** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fast "normal" till APS-C?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Ok.

Jag har lusläst hela vida nätet på reviews och jämförelser, men vet fortfarande inte vilket jag ska ha.

Canon 35/2 - Mycket lik min 50/1.8 - dvs billig, slö, högljudd men optiskt mycket bra för det priset. Har jag rätt?

Canon 28/1.8 USM - Snabbare, bättre mekanik men också mycket dyrare, och inte riktigt lika bra som 35/2?

Sigma 30/1.4 HSM - Perfekta valet, om det inte vore för Sigmas tveksamma kvalitetskontroll? Vågar man köpa en?

Finns det fler ljusstarka primes som blir motsvarande "normal" (dvs kring 45-55mm eller så) på en 20D? Canon 20/2.8 är för ljussvag.

Hjälp mig :)

EDIT:
Sigma 28/1.8 och 24/1.8 verkar ju också bra, åtminstone de nyare "DG"-varianterna. Lite blandad kritik på dessa, dock... så mer info önskas!

Nilzohn skrev:
Finns det fler ljusstarka primes som blir motsvarande "normal" (dvs kring 45-55mm eller så) på en 20D?
Det beror på vad du ställer för krav på användarvänlighet. Med hjälp av adaptrar kan man ju använda en hel del objektiv av olika fabrikat.

Re: Re: Vilken fast "normal" till APS-C?

ErlandH skrev:
Det beror på vad du ställer för krav på användarvänlighet. Med hjälp av adaptrar kan man ju använda en hel del objektiv av olika fabrikat.

Åja, AF och ljusmätning vill jag ha.

Canon EF 35/f1.4L är väl den bästa du kan köpa, vore jag Canon ägare så skulle det tveklöst vara den första glugg jag köpte till kameran.

/kent

Bokeh skrev:
Canon EF 35/f1.4L är väl den bästa du kan köpa, vore jag Canon ägare så skulle det tveklöst vara den första glugg jag köpte till kameran.

/kent

Den är den optimala, men ack så dyr. Vill inte lägga mer än max 4000.

Mvh Jimmy

Jag köpte Sigma EX 28mm 1.8 DG i augusti förra året till min dåvarande 400D och är mycket nöjd med det objektivet. Förutom att det har bländare 1.8, så har det även en skön närgräns å ger möjligheter till roliga vinklar. Lite (onödigt) tung kanske med tanke på att den är byggd för småbild och inte APS-C. Nu har min fru tagit över kameran och även objektivet, det är hennes absoluta favorit.

Bildkvalitet: Tycker att objektivet presterar mycket bra, särskilt med tanke på priset (ca 2600 kr). Skarpt i mitten, kanske lite sämre utåt kanterna.

Byggkvalitet: Jag stör mig en aning på den surriga och något långsamma AF:en. USM är så mycket bättre. Dessutom är de dubbla omkopplarna för MF helknas...

Slutsats: Rekomennderar objektivet starkt, och tänk om Sigma hade byggt det med HSM (och därmed FTM) istället!

NLC76 skrev:
Slutsats: Rekomennderar objektivet starkt, och tänk om Sigma hade byggt det med HSM (och därmed FTM) istället!
Det har de ju i princip redan. 30/1,4 heter det objektivet;-) Ungefär samma brännvidd, mindre, ljusstarkare och har HSM och FTM. Enda nackdelen är den dåliga närgränsen. Och att många exemplar inte verkar fokusera riktigt som det är tänkt, men det är ju synd att förkasta objektivet som sådant på grund av det.

Alltså, vikten är ju inte bara dåligt. Ger kvalitetskänsla och bra kilopris ;)

Men eftersom objektivet är DG så har det ju lite onödigt mycket glas men å andra sidan är ju DC objektivet 30/1.4 bara 70 gram lättare...

Jag hade nog kollat lite mera på Sigma 30 F1,4 objektivet.
Den verkar riktigt prisvärd. Jag är själv också sugen på detta objektiv.
Det man ev. ska göra är att åka till nån affär som har denna hemma och kolla om den fokuserar korekt med din kamera.
Knäpp några bilder (gärna på en linjal) med Sigman och be dom lägga undan objektivet medans du åker hem och kollar på bilderna du har tagit och kolla om den har fokuserat korrekt.

Har du fina bilder så är det bara att köpa tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar