Annons

Vilken fotografkategori tillhör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken fotografkategori tillhör du?

  • A

    Röster: 99 9.6%
  • B

    Röster: 64 6.2%
  • C

    Röster: 38 3.7%
  • D

    Röster: 205 19.9%
  • E

    Röster: 27 2.6%
  • F

    Röster: 176 17.1%
  • G

    Röster: 61 5.9%
  • H

    Röster: 50 4.9%
  • I

    Röster: 272 26.5%
  • J

    Röster: 36 3.5%

  • Totala väljare
    1,028
Jag är väl mest D, med reservation för pressad Tri-X då min kornallergi kan vara ganska svår. Någon gång i framtiden kommer jag att köpa en dyr begagnad=billig digitalkamera som tar mina gluggar. När denna framtid infaller är dock en synnerligen öppen fråga.
 
Lätt förvirrad...

Svarade I (fast hävdar inslag av C och D). Gillar tekniken med digitalt, läser tester av de fräckaste kamerorna, fotar mycket och utvecklas förhoppningsvis.

Mitt gamla analoga Pentax Spotmatic-system får vila efter att ha jobbat hårt i Costa Rica ´94, en resa som för övrigt tog knäcken på mitt fotande under nästan tio år. Fasta gluggar med gängfattning är inte så kul att bära omkring på...
 
För att krångla till det lite är jag
A till 90 %
D 5 %
F 5 %

Jag har plåtat i många år och endast analogt och trivs med det. Har just kommit in i mellanformatsstadiet.Skulle gärna vilja lägga upp bilder för allmänt beskådande men har ingen scanner. Får lösa det på något sätt vid tillfälle Måste erkänna att jag inte trodde att digitalt skull bre ut sig så som det har gjort. Helt OK Kanske fler som blir intresserade av fotografering. Jag kan däremot inte tänka mej att lägga ner så mycket tid vid datorn på kvällarna, det blir tillräkligt mycket dator på jobbet om dagarna. Är mycket prylfixerad men det ingår i hela fotokänslan. Skall faktiskt låna en dig-kamera i sommar för fotouppdrag i jobbet men jag kan inget om dig-kamera. Tänker ställa en fråga på Fotosidan var jag kan hämta in denna information ifrån.
 
Hej!

Jag är definitivt en I. Jag tyckte allt passade in på mig utom ordet enormt... visst, jag utvecklas, men inte ENORMT mycket! :) Min första kamera var en Canon PowerShot A80. Idag är jag inne på min andra, en Canon G6. Samtidigt känns det inte så avlägset med en spegelreflex, sugen på en EOS 300 eller EOS 350 (eller vad den heter). Så särskillt brusintresserad är jag inte heller...

Ha det bra!

/Bi@
 
Jag svarade B,
men det där med mängder med fina bilder... det får någon annan svara på.

/Catarina
 
Kategori K!

Analogisten som tycker det är mest rätt att arbeta analogt - för att det är mer fotografiskt! Har tidigare jobbat mycket med svartvitt i mörkrum och har mycket god koll på exponeringslära från mer än tjugo år med diafilm. Kan det mesta även om Photoshop, men ser ingen fotografisk utmaning där. Fotograferar extremt mycket - runt 20 000 bilder per år. Är även kreativ och fullständigt ointresserad av teknik för teknikens egen skull. Är även fullständigt ointresserad av kameraprylar - på en fotomässa är det enbart fotoutställningarna som lockar. Fotograferar idag huvudsakligen analogt, all digital fotografering är inget annat än ett kompliment för att täcka ut. Att bli heldigital är hel och hållet en arkiverings- och hållbarhetsfråga. Arbetar sedan 22 år tillbaka som professionell fotograf, har en bra inkomst och har redan det som behövs för att göra de bilder jag vill. Köper in ny utrustning först när äldre utrustning slitits sönder eller förolyckats. Uppdaterar annars aldrig - har redan det bästa! :))
 
Terje skrev:
Kategori K!

Analogisten som tycker det är mest rätt att arbeta analogt - för att det är mer fotografiskt! Har tidigare jobbat mycket med svartvitt i mörkrum och har mycket god koll på exponeringslära från mer än tjugo år med diafilm. Kan det mesta även om Photoshop, men ser ingen fotografisk utmaning där. Fotograferar extremt mycket - runt 20 000 bilder per år. Är även kreativ och fullständigt ointresserad av teknik för teknikens egen skull. Är även fullständigt ointresserad av kameraprylar - på en fotomässa är det enbart fotoutställningarna som lockar. Fotograferar idag huvudsakligen analogt, all digital fotografering är inget annat än ett kompliment för att täcka ut. Att bli heldigital är hel och hållet en arkiverings- och hållbarhetsfråga. Arbetar sedan 22 år tillbaka som professionell fotograf, har en bra inkomst och har redan det som behövs för att göra de bilder jag vill. Köper in ny utrustning först när äldre utrustning slitits sönder eller förolyckats. Uppdaterar annars aldrig - har redan det bästa! :))

Det där tycker jag passar så bra in på A att K inte behövs.
 
elmfeldt skrev:
Nej, just så finns det ingen som är forumlerad. Du får väl ta den som ligger närmast dig ändå. Nog passar nog någon sko hyfsat bra.
Jag tycker inte någon passar in alls.

Jag saknar en kategori i stil med:

"Har stort bildintresse och plåtar mycket (tidigare ev. med analog kamera), är samtidigt oxå mycket teknikintresserad och vill hänga med i den tekniska utvecklingen.
Kräver inte nödvändigtvis det bästa, men är noga med att få ut det mesta av pengarna och läser därför flitigt tester."
 
evalisen skrev:
Så många olika "fotografer" och inte en enda passar in på mej!
Trist!

Tråkigt att du inte hittar någon. Nu var det ju inte meningen att det skulle finnas för alla, utan grova generaliseringar. Vad är det du saknar?
 
evalisen skrev:
Så många olika "fotografer" och inte en enda passar in på mej!
Trist!
Va säger du Eva? Du är ju modellen för kategori B ju! Speciellt slutklämmen där! :)

B. Tjej som tidigare alltid gillat foto och fotografering, men inte förrän digitalt så har hon kommit igång riktigt ordentligt. Kreativ och troligtvis mycket teknik-ointresserad. Laddar upp mängder med fina bilder och gillar att kommentera andras bilder.

/Micke
 
sagan skrev:
Jag är både mycket bildintresserad och mycket teknikintresserad, lägger både upp mycket bilder och läser massa tester.

Plåtar digitalt och köper den kameran som jag anser vara tillräckligt bra för mina behov.
Jag behöver absolut inte ha den bästa kameran, bara den är tillräkligt bra med en vettig prislapp så är jag nöjd.

Den kategorin fanns visst inte med.

Samma kategori för mig.
 
AlfaGTV skrev:
Äsch Kim! ;) Kom igen nu! Kliv ut ur garderoben och erkänn att du är en brusrunkare av stora mått!!!! :)

Skojar bara! ;)
/Micke
Vet inte vad som menas med "brusrunkare", men att jag uppskattar att kunna plåta utan blixt vid svagt ljus (ISO 1600/3200) på rörliga motiv med mycket god bildkvalitét, är helt sant.

En möjlighet jag inte hade med analoga kameran eller "vanliga" digitalkameror.

Så jag anser lågt brus vid höga ISO är mycket värdefullt för vilka bilder man kan ta med bra bildkvalitét.
 
Vad saknar jag...
B säger ni...
För det första är jag inte tekniskt ointresserad.
Har fotograferat massor analogt sedan 1987.
 
sagan skrev:
Jag är både mycket bildintresserad och mycket teknikintresserad, lägger både upp mycket bilder och läser massa tester.

Plåtar digitalt och köper den kameran som jag anser vara tillräckligt bra för mina behov.
Jag behöver absolut inte ha den bästa kameran, bara den är tillräkligt bra med en vettig prislapp så är jag nöjd.

Den kategorin fanns visst inte med.

H?
 
"Relativt nybliven inom foto" stämmer inte, inte heller: "Mer intresserad av teknik än klassisk kompositionslära." eller "Kan känna sig nydanade inom sin nya hobby".
 
evalisen skrev:
Så många olika "fotografer" och inte en enda passar in på mej!
Trist!

Jag känner likadant.

En enda kategori som berör enbart analogt och då likställt det med en attityd om att det är det enda rätta. Så känner inte jag även om man ibland skojar om det.

Jag skulle vilja ha en kategori där det analoga också handlar om glädjen o lusten vissa kan känna av att ha just mörkrummet, dvs att det inte behöver handla om att man samtidigt ser ner på de som fotar digitalt.

Jag fotar bara analogt och då till 90% s/v, älskar mörkrummet. Har dock nyligen införskaffat en filmscanner för att kunna vara lite digital med bilderna också.
Är lite lagom teknikintresserad, men mer utifrån att jag vill köpa sånt som är värt pengarna och fungerar till det jag behöver det till. Sen måste det inte vara "det bästa" eller det dyraste.
Jag är en kreativ människa och skapandet är en stor del av mitt liv, sen om det är fotografering eller att göra egna julkort...

Jag har också fotat ganska länge, men bara med enkla kameror. Iom att jag fick en analog systemkamera i present för ca 1,5 år sen fick fotograferandet en annan intressenivå och skjuts framåt.

Ser inte vilken kategori jag ska kunna höra till...möjligtvis ett sammanplock av flera stycken.

//Liza
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.