Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hans-C skrev:

3x och 7x zoom är en väsentlig skillnad. Personligen tycker jag 3x är för lite. Och batterierna, om jag inte minns fel har coolpixarna special batterier. Återigen personligt tyckande, jag vill kunna köpa nya i närmaste kiosk om dom uppladningsbara är slutkörda. Närgränsen är också stor skillnad på men du kanske inte tar macro?

Nej jag tar inte så mkt macro bilder, vill jag det kan jag iså fall använda min analoga kamera, det känns som minoltan är bäst. När det gäller batteri frågan håller jag klart med dig, man vill kunna köpa nya så fort det andra tar slut.
Men en sak tänkte jag på, nikons kamera har ju mer minne, gör inte det mkt skillnad?

Re: Tack!

Linis skrev:
Och en än gång, det blir bra utskrivfter i A3 & A4 format?
japp.

Linis skrev:

tack snälla Kim och alla andra för tips. Nu ska man bara ringa pappa och fråga efter ett litet lån *ler* Vad tycker ni annars om mina bilder?
mycket lovande bilder.
Linis skrev:

Nej jag tar inte så mkt macro bilder, vill jag det kan jag iså fall använda min analoga kamera, det känns som minoltan är bäst. När det gäller batteri frågan håller jag klart med dig, man vill kunna köpa nya så fort det andra tar slut.
Men en sak tänkte jag på, nikons kamera har ju mer minne, gör inte det mkt skillnad?

du bör köpa mer minne absolut..gärna 256mb eller så mycket du har råd med.
macrokonverter finns som passar 7i.

vill du läsa mer om 7i så finns det ett särskilt forum för den på fotosidan.
http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=34

Senast ändrad:
du kan kolla priser här
SanDisk rekommenderas då jag vet att de fungerar bra, finns viss risk att alla märken inte fungerar som de ska.

Linis skrev:

men hur långt kommer jag med 16MB minne?
inte långt..

Vid 16MB minneskort:
2560x1920:
1st RAW
1st Super Fine
7st Fine
15st Standard
22st Economy

lägre kvalité än "standard" rekommenderas inte till A4/A3 utskrifter.

Senast ändrad:
Kim7i skrev:

inte långt..

Vid 16MB minneskort:
2560x1920:
1st RAW
1st Super Fine
7st Fine
15st Standard
22st Economy

lägre kvalité än "standard" rekommenderas inte till A4/A3 utskrifter.

så du menar alltså att jag bara tex kan ta 1st raw kort och sen måste jag tömma för att kunna ta ett till?

Linis skrev:
jag har tittat på en Nikon Coolpix 5700 som såg otroligt bra ut, fast as dyr!

Du kanske redan köpt/bestämt dig redan... Köpte själv en Coolpix 5700 för ett tag sen (13.490kr på FotoKungen) och kan verkligen rekommendera den! Har bara skrivit ut A4 men det blir kanon, har läst att A3 ska bli bra också... Dessutom så är kameran sexig! ;-)

Kolla in en omfattande recension med testbilder etc på:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/

Linis skrev:
hur många megapixlar tycker ni jag bör satsa på? som sagt vill jag kunna skriva ut A3 i bra kvalitet!
Vill du ha A3 i bra kvalité så ska du nog lätta lite till på plånboken och satsa på en beg. D30.
Då har du möjlighet att beskära bilden att omfatta bara det som du vill få fram, och i A3!
Fast, objektiven kan ju kosta en del och det är ju främst där du hittar stor skillnad i kvalitén.

Kolla beg på FOTOSIDAN.

En medlem säljer 1 st SONY F-707 för 10.000:-

Ca 2 mån. gammal.Helt i nyskick.Garanti och kvitto.Lev. komplett i kartong.Extra memory stick 128 mb medföljer.

Står inför samma val och jag har kommit fram till att Canon G2 eller G3 som finns i nov är för mig den bästa

tycker absolut att du ska vänta på G3, verkar ha fått en hel del trevliga förbättringar och priset ska bli ungeför detsamma.

quaalude skrev:

Du kanske redan köpt/bestämt dig redan... Köpte själv en Coolpix 5700 för ett tag sen (13.490kr på FotoKungen) och kan verkligen rekommendera den! Har bara skrivit ut A4 men det blir kanon, har läst att A3 ska bli bra också... Dessutom så är kameran sexig! ;-)

Kolla in en omfattande recension med testbilder etc på:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5700/

Skulle inte rekommendera den trots att den ger mycket bra bildkvalité..helt i nivå med 7i, den har långsam AF, är ljussvag i teleläget, kan inte fokusera i mörker, saknar manuell zoom och fokusring, har ingen filtergänga (med adapter dock) använder specialbatterier som inte räcker långt och kostar en hel del.
läs testet i senaste FOTO nr 11, 2002

Lina !!

Kika på Urbans inlägg här om Sony F707. Har själv en sådan kamera, och är mer än nöjd med den. Dessutom är det ett mkt bra pris 10.000:- för en F707 inkl 128mb minne.

Köpråd: Sony F707 el F717.

Mvh Johan F

Hejsan

Jag vet inte riktigt vad du fått för tips eftersom jag inte orkat plöjja alla svar. Men jag såg nyligen en beg Canon G1 för 5000 kr. Jag tycker att det verkar mycket prisvärt. Gå inte på pixelkriget utan fynda beggat i stället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar