stigfredrik
Aktiv medlem
Vad innebär Råskanning? Att man sparar som DNG eller?
Nja, i mitt fall är det att man skannar negativet som ett negativ, dvs mannhoppar över skannermjukvarans korrigeringar helt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad innebär Råskanning? Att man sparar som DNG eller?
Jag scannar Neg och även dia i Vuescan och negativen blir ju Positiva direkt där så jag fattar inte vad man ska med ColorPerfect till som någon tipsade om.
Men underexponerade neg kan man ofta få problem med klippta lågdagrar. Detta går att mildra ganska rejält med tex ColorPerfect.Jag scannar Neg och även dia i Vuescan och negativen blir ju Positiva direkt där så jag fattar inte vad man ska med ColorPerfect till som någon tipsade om.
Du ställer in Vuescan så att själva inverteringen från negativ till positiv inte görs, dvs du får en negativ i stället för positiv bild efter skanningen, sedan "vänder" du bilden antingen manuellt eller låter Colorperfect göra det eller så använder du det skript (negfix8) som Björn tipsade om tidigare i denna tråd.
Nu blev jag nyfiken. Såg nån bild från JH Engström där. Anställs du för att skanna in och göra bilden så lik originalprinten som möjligt eller? Hur går dialogen till, väldigt spännande, berätta gärna om du har lust.
Varför ställa in så inverteringen inte görs? Ser inte poängen, förlåt.
Om man skannar ett neg så att det blir ett neg undviker man den kontrasthöjande kurva som de flesta skannerprogram lägger på när man skannar ett neg och får en positiv bild. Om man föredrar att styra utseendet själv, istället för att låta automatik i programvaror ta fram ett utseende på bilden, så är det en stor fördel.
Okej, jag är inte såå kunnig så jag är nöjd med det jag får.
Stefan, vänder du dina neg på "fri hand" så att säga? Tack för ditt svar för övrigt, jag har alltid undrat hur kända bilder vi ser på nätet är gjorda. Ibland är det kanske rena inskanningar av själva printen kan jag tänka mig?
Stefan, en till fråga, vad för skanner använder du? Räcker tex Imacon för dina ändamål?
Får du tunna negativ, så är det enklare att få fram de sista valörerna som finns i skuggorna genom att skanna neg så att det blir ett neg.
Jag menar ett underexponerat negativ.Hej Stefan. När du skriver "tunna negativ" syftar du då på negativets/bildens exponering, eller vad menas?
Nä precis, på utställningen använder man ju förhoppningsvis printen.Om du menar att jag vänder dem i Photoshop och sedan justerar bilden med hjälp av framförallt kurvor, sedan nyans/mättnad, så är det rätt.
Visst skannar vi printar ibland, för webb och tryck fungerar det OK, men för utställning blir det oftast för oskarpt.
Och jag använder en Imacon. Jämfört med trumskanner då och då, men ser ingen större vinst från småbild och mellanformatsneg. Storformat kan det löna sig att trumskanna, men skillnaden är verkligen minimal.
Nä precis, på utställningen använder man ju förhoppningsvis printen.
Jag har aldrig lyckats få bättre resultat med dem än genom att bearbeta bilden direkt i Photoshop. Beror nog mest på vad man behärskar bäst. Har man lärt sig att arbeta med ColorPerfect ger det säkert bra resultat. Men jag har aldrig sett att det ger bättre resultat än att arbeta i Photoshop.Nu är ju du väldigt avancerad i det här sammanhanget. Men om man är ambitiös och tom ser lite tjusning i digitalisering av neg, vilket jag gör, är program som colorperfect överflödiga, tycker du? Jag har inte ens testat att göra ett färgneg till positiv manuellt, men det måste jag göra nu.
Här instämmer jag fullt ut.Bussmicke, en annan fördel med att skanna "raw" är ju att man senare kan plocka fram filen och göra nåt helt annat än vad man gjorde första gången, så bra sätt att arkivera helt enkelt. Jag tycker att jag utvecklas hela tiden och em riktigt bra bild kanske man flera år senare vill göra en ny redigering/kopia av. Jag ställer för det mesta in Vuescan så att jag får både en korrigerad/vänd fil och en ovänd fil.
När man inverterar ett negativ i Lightroom, finns det då någon fördel om man vänder kurvan i läget RGB (d.v.s. alla tre färgkanalerna samtidigt) gentemot att vända varje enskild färgkanal för sig eller spelar det ingen som helst roll (bortsett från den lilla tid man sparar med att invertera alla tre kanalerna samtidigt?
Jag har inte använt Lightroom, men har gjort det i Camera Raw. Då inverterade jag RGB-kanalen.
Jag kämpade i flera år med olika scanners för småbild, s/v-neg mest. Olika programvaror också. Förutom att det tog en massa tid fick jag aldrig riktigt till ett bra resultat.
Därefter byggde jag en rigg bestående av ett gammalt reprostaiv och en liten ljuslåda samt satte en fullformats-Canon (5D mark II) med en bra makroglugg som klarar 1:1på reprostativet. Själva negget hålls på plats i en gammal avmaskningsram som ligger på ljuslådan. Därefter fotar jag av negativet, kameran kopplad direkt till datorn.
Resultatet blir utmärkt via justeringar iPhotoshop och Lightroom, mycket bättre än jag någonsin lyckades med scanner.
Två saker har jag lärt mig som viktiga;
1) Det måste vara absolut paralellitet mellan kameran och negget. Detta görs via vattenpass. Marginalerna är mycket små helt enkelt.
2) Maximal kornskärpa uppnås om man s a s vänder negativet med emulsionssidan uppåt, mot kameran. Därefter rättar man tillbaka detta i datorn.
Den stora födelen är att man får en fil i raw som möjliggör ordentliga justeringar. Särskilt dåliga neg brukar jag ta tre exponeringar (olika exponeringar ) och gör därefter en HDR i datorn. På det sättet kan man "krama ur" mer ur negativet.
Det som också är viktigt att grejerna står stadigt eftersom minsta skakning lätt fortplantar sig.
En ytterligare fördel är att man snabbt "scannar in" neg. Det är sekunder jämfört med minuter i en konventionell scanner.