Annons

vilken externa hårddisk??

Produkter
(logga in för att koppla)
Har 2 st LaCie Porsche 250GBs och de funkar perfekt. Har inte haft några problem alls med dem. Men sen låter jag dem inte stå uppkopplade hela tiden heller utan endast när jag kör backuper. Har även en "stötskyddad" 40GBs LaCie-disk som funkar kanon...vive LaCie! hehe

//mvh Glenn :)
 
Är det ingen som gör back-up på kvalitetsdvd? Jag gör 2 kopior av varje skiva, en som jag aldrig använder och som förvaras på ett annat ställe än den andra kopian som används då jag vill använda de filer som finns på den skivan. Dock funderar jag på att skaffa en extern hårddisk som skall användas som en slags mellan back-up, där jag kan spara filer som jag kanske vill ha kvar vissa ändringar (tiff-filer med flera lager).
 
Jo, när jag har en mapp med bilder stor nog för att fylla en DVD brukar jag bränna en. Dock oftast Noname-DVD (de har funkat hittills).

Dock finns bilderna (och annan data) alltid kvar på diskarna i tre exemplar ändå.

Blir diskarna fulla är det i regel enklast att skaffa nya.
 
Fördel med Lacie Porsche 250GB är att den är tyst, fläktlös.
Nackdel; USB-kontakten lossnar väldigt lätt.
 
min tur..

OK, nu är det dags grabbar och tjejer!

Jag skall handla lite småsaker hos Zebramedia.com och undrar då hur de externa hårddiskarna som de säljer ÄR...?

Se här:
http://www.zebramedia.com/shopdisplayproducts.asp?id=836&cat=Externa+h%E5rddiskar

jag skall köpa två st. Behöver inte mer än 200-250GB. Det handlar om ren backup och förvaring på olika platser.

Är dessa bra nog (trygga och enkla) tror ni?

Hade varit så bra att slippa köpa från flera företag...!

Hoppas på svar!;)

MVH Niclas,
 
Re: min tur..

Den stora nackdelen är att du inte vet fabrikatet på hårddiskarna. Inte för att det _behöver_ göra skillnad, men Seagate och Western Digital hör till de bäst ansedda tillverkarna.
Och om du inte behöver Firewire (400 kr extra) så rekommenderar jag dessa från Dustin Home. Fraktfritt över 500 kr, och grymt bra service, även vid returer o. dyl.
 
Hej


Jag använder Maxtor onetouch hårddiskar och är nöjd. Det jag gillar mest är att det medföljer ett program som heter Retrospect som bara överför de nya filerna man lagt på källdisken (har koll vad som redan finns på backuphårddisken), vilket gör att backupen tar typ några minuter vid normal backup och vilket minskar hårdiskhaveri, hinner inte bli så varm.

Har även en 500GB lacie, men det medföljande programmet gör en helt ny backup varje gång vilket typ tar 7 timmar eller så, mindre bra och varm blir den. På Lacien gör jag inte backup så ofta, tar alldeles för lång tid. Gillar inte riktigt Lacie.

Litar inte så mycket på hårdiskar så jag kör en backupp i datorn (har 4 där) och har 3 externa hårddiskar, en 250GB Maxtor, en 500GB Maxtor, en 500GB lacie.

I maxtorn sitter det fläkt som kyler, men jag använder ytterliggare en extern fläkt som jag sätter på vid backup.

Gäller att ha en bra hårdisk och då gärna en intern fläkt som kyler samt ett program som på ett enkelt sätt sköter backupen, tex på maxtorn så trycker man bara på en knapp på hårddisk lådan och efter några minuter är backupen klar, smidigt, finns säkert fler med så enkel funktion.


MVH

Omar
 
Re: Re: min tur..

nosferatu skrev:
Den stora nackdelen är att du inte vet fabrikatet på hårddiskarna. Inte för att det _behöver_ göra skillnad, men Seagate och Western Digital hör till de bäst ansedda tillverkarna.
Och om du inte behöver Firewire (400 kr extra) så rekommenderar jag dessa från Dustin Home. Fraktfritt över 500 kr, och grymt bra service, även vid returer o. dyl.

Tack för tipsen!

Jag gillade priset på den svarta snygga lådan:)

Mer än 200gb blir bara onödigt för mig. Hade klarat mig med 100GB.. men jag vill ha god marginal också.

Skall kolla runt lite och sedan slå till..

Fraktfritt?=kan handla från fler företag utan att det i sig blir dyrare..

MVH Niclas,
 
Hej

Jag undrar ni som använder de lite billigare externa hårddiskarna där det inte medföljer något backup program hur gör ni backup. Använder ni något i windows eller något annat program.

Själv när jag varit ute en dag, kanske plåtat 4GB överför jag dem till datorn och sedan trycker jag på maxtor knappen och vips har jag de nya bilderna på backupen efter typ 5 min.


Om det inte är smidigt att göra backup så gör man inte det så ofta och vid hårdiskhaveri kan man förlora många bilder.

MVH

Omar
 
Jag vill inte ha allt från minneskorten in på en hårddisk utan sorterar och pysslar innan de läggs in på disken.
Tar såklart en hel del tid men helt klart så är det en del av min arbetsprocess som jag inte vill ha så mycket mindre av.
På så vis så slipper jag massa platsskrymmande filer och behöver således inte heller den funktionen du berömmer i samma grad.

Jag vet att mitt arbetssätt inte ivaratar alla filer eller är så snabbjobbat, men jag menar att det hur som helst i längden är det som når längst. Eftersom jag jag inte drunknar i bilder.

Jag tror att många som använder två backupdiskar gör som jag tänker att jag kommer att göra med mina nya, kommande.

MVH Niclas,
 
Jag har kört med en iomega 300gb sen lite före jul, visst blir den lite varm, men den funkar fortfarande iaf, och då använder jag den inte som backup utan som vanlig disk och skriver och läser till den ett antal GB varje dag.
 
Niclasfoto skrev:
Jag vill inte ha allt från minneskorten in på en hårddisk utan sorterar och pysslar innan de läggs in på disken.
MVH Niclas,

Hej

Lite av poängen med ett sådant program är när man väl har gjort sin backup och sedan pysslar med sina bilder på datorn, slänger en massa är att programmet sedan tar bort vid backup (spegling av källdisken) de filer man inte vill ha. Så de bilder du har på hårddisken ( de du vill spara) är identiska med de du har på backup hårddisken. De filer du tar bort på källdisken tas automatiskt bort på backup hårddisken mha ett lämligt program som tex Retrospect.

Känns ju tryggast att göra backup direkt och sedan pyssla med bilderna och med säkerhet kunna formatera minneskorten till kameran.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Jag undrar ni som använder de lite billigare externa hårddiskarna där det inte medföljer något backup program hur gör ni backup. Använder ni något i windows eller något annat program.

Själv när jag varit ute en dag, kanske plåtat 4GB överför jag dem till datorn och sedan trycker jag på maxtor knappen och vips har jag de nya bilderna på backupen efter typ 5 min.


Om det inte är smidigt att göra backup så gör man inte det så ofta och vid hårdiskhaveri kan man förlora många bilder.

MVH

Omar

Jag har schemalagda backuper i Netvault och behåller två veckor bak i tiden på alla datorer. Utöver det så har jag automatiserad offsite backup till annan ort.

Nackdelen med replikering som många kör är att om du tar bort en fil och trycker på knappen så är den borta för alltid. Tar jag bort en fil idag som jag tror är onödig (eller att jag tar bort något av misstag, något som händer lite nu och då) så har jag fortfarande två veckor på mig att märka det och köra restore för att få tillbaks filen.

//Edvard
 
edvardwendelin skrev:
Jag har schemalagda backuper i Netvault och behåller två veckor bak i tiden på alla datorer. Utöver det så har jag automatiserad offsite backup till annan ort.

Nackdelen med replikering som många kör är att om du tar bort en fil och trycker på knappen så är den borta för alltid. Tar jag bort en fil idag som jag tror är onödig (eller att jag tar bort något av misstag, något som händer lite nu och då) så har jag fortfarande två veckor på mig att märka det och köra restore för att få tillbaks filen.

//Edvard

Hej

Inte för jag har kollat (har inte behövt) men ligger inte filen i soptunnan? Så vid behov kan jag ta tillbaka den.

MVH

Omar
 
Omar skrev:
Hej

Inte för jag har kollat (har inte behövt) men ligger inte filen i soptunnan? Så vid behov kan jag ta tillbaka den.

MVH

Omar

Finns ju alltid en risk att du tömmer den eller att du råkar skriva rm -rf på fel mapp då du sitter på en *nix dator.

//Edvard
 
edvardwendelin skrev:
Finns ju alltid en risk att du tömmer den eller att du råkar skriva rm -rf på fel mapp då du sitter på en *nix dator.

//Edvard

Jag har testat det sistnämnda och kan intyga att det är klart olämpligt.

För att återgår till ursprungstråden kör jag en WD på 320GB som snurrat över ett år utan problem. Särskillt varm blir den inte heller... men naturligtvis finns inte modellen i handeln längre, så uråldriga prylar kan ju ingen handlare med självrespekt pyssla med. Den har förvisso knappar för backup men dem har jag aldrig använt mig av. Det känns tryggare att själv veta vad man kör backup på och inte bara spegla datan. En ofrivillig radering (pga virus, hjärnsläpp osv) kommer naturligtvis även det att speglas om inte mjukvaran är riktigt smart. Visserligen blir det mer data om man inte sållar men knappast sånna volymer att man måste ligga vaken om nätterna för det.
 
Omar skrev:
Jag undrar ni som använder de lite billigare externa hårddiskarna där det inte medföljer något backup program hur gör ni backup. Använder ni något i windows eller något annat program.
(...)
MVH

Omar
Själv kopierar jag över bilderna så fort de finns på datorn, manuellt alltså. Jag har inte så stort flöde av bilder, men visst skulle jag använda mig av en automatisk backup-funktion om det fanns i form av en knapp.

Så länge jag har plats till annat än bilder använder jag ofta disken som "övrig backup", och där är behovet så selektivt så automatisk backup skulle inte hjälpa ett dyft.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.