ANNONS
Annons

Vilken fotografkategori tillhör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken fotografkategori tillhör du?

• A

Röster: 99 9.6%
  • B

Röster: 64 6.2%
  • C

Röster: 38 3.7%
  • D

Röster: 205 19.9%
  • E

Röster: 27 2.6%
  • F

Röster: 176 17.1%
  • G

Röster: 61 5.9%
  • H

Röster: 50 4.9%
  • I

Röster: 272 26.5%
  • J

Röster: 36 3.5%

• Totala väljare
    1,028
vem är jag då?

vilken kategori är jag dådå?

Jag har fotat så länge jag haft en kamera i handen, först med en totalt värdelös kompaktkamera från tidigt 80-tal. Men det störde mig inte alls, för poängen med att fota var/är att det är så fantastiskt kul att försöka klämma in former och motiv i sökaren. Nuförtiden är kamerautrustningen viktigare - att den ska kunna prestera efter mina krav, men jag är totalt ointresserad av teknik. Vilket är ett problem, då jag borde veta mer om hur kamera och blixt egentligen fungerar, för att kunna ta bättre bilder. Just nu har jag en eos 30 som jag älskar - problemet är att alla uppdrag jag fotar kräver digitala bilder och min dåliga ekonomi gör mig för snål för att fota obegränsat med den. Jag har en liten canon a 80 som jag inte alls kommer överrens med - känner mig totalt instängd i mitt skapande. Och min dröm är att snarast kunna köpa mig en d20.

För mig är altså formen viktigast, brusnivåer totalt oviktiga (om de inte stör) och kameran skall fungera efter mina behov...

/Mari

Ni frågar vilken katogori jag anser mig tillhöra. Men redan på förhand har ni indelat tjejer och killar i olika grupper. Varför?
Visst kan det vara intressant att redovisa könsskillnader och ett sätt att göra det är att ha könsneutrala grupper och i efterhand redovisa andelen män/kvinnor per kategori. Fördelen med detta är att då kommer även undantagen som bekräftar regeln fram. Är det helt otänkbart att en tjej kan vara teknikintresserad eller att en kille fotograferar i första hand av intresse för bild och form?
Vad visar egentligen resultaten i ett test där inte alla grupper är öppna för alla?
Som man frågar får man svar.

lenaskåne skrev:
Ni frågar vilken katogori jag anser mig tillhöra. Men redan på förhand har ni indelat tjejer och killar i olika grupper. Varför?
Visst kan det vara intressant att redovisa könsskillnader och ett sätt att göra det är att ha könsneutrala grupper och i efterhand redovisa andelen män/kvinnor per kategori. Fördelen med detta är att då kommer även undantagen som bekräftar regeln fram. Är det helt otänkbart att en tjej kan vara teknikintresserad eller att en kille fotograferar i första hand av intresse för bild och form?
Vad visar egentligen resultaten i ett test där inte alla grupper är öppna för alla?
Som man frågar får man svar.

Du läser inte ordentligt. De finns två (en tjej och en kille) kategorier som är direkt könsbundna. Övriga är inte knutna till kön, något som jag skrev en bit ner i tråden. Jag kollade igenom nu och hittade en kategori där jag inte ändrat på alla ställena. Men nu är det fixat, så nu skall du nog kunna hitta ett val.

Läs gärna mina övriga svar i denna tråden angående kategorierna.

Bildskapare

Hmmm... det verkar som om man antingen måste vara total teknikfreak eller helt borta på det tekniska.

Jag brukar göra så att jag lär mig tillräckligt om det tekniska, och så väntar jag hellre och köper den kamera eller utrustning jag verkligen vill ha - men besluten tar jag först när min intuition och mitt hjärta sagt sitt för det är då det blir bäst resultat. Det är likadant när jag jobbar med bilder - antingen det är i Photoshop eller direkt med en kamera - det intuitionen och hjärtat som bestämmer då också. :eek:) Så jag saknar nog ett alternativ för bildskapare som uttrycker sig med former, färger och effekter och som kanske arbetar vidare med bilden i Photoshop eller något annat program för att beröra, ge intryck och ibland ge ett budskap.

B är visserligen ett alternativ och de som "drabbats" kan intyga att jag verkligen gillar att kommentera andras bilder. ;o)) Men jag kommenterar inte bara för att vara "trevlig" och "social" utan det finns andra anledningar också - genom att studera andras bilder så lär jag mig och jag får se och dela andras kreativitet, får igång min egen inspiration och kommer på bilder och idéer som jag själv vill prova.

Nu har jag funderat och tänkt högt en stund... det får väl bli ett B i alla fall i brist på annat. :eek:)

:: Susanne ::

PS. Brist på skärpa kan vara perfekt det också! ;o)) DS.

Jag läser ordentligt och är inte ute efter att märka ord. Om du missat skriva han/hon på nåt ställe och oväsentligt. Två kategorier är könsbundna och det innebär att det redan på förhand är bestämt, att den ena gruppen kommer att bestå av 100% kvinnor och den andra av 100% män.Detta oavsett hur det förhåller sig i verkligheten.Det är inte seriöst och förfelar hela testet. Ett test där inte alla grupper är öppna för alla säger mer om frågeställarens förutfattade meningar än om hur saker och ting bör/ska/måste vara än om hur vi amatörfotografer ser på sig själva.
Er sida är så fantastisk bra på många sätt inte minst detta öppna forum för diskussion, att ni borde hålla er för goda för sådant.
På vilket sätt skulle testet bli sämre om alla grupperna var öppna för alla?
Jag har läst dina andra inlägg och beklagar killen som måste byte kön. Tänk vilka stora konsekvenser ett felformulerat test kan få.

Jag tror att du missförstår det hela. Detta är inget test som någon kommer dra statistiska slutsatser av. Jag citerar mina ord i ursprungsfrågan:

"Iochmed att digitalkamerorna kommit så kan man skönja lite nya typer fotografkategorier. Ta detta med en rejäl nypa salt och se det som grova generaliseringar, skrivna med glimten i ögat. Svara nu ärligt!"

"Jag kan mycket väl glömt en massa kategorier. Vem är du? Vad har jag missat?"

A passade bäst men inte riktigt klockrent. Jag saknar min typ som började med att köpa en digitalkompakt innan de var speciellt bra, gick över till analogt & dia, testade sedan svartvitt och mörkrum och började sedan växa i filmformat. Jag har hört många historier om sådana som blivit intresserade av foto i och med digitalkameraköp men sedan gått över till analogfoto och traditionellt mörkrumsarbete. Läser fotoböcker såsom "the camera" "the print" "the negative" av Ansel Adams och "Way beyond monochrome" av Ralph W. Lambrecht & Chris Woodhouse

Det är ju naturligtvis intresssant att läsa om alla forumskrivare och deras fotografiska bana, men jag tror att de flesta tar tråden på lite för stort allvar?
Det är väl inte så att uppgifterna går till SÄPO eller nåt?
Jag menar, det var väl bara en kul poll och jag tycker David E & Co har gjort rätt som hållit sig till rimligt antal kategorier. Kanske var de för specificerade till och med.

Att det sen inte stämmer till 100% är lite som att stämma morrontidningen för att horoskopet inte stämde :)

Eller?
MVH /Micke

snysop skrev:
Tycker nästan att det är bättre att man skippar "könet" i denna undersökning... Eller finns det någon anledning till att ha tjej/killgrupp på de lägre fotografnivåerna och att man sedan blir "fotograf"?

ja, det kan jag hålla med om! skippa "könet"!

I stämde ganska bra på mig fast är i omvänd ordning... dvs började fota analogt efter jag utvecklats med hjälp av den digitala kameran...

Svårt att passa in

Valde A efter viss tvekan.

Är halvdigital: Plåtar nästan bara analogt svartvitt mellanformat. Skannar negativen och sköter resten av processen i datorn.

Har varit en klar A-fotograf men känner att jag nog kommer att landa i D om några år. Har ännu inte kunnat förlika mej med att de nya kamerorna är så mycket dator med knappar, display och joystick.

I! Bortsett från att jag gick direkt till 300D från min gamla kompakta analogare, och att det känns förmätet att påstå att jag utvecklas "enormt"... :)

Om nu en Eos 20D är tillräckligt dyr får jag erkänna att jag är en kategori G-are, den första som vågar komma ut ur garderoben av alla som skriver i tråden.

Fasen vad folk tar det här på stort allvar, en del verkar nästan lite förnärmade. Själv höftade jag till med A för att den låg hyffsat nära, även om den inte stämmer exakt. Om det ska finnas kategorier som alla passar in i exakt så måste vi nog ha 481 olika kategorier. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar