Kunde inte ticka av något, hittade inte min kategori.
Är analog fotograf som hållit på (med många och långa avbrott) sedan yngre stenåldern. Har ej digitalt för att jag inte haft råd till en så bra digital burk som jag önskar.
När jag köper nåt (en gång per 20 år) läser jag teknik och jämför och blir intresserad av testkurvor osv. och vill att det ska vara prisvärt (men får det vanligtvis fel...). Däremellan försöker jag bara fota och bryr mig absolut inte om de senaste prylarna. Är sas en teknik-periodare.
Anser att den utrustning jag har tar bättre bilder än jag - dvs. att bilderna blir dåliga pga mig, inte pga av utrustningen, så det är i första hand jag som kräver förbättring, inte prylarna.
Har sett folk med superutrustning ta skitbilder, och då ler jag i mjugg.
Är inte en purist - tycker neg. och dia är råmaterial för att skapa en BILD. Mina 'bildigaste' alster är det inte värt att ladda upp på FS, för jag upplever de flesta ungdomarna här som åtskilligt puritanare än gamgubbarna (vi talar 70-80 åringar) i min engelska fotoklubb. Men dom senare har ju manipulerat bilder hejvilt i mörkrummet i årtionden, så dom tycker inte att 'filter' i PS är något nytt eller nåt att att bråka om! Dom är bara glada att dom kan ha digitala mörkrum, eftersom hälsan börjar svikta och dom inte orkar operera sina gamla analoga mörkrum längre.
Jag tycker att invändningarna mot 'manipulation' låter precis som klagan vid 1900-talets sekelskift på att impressionisterna inte kunde måla. Bara kludd! Vemsomhelst kan ju göra så där, tom en apa! Måleriet som hantverk dör! Det liknar ju inte förlagan! Inte kan en sol, ko, person se ut så där! Blått hår - heller! En bild ska ju likna det det avbildar! Osv. osv.
Monet, Turner, Picasso - vilka konstfördärvare! Målar underligt och hemskt bara för att dom inte kan måla ordentligt! Målningarna inte värda oljan och duken en gång! Skicka dom till konstskola!
Photoshop önskar jag fö. jag behärskade som C. Eldrim eller M. Pertmann. (Har länge efterlyst dessa personer i nedlastbart format för hemmabruk!)
Är bilden jopurnalistisk/dokumentär är jag däremot benhård på att varje motsträvigt strå ska vara där. Ingen retuschering av Trotsky således!
En vacker dag kanske jag kan sälja en bild eller två. Men jag fotar för att skapa bilder - inte för att avbilda verkligheten eller för att tjäna pengar. (Men ibland blir det ju lite 'record shots', turistminnen...)
/Gitte