Annons

vilken externa hårddisk??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag ska köpa mig en externhårddisk, fudneringarna går kirng antingen en Lacie Porsche 250GB, eller seagate 160GB. har läst lite om lacie'n att den ska vara lite rapplig i kvaliten, många klagar på överhettning och krascher. har inte läst något om seagaten, någon som vet något där??

andra förslag?

//bengt
 
Inte LaCie.. De är kända för att dö den varma döden ;)

Jag har bränt 2 st. Fast den tredje tickar på, bara det inte står på 24/7
 
Jag är inne på min tredje Lacie porsche 250Gb. De två första var det nåt fel på men den nuvarande har fungerat utan problem. Har haft lacie med både seagate och maxtor-diskar så det är svårt att på förhand veta vad man får. Efter mina erfarenheter av Lacie porsche så känns de inte helt tillförlitliga och personligen skulle jag välja någon annan i dag.
 
Det är väl viktigare hur höljet är utfört än vilken disk som sitter i när det gäller värmedöden för disken.

Lacie Porsche är vad jag minns riktigt små klossar som inte bör vara bra ur temperatursynpunkt.
Ett större hölje med ventilationsgaller och helst fläkt bör kyla disken tillräckligt.

Sedan är det nog så att alla inte är konstruerade för kontinuerlig drift såsom datorlådan är. För backup funkar det väl bra nog, men som huvuddisk bör man välja en ventilerad låda.

/Erik
 
Jag har två stycken iOmega 250 GB-diskar. De har stått på sedan årsskiftet ungefär.

De blir förstås lite varma av att stå på, men annars har jag inte märkt något.

Antar iofs att det dröjer ytterligare lite tid innan problem uppstår?
 
Piscovery skrev:
Lacie använder Maxtor diskar. Dessa är inte kända för sin hållbarhet. Bättre med Seagate.

Lacie använder både Maxtor och Seagate.

I min Porsche 40GB 2.5" sitter en Seagate. Eftersom den är en 2.5" så blir den inte särskilt varm och fungerar utmärkt.
 
frans skrev:
Jag har två stycken iOmega 250 GB-diskar. De har stått på sedan årsskiftet ungefär.

De blir förstås lite varma av att stå på, men annars har jag inte märkt något.

Antar iofs att det dröjer ytterligare lite tid innan problem uppstår?

Har också en sånn. Ganska ofta med till skolan och till olika ställen, funkar fortfarande hur bra som helst.
 
Vi har sålt ett antal Lacie-diskar på jobbet, och det är väldigt stor felprocent. Att de sen är helt omöjliga att ha att göra med när nåt gått fel är inte heller nån direkt fördel.
Problemet är bara att Lacie tydligen är ensamma i sin prisklass vad gäller de större HD-systemen. En ensam hårddisk skulle jag absolut välja nåt annat än Lacie.

Jag skulle då inte våga gå tp Lacie efter mina erfarenheter på jobbet.

/F
 
Jag använder en Lacie Porsche 250GB sedan ungenfär ett år tillbaka. Den har alltid fungerat perfekt men det kanske beror på att jag bara startar den när jag kör backup så den hinner väl aldrig bli riktigt varm.

Hur kör ni era externa diskar?

/Göran
 
Jag har idag ett par Lacie D2 som har funkat bra. Jag ska till att köpa flera diskar, men det kanske kan vara idé att fortsätta samlingen av diskar med något annat fabrikat. De flesta är ju dessutom billigare än Lacie D2.
 
Herr_andersson skrev:
Själv så kör jag med en Synology Ds106e med 250 Gb och 2 st extra diskar till den.

http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/index.php

beställd på shg.biz [ vilket jag även kan rekommendera ]
Fördelen med denna är att den backar upp mina bilder till sig och för att på den säkra sidan så har jag både två olika diskar [ vet väldigt onödigt ] som jag kör backup på.

Backup är ALDRIG onödigt.

Jag kör backup till en extern USB-disk samt till min filserver över nätverket.

/F
 
vacant skrev:
definitivt det bästa alternativet:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318905

snygg, billig och läs recensionerna.

Håller med, jättenöjd med denna disk.
(Western Digital Mybook Essential 250 GB)
"Essential" innebär att den saknar backup-program o.s.v. som man ändå kan ladda hem gratis.

Finns till samma pris men fraktfritt på Dustin Home, vilka jag även kan rekommendera varmt.

250 GB 995:-
320 GB 1345:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.