Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
vilken digitalkamera?
- Trådstartare Linis
- Start datum
Oscar
Aktiv medlem
Jag vet ju att inte storlek har någon betydelse (och vill inte heller starta nån jätte disk med dig kim) men efter att ha jämfört min sökare på dimage 7i med sökaren på min flickväns dynax 505si konstaterar jag att den är nästan dubbelt så stor. Detta anser jag är en enorm skillnad.
Visst kan man vänja sig att fota med en kamera som har en pytte sökare. f.ö. läs min rec om dimage 7i.
.. plus att samma (höga) brusnivå på bilder tagna med 7i får man leta efter ..
Visst kan man vänja sig att fota med en kamera som har en pytte sökare. f.ö. läs min rec om dimage 7i.
sagan
Avslutat medlemskap
då gör du helt fel.Oscar skrev:
(och vill inte heller starta nån jätte disk med dig kim)
japp..det är en stor skillnad mellan optisk och elektronisk sökare.Oscar skrev:
men efter att ha jämfört min sökare på dimage 7i med sökaren på min flickväns dynax 505si konstaterar jag att den är nästan dubbelt så stor. Detta anser jag är en enorm skillnad.
du har inte skrivit någon rec om 7i på fotosidan, endast Dimage 7..mycket dålig och osaklig rec..för övrigt.Oscar skrev:
vill du ha större sökare så är det bara att använda LCD.
som ser perfekta ut vid utskrifter/papperkopior.Oscar skrev:
Hans-C
Avslutat medlemskap
Kim7i skrev:
japp, det är samma bra elektroniska sökare som på 7i.
Japp. Jag har 7i och upplever inga problem. MEN Kim, man måste nog ta i beaktande att Lina kommer ifrån den andra världen. Du vet, den där uråldriga analoga Mer seriöst, om man är man vid att använda analog bra systemkamera är det nog lätt att bli besviken på vissa saker. Även om det enda som krävs är att ändra arbetssättet lite vid fotograferingen och vänja sig. Att byta objektiv har jag till exempel själv svårt att förstå fördelarna med. Men den som alltid har arbetat så ser det nog som en nackdel att inte kunna göra det. Med min 2100 och 7i känner jag att jag kan vara hur tekniskt kreativ som helst och upplever inga större begränsningar. Och absolut inget behov av att byta objektiv. Möjligtvis mera vidvinkel men 7i har rätt bra som det är. Skulle behovet bli skriande kan jag komplettera med en konverter. Att punga ut med 10000-20000 till för att kunna byta och bära runt obj. ser jag som huvudlöst men antagligen är det något jag missat. Som jag dock inte saknar det minsta. Skulle däremot bli väldigt hämmad och mycket långsammare i många avseenden om jag var tvungen att byta.
sagan
Avslutat medlemskap
Hans-C skrev:
Japp. Jag har 7i och upplever inga problem. MEN Kim, man måste nog ta i beaktande att Lina kommer ifrån den andra världen. Du vet, den där uråldriga analoga Mer seriöst, om man är man vid att använda analog bra systemkamera är det nog lätt att bli besviken på vissa saker. Även om det enda som krävs är att ändra arbetssättet lite vid fotograferingen och vänja sig. Att byta objektiv har jag till exempel själv svårt att förstå fördelarna med. Men den som alltid har arbetat så ser det nog som en nackdel att inte kunna göra det. Med min 2100 och 7i känner jag att jag kan vara hur tekniskt kreativ som helst och upplever inga större begränsningar. Och absolut inget behov av att byta objektiv. Möjligtvis mera vidvinkel men 7i har rätt bra som det är. Skulle behovet bli skriande kan jag komplettera med en konverter. Att punga ut med 10000-20000 till för att kunna byta och bära runt obj. ser jag som huvudlöst men antagligen är det något jag missat. Som jag dock inte saknar det minsta. Skulle däremot bli väldigt hämmad och mycket långsammare i många avseenden om jag var tvungen att byta.
japp..det skulle vara lika relevant som om jag skulle skriva en rec..av analogkameror.
vi är helt överens.
Linis
Avslutat medlemskap
vilken tycker ni verkar vara bäst?
Nikon CoolPix 5000
*Kompressions-standard JPEG, TIFF
*Objektiv 7,2-21,4mm vilket motsvarar 28-85mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-4,8
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Filterdiameter Ja via adapter UR-E5 (46mm)
*Närgräns 2cm
*Minnestyp CompactFlash typ I och II, stöder MicroDrive
*Minne som ingår32MB
---
Minolta Dimâge 7i
*Kompressions-standard JPEG, TIFF, RAW
*Objektiv 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-3,5
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minne som ingår 16MB
Nikon CoolPix 5000
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Närgräns 2cm
*Minne som ingår32MB
---
Minolta Dimâge 7i
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minne som ingår 16MB
sagan
Avslutat medlemskap
Oscar skrev:
Kim .. det är skönt att du är saklig, opartisk och väl förankrad i fakta.
japp, självklart.
Linis skrev:
vad menas med filterdiameter
diametern på filter/konveter, i 7i fallet så är den på 49mm,
alltså passar filter med 49mm diameter..med step-upring så kan man använda filter/konverter med större diameter oxå.
det står under varje bild.Linis skrev:
vilka bilder i dina album är tagna med denna minolta 7i kamera?
men några exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=34602
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46107
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=43376
HenningE
Aktiv medlem
bara för att precicera,
jag har Dimage 7i också och är rätt nöjd, men saknar kontakten med motivet jag har i min analoga kamera. Vissa saker är bättre i digitala sökaren, jag kan kolla ljuset direkt och förstorningen gör det relativt enkelt att fokusera i svagt ljus, men fördröjningen gör det svårt att jobba med snabba motiv. Mitt album 7i är tagen med den, samt de senaste musikinstrumentbilderna.
/Henning
jag har Dimage 7i också och är rätt nöjd, men saknar kontakten med motivet jag har i min analoga kamera. Vissa saker är bättre i digitala sökaren, jag kan kolla ljuset direkt och förstorningen gör det relativt enkelt att fokusera i svagt ljus, men fördröjningen gör det svårt att jobba med snabba motiv. Mitt album 7i är tagen med den, samt de senaste musikinstrumentbilderna.
/Henning
sagan
Avslutat medlemskap
Re: För att vara...
när det gäller bildkvalité så är de likvärdiga, den stora skillnaden är inställningsmöjligheterna.
läs gärna om kamerorna här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/
HenningE skrev:
Aningen mer diplomatisk och opartisk än Kim (inte så svårt ) tycker jag att de två verkar vara så jämnbra och jämndyra att känslan får avgöra. Åk till affären, håll i kamerorna, tryck på knapparna och den som känns mest naturlig för dig väljer du.
när det gäller bildkvalité så är de likvärdiga, den stora skillnaden är inställningsmöjligheterna.
läs gärna om kamerorna här:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/
Hans-C
Avslutat medlemskap
Linis skrev:
vilken tycker ni verkar vara bäst?
Nikon CoolPix 5000
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Närgräns 2cm
*Minne som ingår32MB
---
Minolta Dimâge 7i
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minne som ingår 16MB
3x och 7x zoom är en väsentlig skillnad. Personligen tycker jag 3x är för lite. Och batterierna, om jag inte minns fel har coolpixarna special batterier. Återigen personligt tyckande, jag vill kunna köpa nya i närmaste kiosk om dom uppladningsbara är slutkörda. Närgränsen är också stor skillnad på men du kanske inte tar macro?