Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafoto i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår, Anders, för regnperiod och skog behövs 400 ASA.
Fuji Velvia är ju en dyr film precis som Provia 400. För att få mycket film för pengarna, så föreslår jag Fuji Sensia 100. Det är en bra film som jag själv har använt i Kina och fått beröm för fina mjuka färger.
Utan framkallning och utan ramar så kostar filmen ca kr 40,- om man köper minst 10st (Scandinavian Photo). Med framkallning och ramar så kostar den ca 90,-, men det har Du kanske inte nytta av i Afrika.
Lycka till!
 
Håller med. Sensia kan vara en god idé i Afrika.
http://www.hegethorns.se/ kan du beställa ett 20-pack för 700 kr. Framkallningspåsar för dia kostar 28 kr st i tiopack. Portot är 11 kr, men det gäller för 3 påsar som kan häftas ihop. Ramar kan du köpa vid sidan om och själv välja ut de du vill rama. Ca 70 öre st för Gepe 3 mm. Blir ca 80 kr per rulle totalt sett om du väljer att rama hälften, postförskottsavgift ej inkluderad.

Ha en bra resa!

/Svante

PS Förresten, vad dum jag är. Du bor ju i Umeå och Cyber säljer Sensia 100 i tiopack för 341 kr. Slå till! DS
 
Senast ändrad:
film beroende på årstid

Jag skall också ner till afrika en sväng i mars dvs deras sensommar/höst vilket innebär att landskapet kommer vara ganska sönder brännt av sommarens torka. För att förstärka de gula och bruna färgerna som kommer dominera under mitt besök tänkte jag ta med kodak 100vs som ju skall vara ganska röd i färgen, vad säger ni om det? velvia där det är grönt och färgrikt och 100vs på torr stepp mm?
självklart måste jag provskjuta en rulle här hemma innan jag bestämmer mig.
 
Velvia 100 är en film med mycket god färgmättnad och ganska neutrala färger. Den är inte så "grön/blå" som Velvia 50, men nästan lika finkornig.
E100VS är också en bra film med den drar mot gult. Så det är frågan om Du vill ha den gulbruna sönderbrända steppen ännu mera i gulbetonad.
Det är ju en smaksak.
 
Sitter nu och ramar mina Nepalbilder från okt & nov. Var också ganska torrt och bränt med stark sol på många ställen. Fyrade av 20 rullar Kodak VS och tycker att det ofta blev lite för gul-rött. Desstutom lätt för stora kontraster. Borde använt dem mera sparsamt. Men det är ju väldigt subjektivt det där.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.