Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken efter CANON 350d?

Produkter
(logga in för att koppla)
En eos 350D räcker till det mesta, om du inte är yrkesfotograf dvs, och om du nu inte är en yrkesfotograf så är det nog snarare dina kunskaper som brister snarare än kameran, behåll den i ett år till och se sedan vilken skillnad det kommer vara på dina bilder då jämfört med för ett år sedan..

Annars, är fotografi din största passion, så rekommenderar jag en Canon eos 5D, utan tvekan. Och snälla, lyssna inte på alla som försöker nedvärdera fullformatssensorn, de är bara sura för att de inte har råd. (skillnaden är astronomisk! som att gå från enbart kritor till ett riktigt fotografiskt verktyg)

Lycka till!

Det finns mängder av tester på nätet som jämför 350D vs 400D och det är inte alltid 400D är bättre än 350D.

Är nog rädd att säga att det du söker finns i Eos 5D (nu lockar jag själv med pryl XXXXXXXX).

Själv blev jag frestad häromdagen av pryl XXXXX genom att ett erbjudande på en Hasselblad 503cx och lite tillbehör.

// Fredrik

Re: Re: Hehe.......

fredrikru skrev:

Tittade på din kamera väska och FD prylar är väl ett av det mest prisvärda beg man kan köpa idag på marknaden.

// Fredrik

Ja du. Jag är exemplet på en innovativ baksträvare. Mina gamla analoga används oxå. Då har dom dubbelt värde.
/Erik J

Kan du vänta ett litet tag till, (troligen i höst) så kommer uppföljaren till 30D, den går under namnet 40D på nätet, och jag tror det kommer bli en betydligt bättre kamera än 30D för samma pris.

/kent

Samma pris????

Jag antar att det tar längre tid för "40D" kostar det samma som 30D i dag.
Troligen rundt 12K, som är 4K mer enn dagen lågpris på 30D.
/Erik J

byggkvalité och känsla i hand kan vara något som talar för en 30d... 5fps, fet buffer samt lite finare skärm + DUBBLA inmatningsrattar. MIN favorit: RAW + small.jpg är riktigt sköna. sparar plats och gpu/cpu jämte raw+large.jpg

Så visst finns det en mängd anledningar att uppgradera från en 350d...
men du anneli: testkör en 30d innan... den är mycket större än 350dn (jag äger båda).

PS: greppet till 30dn är inte det roligaste jag sett dock...

Danlo skrev:
En eos 350D räcker till det mesta, om du inte är yrkesfotograf dvs, och om du nu inte är en yrkesfotograf så är det nog snarare dina kunskaper som brister snarare än kameran, behåll den i ett år till och se sedan vilken skillnad det kommer vara på dina bilder då jämfört med för ett år sedan..

Nja... sökaren i 350n kan få vilken amatör som helst att ilskna till... en 1.35x KPS ögonmussla avhjälper detta en del men inte närmelsevis nog... 30ds sökare är bättre och blir riktigt fet med en 1.35xKPS ögonmussla monterad (vilket jag har på båda husen).

Varför kan en "amatör" inte få ställa krav på sin utrustning? Har man stålar att bara kasta ut hursomhelst så varför inte?

Re: Samma pris????

fujicanon skrev:
Jag antar att det tar längre tid för "40D" kostar det samma som 30D i dag.
Troligen rundt 12K, som är 4K mer enn dagen lågpris på 30D.
/Erik J

Priset på kameror går stadigt nedåt, lite dyrare blir den kanske, men knappast 4k :)

/kent

Jag vill ha bättre kvalitet helt enkelt. Bättre skärpa, bättre bilder.

Då är det väl 5D som gäller.
Varken 400D 20D eller 30D ger en synbar högre detaljåtervinning.

Det är ju makalöst att så många ifrågasätter trådskaparens motiv för att köpa nytt!

Hon har klart deklarerat att hon vill köpa nytt hus. Av hennes vidare inlägg i tråden framgår tydligt att hon inte är nybörjare. Kollar man hennes profil så har hon uppenbarligen fotat en hel del med gott resultat och har ett dokumenterat intresse.

Varför ifrågasätta det faktum att hon vill köpa nytt????? Om ni inte har några råd att komma med så är det väl bara att låta bli att posta?! OK, nog med gnäll.

Anneli här kommer mina synpunkter:

Jag gick själv från 350D till 400D och jag tycker skillnaden i bildkvalite är försumbar (om den ens existerar).

Handhavandet är dock annorlunda och enligt min mening bättre på 400D. Autofokusen är bättre vilkte kan ge lite större andel "keepers".

Eftersom ditt främsta motiv för uppgradering är bättre bildkvalité kan du nog trots allt glömma 400D, skillnaden är för liten. 30D har jag ingen egen erfarenhet men det är väl den "naturliga" uppgraderingen. Det är ju brukligt att de som har 30D anser den vara rätt mycket rejälare än t ex 350 och prestera bättre på brusfronten. Om det stämmer vet jag inte själv. Med tanke på det låga priset på 30D just nu kan det ju vara intressant.

5D har nämnts och det är säkert ett rejält kliv uppåt i kvalite men du får se upp. Om jag förstår rätt så kommer flera av dina EF-S objektiv inte funka på det huset, dessutom är det ett rejält priskliv. Det kan bli en riktigt dyr uppgradering.

För egen del hoppas jag att efterföljaren till 30D (40D ?) kommer att presenteras under året och då innehålla tillräckligt mycket nyheter och ett godkänt pris för att bli en perfekt julklapp! Den kanske kan vara värt att vänta??

AFJ skrev:
Det är ju makalöst att så många ifrågasätter trådskaparens motiv för att köpa nytt!

Hon har klart deklarerat att hon vill köpa nytt hus. Av hennes vidare inlägg i tråden framgår tydligt att hon inte är nybörjare. Kollar man hennes profil så har hon uppenbarligen fotat en hel del med gott resultat och har ett dokumenterat intresse.

Varför ifrågasätta det faktum att hon vill köpa nytt????? Om ni inte har några råd att komma med så är det väl bara att låta bli att posta?! OK, nog med gnäll.

Jag gick själv från 350D till 400D och jag tycker skillnaden i bildkvalite är försumbar (om den ens existerar).

Handhavandet är dock annorlunda och enligt min mening bättre på 400D. Autofokusen är bättre vilkte kan ge lite större andel "keepers".

Eftersom ditt främsta motiv för uppgradering är bättre bildkvalité kan du nog trots allt glömma 400D, skillnaden är för liten. 30D har jag ingen egen erfarenhet men det är väl den "naturliga" uppgraderingen. Det är ju brukligt att de som har 30D anser den vara rätt mycket rejälare än t ex 350 och prestera bättre på brusfronten. Om det stämmer vet jag inte själv. Med tanke på det låga priset på 30D just nu kan det ju vara intressant.

5D har nämnts och det är säkert ett rejält kliv uppåt i kvalite men du får se upp. Om jag förstår rätt så kommer flera av dina EF-S objektiv inte funka på det huset, dessutom är det ett rejält priskliv. Det kan bli en riktigt dyr uppgradering.

För egen del hoppas jag att efterföljaren till 30D (40D ?) kommer att presenteras under året och då innehålla tillräckligt mycket nyheter och ett godkänt pris för att bli en perfekt julklapp! Den kanske kan vara värt att vänta??

Jag står bakom detta inlägg till 100%. Smarta tankar... nästan som om jag själv skrivit dessa. ;)

Jag tror att eftersom 40D kommer att gå upp emot d200 kan en liknande prisbild (eller något lägre) vara att vänta eller kommer Canon lägga sig emellan d80 och d200? svår fråga utan vettiga svar...

känns som att nikon behöver beefa upp sin system-park med lite riktiga nischmodeller (fler än d2hs som finns nu that is).

Danlo skrev:

Åh, vad jag blir trött på dessa besserwisserkommentarer som gör att jag faktiskt tvekade jättelänge innan jag ställde fråga överhuvudtaget.
Nu vet jag att det alltid kommer finnas såna som du så jag försöker att inte bry mig. Men en fråga som dyker upp är: vad väntar du dig uppnå med detta?

Danlo skrev:

Annars, är fotografi din största passion, så rekommenderar jag en Canon eos 5D, utan tvekan. Och snälla, lyssna inte på alla som försöker nedvärdera fullformatssensorn, de är bara sura för att de inte har råd. (skillnaden är astronomisk! som att gå från enbart kritor till ett riktigt fotografiskt verktyg)

Lycka till!

Bestämmer jag mig för att köpa en 5d så ska jag inte lyssna på de som försöker nedvärdera den utan att testa själv. Tack för det tipset. Och tack för att du önskar mig lycka till.

Jag tror mig ana att du menar väl även ifall jag blir mest trött på ditt inlägg!

fredrikru skrev:
Det finns mängder av tester på nätet som jämför 350D vs 400D och det är inte alltid 400D är bättre än 350D.

Är nog rädd att säga att det du söker finns i Eos 5D (nu lockar jag själv med pryl XXXXXXXX).

Själv blev jag frestad häromdagen av pryl XXXXX genom att ett erbjudande på en Hasselblad 503cx och lite tillbehör.

// Fredrik

Visst vore drömmen en 5d men än så länge får det bara vara en dröm :eek:)

Bokeh skrev:
Kan du vänta ett litet tag till, (troligen i höst) så kommer uppföljaren till 30D, den går under namnet 40D på nätet, och jag tror det kommer bli en betydligt bättre kamera än 30D för samma pris.

/kent

Tack för tipset. Ska definitivt ta det under övervägande! :0)

hailstorm skrev:
byggkvalité och känsla i hand kan vara något som talar för en 30d... 5fps, fet buffer samt lite finare skärm + DUBBLA inmatningsrattar. MIN favorit: RAW + small.jpg är riktigt sköna. sparar plats och gpu/cpu jämte raw+large.jpg

Så visst finns det en mängd anledningar att uppgradera från en 350d...
men du anneli: testkör en 30d innan... den är mycket större än 350dn (jag äger båda).

PS: greppet till 30dn är inte det roligaste jag sett dock...

Tack för det tipset. Det absolut bästa och det jag sökte när jag skrev min tråd

Ska absolut testa en 30d innan jag köper en.

Re: Jag vill ha bättre kvalitet helt enkelt. Bättre skärpa, bättre bilder.

Madeliene skrev:
Då är det väl 5D som gäller.
Varken 400D 20D eller 30D ger en synbar högre detaljåtervinning.

Jag tolkar det som att du har erfarenhet av allihopa. Skulle du kunna mera i detalj berätta om skillnaderna i de olika modellerna så skulle jag bli glad!

AFJ skrev:

Tack för att du står upp på min sida. Jag förstår inte heller anledningen att ifrågasätta när jag försöker vara så tydlig jag kan om vad jag vill.
Vad förväntar man sig åstadkomma.

AFJ skrev:

Tack för tipsen. Mycket tänkvärda och jag är glad att du skrev i min tråd! :0)

Fnisseli skrev:
Tack för det tipset. Det absolut bästa och det jag sökte när jag skrev min tråd

Ska absolut testa en 30d innan jag köper en.

Np... som foto-skribent får man testköra och plåta med de allra flesta kameror på marknaden varav man också lär sig att kameror är som kläder... one size never fits all ;)

Lycka till och låt inte alla rävar som finner rönnbären alltför sura slå ner dig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar