Annons

Vilken film ska jag ta med?

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Jag och min flickvän åker på en långresa till Sydamerika i Augusti. 7 månader ska vi vara borta och vi tänkte köra analogt med diafilm. Tänkte bara höra mig för om vilken film folk här på sidan hade valt.

Jag har själv fotat mycket med Kodak Elitechrome 100 XC/Kodak Ektachrome 100 VS som ju är väldigt bra för naturbilder med mättade färger. Naturfotografering är för övrigt det jag själv tycker bäst om men under en så lång resa kommer man ju att fotografera allahanda möjliga sorters motiv och därför kan det ju vara en ide att ha en lite mer allroundfilm med sig.

Vad hade ni valt?

Nya Sensia 100! Tar själv den till Sydamerika i juni. Billig så du kan fota mycket. Bra kvallitet. Håller länge.

Brukar köra med två "standard filmer" under resor:
Kodak E100VS och Provia 100F.
Drygt hälften av den film jag använder är E100VS medan cirkus en 25% är Provian.
Brukar också slänga med ett par Tri-X ocu lite snabbare neg. film.

Huvudsaken är väl att man kör med en film man kan och som man vet hur den beter sig.

Trevlig resa om inte annat.. ;)

Provia 100F. Den är finkornig och neutral. Bra på hudtoner och allt annat man vill ha en realistisk avbildning av.

Trevlig resa!

Ok tack för svaren.

Det var väl ungefär i de banorna jag själv hade tänkt.

En följdfråga: Jag kommer under stora delar av resan att befinna mig på ganska hög höjd.
La Paz t ex, huvudstaten i Boliva,ligger på ca 4000 meters höjd. Jag har hört att man kan få problem med blåstick på denna höjd och att det går att kompensera med bl a varmtonsfilter.

Men vilken styrka ska det vara på varmtonsfiltret? Finns det någon mall för detta där man kan se vilket styrka man ska ha på olika höjder?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar