jondavid
Aktiv medlem
Hej Per-Erik och tack för tipset!
Jag har läst om den metoden men fick intrycket att det var mer lämpat för s/v. Har du testat denna metod med andra kameraformat än FF, t.ex. APS-C?
Ja, jag har testat med aps-c (Fuji X-T1). Det funkar lika bra. Men det viktiga är att få exakt skärpa över hela bildplanet, dvs att det ligger i våg, Naturligtvis spelar valet av optik stor roll. För aps-c körde jag med Fujis mellanring (MCEX-16) och deras pancake-bjektiv (27mm), bländare 11 för maximal skärpa över hela bilden. Man kommer alltså mycket när negativet då och skärpedjupet blir mycket litet. Man fåpr vara noggrann helt enkelt. Fördelen med Fujikameran är också att man kan sköta exponeringen via wifi och deras app. I mitt fall använder jag en iPad för att sköta exponeringen.
En sak till, jag har kameran inställd på "Classic Chrome", en alogaritm som ska emulera Kodachrome, dvs tecknar ut väl i mörka partier. För s/v neg funkar det utmärkt. Hur det fungerar för färgdia vet jag inte eftersom jag i stort sett bara arbetat med s/v i 45 år, men det borde naturligtvis gå att få till också om man ger sig sjutton på det.
Det viktiga är att man får ut en raw-fil med de justeringsmöjligheter detta ger. Importen i Lightroom går också att spara som en egen inställning så att man snabbt kan "mata på" bilderna. Att "scanna in" en rulle tri-x är en snabb historia medan det i scanner tar lång tid.
Jag ska ha en stor utställning på Konsthallen i Härnösand i september. Många av bilderna är svartvita analoga neg och "kopierade" på detta sätt. Några är i formatet 70x100 cm, bläckstråleutskrift. Det ser utmärkt ut tycker jag. Skarpt och väl uttecknati hög och lågdagrar.
Sammanfattningsvis; Adjö till scanner. Repro gäller.