Grattis!
Jag tror din kompis har kommit till insikt boken kommer att sälja bättre med andra bilder än hennes egna.
Som jag ser det har hon tre alternativ
- Fotografera själv
- Köpa bilder från en bildbyrå
- Hitta en fotograf som gör de bilder som behövs
Bilder på hundar måste det finnas en uppsjö av som kan passa i boken.
Jag tror att de två första alternativen har gått bort av kvalitésskäl och ekonomiska skäl. Budgeten för bilderna är totalt 5000:- eftersom du fick det erbjudandet och det får man ingen fotograf för som tar 20 bilder för publicering i en bok. Jag utgår ifrån att djur inte är helt fogliga och fotografen kan behöva flytta på sig. 5000:- räcker till en dags arbete om timtaxan är ca 700:- plus moms.
Nu har jag inte kläm på hur svårt jobbet är,men jag framför ändå några idéer till prssättning.
Jag utgår naturligtvis att jobbet görs vitt.
- Acceptera 5000:- som ersättning där din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter. Det bör ge ca 2400 efter skatter. Bilderna får användas i den tänkta upplagan. Vid tryckning av fler exemplar innebär ny förhandling av bildrättigheter.
- Erbjud dig att göra jobbet för 10 000:- eller vad du anser är skäligt för jobbet och erbjud fri användning av bilderna i boken oavsett upplaga så länge det är samma bok, ISBN-nummer. Din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter.
- Sälj bilderna styckvis enligt prisidéen i BLF-listan. Kan vara en bra att få en ekonomisk garanti för utfört arbete om inga bilder faller i smaken, alternativt se detta som en affärsrisk.
- Dina bilder gör attt boken kommer att sälj som smör smälter i solsken. Acceptera 5000:- som ersättning där din uppdragsgivare betalar in källskatt och arbetsgivaravgifter. Det bör ge ca 2400 efter skatter. Bilderna får användas i den tänkta upplagan. Vid tryckning av fler exemplar än den första tryckningens exemplar eller när bilderna ska användas i andra publikationer har ni avtalat om vad som gäller. Priset kan vara att dela lika på förtjänsten från boken, eller att bilderna får användas enligt BLF-prislistan.