Annons

Vilken fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
kocken1970 skrev:
Blåbär som man är inom digi-världen så kör jag med en HP Deskjet 3820 som klarar 4800x1200dpi. Det tycker jag räcker till mig. Jag ska köpa en vassare senare.

Jag tycker det verkar som om man ska satsa på bra papper oxå. Inte stirra sig blind på dpi.

Kantfria utskrifter är snyggt!

Jag jobbar i datorbutik och tycker att de problemfriaste är utan tvekan HP. Dock verkar inte HP ha de bästa fotoskrivarna.

Lycka till och fundera väl...


HP:s skrivare ligger ofta väldigt bra till i pris och ger bra utskrifter. Jag köpte ny skrivare förra veckan och hade med en HP 8750 på listan länge och väl. Men utskriftsekonomin kan bli dålig i det länga loppet med en HP. De har skrivarhuvudet inbyggt i bläckpatronen vilket ger driftssäkerhet men också dyrare patroner. Avgörande för mig var att skrivaren - med Epsons "Vivera-bläck" - måste använda HPs eget papper för lång hållbarhet. Hur länge bilderna håller på andra papper vet jag inte, men eftersom pappret är en viktig del av HPs system för arkiverberhet så kan man nog misstänka att det är lite si och så med hållbarheten.

Canons skrivare är bra, i9950 har fått mycket bra betyg. Men jag vill nog också slå ett slag för Epsons skrivare. Metamerin ser jag inte som ett stort problem på deras nya skrivare (R 800, R 1800 och R 2400). Med en RIP minskar man problemet ytterligare.

Mitt val slutade på en Epson R 2400, främst för sess goda sv/v utskrifter. Jag kommer att komplettera denna med en RIP så snart det finns tillgängligt. Budgeten för detta blir naturligtvis högre än de 2-3 tusen som Håkan nämnde, tyvärr. Men motsvarnde system för A4 kostar betydligt mindre.

Lycka till

F
 
Fredrikpersson skrev:
Avgörande för mig var att skrivaren - med Epsons "Vivera-bläck" - måste använda HPs eget papper för lång hållbarhet. Hur länge bilderna håller på andra papper vet jag inte, men eftersom pappret är en viktig del av HPs system för arkiverberhet så kan man nog misstänka att det är lite si och så med hållbarheten.

När jag provade HP och skrev ut på Ilfords papper så såg jag blekning efter bara en månad. PÅ HP-papper verkar det hålla bra, men det finns ju gott om papper som är intressanta utanför HP:s sortiment.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.