Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken extender till minolta-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

roru

Medlem
jag har en sony a200 + minolta 70-210 f4....

det är väl en extender man ska ha för att komma dubbelt så nära motivet?

vilken ska jag köpa,vill inte lägga ut en förmögenhet,men få en bra en...

förlorar man bildkvallite på att använda en sådan,eller blir det bara lite ljussvagare..


länka gärna till butik.(utländska med om det finns)
 
För att "komma dubbelt så nära motivet", behöver Du en cykel, eller en skoter ;D

Allvar - Du kan inte använda "dedicated extenders", utan är hänvisad till "generic extenders". Mer information om skillnaden, och en massa annat godis, hittar Du på dyxum.com

Tokina, Soligor och Kenko är i princip samma extender och har rimlig kvalitet. Det finns NameBranded också, ex.vis Jessop, men jag tror att det är TSK i grunden. Jag använder till och från 1,4x utan påtaglig försämring av bildkvaliten ( IQ ), men undviker 2x, då det påtagligt försämrar IQ. Står det mellan att låta bli, eller att i alla fall försöka fånga bilden - texta 2x, men var medveten om den lägre IQ det ger.

På nätet hittar Du Kenko Pro 300 DG för runt en tusenlapp, i butik i sverige för 1.500.-, ex.vis CyberPhoto.
 
För ett tag sedan gjorde jag en jämförelse mellan:

1. Minolta 70-210/4 @ 210mm + 2x uppförstorad i PS

2. Minolta 70-210/4 @ 210mm + Kenko 2xTC (den billigare varianten med 4 element)

3. Minolta 100-400 APO @ 400mm


Alt 3 gav (ej förvånande) bäst bildkvalitet med stor marginal, 1:an och 2:an var lika både i utseende och kvalitet. 2:an hade mer CA och andra artefakter men också fler detaljer bevarade än 1:an. 2:an led dock av rejält försämrade AF-prestanda, det krävdes mycket ljus & kontrast för att AF skulle fungera över huvudtaget.

Slutsats:
Ett Beercan + en billig 2x TC är inte en ersättning för ett rekorderligt 400mm-objektiv (om nu någon trodde det). En 2x-TC på ett Beercan ger något bättre bild jämfört med en beskärning men också en mycket handikappad AF, personligen skulle jag struntat i den TC'n och beskurit bilden istället. Jag gissar att en bättre TC ger bättre bildkvalitet men samma AF-prestanda.

Tannler, har du kört med 1.4xTC till Beercan? Hur funkar AF'n då?
 
Jag har ingen Beercan - jag har kört Tokina AT-X 300/2,8 och Carl Zeiss 135/1,8 ZA med 1,4x och 2x Kenko Pro 300 DG.
 
Jag har provat Kenko 1.4xTC till till min beercan och det var ingen vacker syn. AF:n blev katastrof om inte motivet stod helt still.
Inget jag rekommenderar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.