ANNONS
Annons

Vilken ersättning kan man kräva för bilder i en bok?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hon har nu sagt att hon betalar all film och framkallning om det inte blir "orimliga kostnader".

Jag vet hur jag plåtar, därför sa jag så till henne. Det kan gå åt mycket film ibland.
Som t ex 17 bilder som gick åt innan jag upptäckte att kameran stod på MF istf AF.
Sån e jag!

Hon gillar mina bilder på FS. Tokfian har t o m mailat min profilsida till förlaget och sagt till dom att jag borde skriva en fotobok. Minsann.

Nu är det tydligen andra bud som gäller.

Ja, detta fotojobb lät alldeles för bra i början. Problem har redan uppstått.
Jag fick ett mail från författaren om att en annan fotograf ska ta omslagsbilden och bilderna på spårningen i skogen. Hon vill nu att jag skulle frankalla de 5 rullar jag har tagit för att se om någon av bilderna duger till boken. Men hon vill inte betala för filmen, som jag redan har lagt ut för, eller framkallningen. Nu vill hon bara betala för ev bilder som hon tar med i boken. Underförstått att jag ska ut och plåta och stå för film och framkallning. Duger bilden/bilderna så betalar hon. Men enligt henne är det inte hon som i slutänden väljer bilderna till boken utan förlaget. Så det hela kan sluta med att jag har plåtat en massa utan att få betalt alls.

Jag släpper nog detta "fotojobb" fort som f*n.

Det råkar inte vara så att du har en egen firma? Då fins bara en lösning på problemet. Skicka räkning! Du ska ju fortfarande ha betalt för tid och matrial. det är ju endå ett par dagars jobb, och ett par rullar film.

Två punkter;

Skilj alltid på affärer och vänskap.

Skriv alltid någon form av kontrakt innan du börjar jobba, muntliga överrenskommelser i all ära men blir det problem är det det skriftliga som är enklast att klara ut.

Seriöst! Lät det inte lite luddigt från början?
Man gör inte betaljobb ens åt familj och vänner. Det blir så gott som alltid fel och slutar i gräl eller skilda åsikter (en som inte förstår sig på foto är ofta svår att få att förstå).

Sen kan jag tycka att man som amatör inte ska bli för girig heller utan kanske vänta tills man fått lite mera erkännande. Du skulle ju fått ditt namn publicerat och om hennes bok nu skulle sälja så skulle det vara till stor del pga dina bilder, dvs du skulle fått publicitet i alla fall som kanske kunnat leda till fler jobb (men du fotar ju bara för att det är kul eller?).
Va är det för bull att någon annan sedan ska ta omslagsbilden? hej då hade jag sagt! ska det finnas mittuppslag oxå och vems bild ska vara där i så fall?

Nä, jag hoppas du hoppat av denna grejen. verkar som att hon ville utnyttja en vän för att få ner kringkostnaderna till hennes bok. Synd hon inte fatta vikten av sjyssta bilder i en HUNDBOK! :)

mohei skrev:
Nu är det fråga om en bok som hon kommer att tjäna pengar på. Hennes förra bok säljer ju fortfarande.

En rimlig modell hade varit att ni hade delat på royalties från boken. Antagligen inte 50/50, men i relation till er respektive arbetsinsats. Då hade du först bara tagit betalt för dina utlägg i form av film och framkallning och sedan fått en ersättning efterhand som boken säljer så tjänar du pengar på den. Anser alltid att fotografer som bidrar med alla eller mycket stor del av bilderna till en bok ska gå på royaltyersättning.

MVH/Stefan

Denna tråd hade jag nästan glömt bort. :)

Hundboksjobbet är nedlagt från min sida. "Vänskapen" också.
Författaren ville inte stå för det hon skrev i sina mail om ersättning för film och framkallning. Dessutom hade hon anlitat en annan fotograf för vissa bilder. Bilder som det var meningen att jag skulle plåta.
Med hennes sätt att tänka kunde ju faktiskt fotojobbet slutat med att jag hade offrat tid och film och ändå stod där utan ersättning.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=40322

Grattis!

Jag tror din kompis har kommit till insikt boken kommer att sälja bättre med andra bilder än hennes egna.

Som jag ser det har hon tre alternativ

- Fotografera själv

- Köpa bilder från en bildbyrå

- Hitta en fotograf som gör de bilder som behövs

Bilder på hundar måste det finnas en uppsjö av som kan passa i boken.

Jag tror att de två första alternativen har gått bort av kvalitésskäl och ekonomiska skäl. Budgeten för bilderna är totalt 5000:- eftersom du fick det erbjudandet och det får man ingen fotograf för som tar 20 bilder för publicering i en bok. Jag utgår ifrån att djur inte är helt fogliga och fotografen kan behöva flytta på sig. 5000:- räcker till en dags arbete om timtaxan är ca 700:- plus moms.

Nu har jag inte kläm på hur svårt jobbet är,men jag framför ändå några idéer till prssättning.

Jag utgår naturligtvis att jobbet görs vitt.

- Acceptera 5000:- som ersättning där din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter. Det bör ge ca 2400 efter skatter. Bilderna får användas i den tänkta upplagan. Vid tryckning av fler exemplar innebär ny förhandling av bildrättigheter.

- Erbjud dig att göra jobbet för 10 000:- eller vad du anser är skäligt för jobbet och erbjud fri användning av bilderna i boken oavsett upplaga så länge det är samma bok, ISBN-nummer. Din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter.

- Sälj bilderna styckvis enligt prisidéen i BLF-listan. Kan vara en bra att få en ekonomisk garanti för utfört arbete om inga bilder faller i smaken, alternativt se detta som en affärsrisk.

- Dina bilder gör attt boken kommer att sälj som smör smälter i solsken. Acceptera 5000:- som ersättning där din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter. Det bör ge ca 2400 efter skatter. Bilderna får användas i den tänkta upplagan. Vid tryckning av fler exemplar än den första tryckningens exemplar eller när bilderna ska användas i andra publikationer har ni avtalat om vad som gäller. Priset kan vara att dela lika på förtjänsten från boken, eller att bilderna får användas enligt BLF-prislistan.

Jag plåtade ca 5 rullar film men dom bilderna kommer hon inte att få se. Jag tänker inte ens framkalla filmerna. :)
Så det blir för henne att ge sig sig ut i skogen och arrangera allt igen. :)

Det är inga svåra bilder förutom bilderna på hundarna "in action" in skogen. Egentligen är inte dom svåra heller om man har en snabb AF.

mmmm... det är bra med snabb AF men det kan faktiskt löna sig att bli riktigt bra på manuell fokus istället/ oxå.
tränar man sig ordentligt på det så blir både fotograferandet roligare och mer kreativt (tyckerju då i alla fall jag) :)

Framkalla bilderna i alla fall vettja, antingen kanske du hittar nåt som DU verkligen gillar eller i alla fall så kan du ju ha dem som "träningsexempel" och dra nytta av. Du la ju trots allt ner arbete på dem så nån form av kvalitet har de ju säkert.

Skönt att slippa polarn i alla fall. Grattis till det! :)

Jag är bättre på MF än AF. Jag har t o m plåtat hockey med MF. :)
Sedan ett par veckor plåtar jag med Pentax *ist DS och enbart manuella fasta objektiv.
Nångång kanske jag köper AF-objektiv bara för att få tillgång till alla funktioner i kameran. :)

Hundbilderna i skogen skulle vara på spårande hundar in action. Kan bli lite knepigt med enbart MF då. Springande hundar är rätt snabba.
Kan ju iofs fixas med liten bländare för att få stort skärpedjup men då måste man ju ha högre ISO för att behålla korta tider.

Dom bilder som är tagna är på utrustningen man använder och på upphängda snitslar i skogen. Bilderna är enbart för att illustrera texten.

Hon kan gott få plåta om allting med sin lilla 3 Mpix digitalkompakt. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar