Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
du kan läsa en utförlig test av Fujin här jo, optiken är bra..annars skulle jag inte rekommendera den, även sökaren är bra.

Senast ändrad:
Jag vet ju att inte storlek har någon betydelse (och vill inte heller starta nån jätte disk med dig kim) men efter att ha jämfört min sökare på dimage 7i med sökaren på min flickväns dynax 505si konstaterar jag att den är nästan dubbelt så stor. Detta anser jag är en enorm skillnad.

Visst kan man vänja sig att fota med en kamera som har en pytte ;) sökare. f.ö. läs min rec om dimage 7i.

.. plus att samma (höga) brusnivå på bilder tagna med 7i får man leta efter ..

Oscar skrev:
(och vill inte heller starta nån jätte disk med dig kim)
då gör du helt fel.
Oscar skrev:

men efter att ha jämfört min sökare på dimage 7i med sökaren på min flickväns dynax 505si konstaterar jag att den är nästan dubbelt så stor. Detta anser jag är en enorm skillnad.
japp..det är en stor skillnad mellan optisk och elektronisk sökare.
Oscar skrev:

Visst kan man vänja sig att fota med en kamera som har en pytte ;) sökare. f.ö. läs min rec om dimage 7i.
du har inte skrivit någon rec om 7i på fotosidan, endast Dimage 7..mycket dålig och osaklig rec..för övrigt.
vill du ha större sökare så är det bara att använda LCD.

Oscar skrev:

.. plus att samma (höga) brusnivå på bilder tagna med 7i får man leta efter ..
som ser perfekta ut vid utskrifter/papperkopior.

Kim7i skrev:
japp, det är samma bra elektroniska sökare som på 7i.

Japp. Jag har 7i och upplever inga problem. MEN Kim, man måste nog ta i beaktande att Lina kommer ifrån den andra världen. Du vet, den där uråldriga analoga ;) Mer seriöst, om man är man vid att använda analog bra systemkamera är det nog lätt att bli besviken på vissa saker. Även om det enda som krävs är att ändra arbetssättet lite vid fotograferingen och vänja sig. Att byta objektiv har jag till exempel själv svårt att förstå fördelarna med. Men den som alltid har arbetat så ser det nog som en nackdel att inte kunna göra det. Med min 2100 och 7i känner jag att jag kan vara hur tekniskt kreativ som helst och upplever inga större begränsningar. Och absolut inget behov av att byta objektiv. Möjligtvis mera vidvinkel men 7i har rätt bra som det är. Skulle behovet bli skriande kan jag komplettera med en konverter. Att punga ut med 10000-20000 till för att kunna byta och bära runt obj. ser jag som huvudlöst men antagligen är det något jag missat. Som jag dock inte saknar det minsta. Skulle däremot bli väldigt hämmad och mycket långsammare i många avseenden om jag var tvungen att byta.

tack för alla bra tips, som Hans-C skriver är jag från den uråldriga analoga världen och vill testa nya saker. Förmodligen blir det en Minolta Dimâge 7i eller en Nikon CoolPix 5000.

Hans-C skrev:

Japp. Jag har 7i och upplever inga problem. MEN Kim, man måste nog ta i beaktande att Lina kommer ifrån den andra världen. Du vet, den där uråldriga analoga ;) Mer seriöst, om man är man vid att använda analog bra systemkamera är det nog lätt att bli besviken på vissa saker. Även om det enda som krävs är att ändra arbetssättet lite vid fotograferingen och vänja sig. Att byta objektiv har jag till exempel själv svårt att förstå fördelarna med. Men den som alltid har arbetat så ser det nog som en nackdel att inte kunna göra det. Med min 2100 och 7i känner jag att jag kan vara hur tekniskt kreativ som helst och upplever inga större begränsningar. Och absolut inget behov av att byta objektiv. Möjligtvis mera vidvinkel men 7i har rätt bra som det är. Skulle behovet bli skriande kan jag komplettera med en konverter. Att punga ut med 10000-20000 till för att kunna byta och bära runt obj. ser jag som huvudlöst men antagligen är det något jag missat. Som jag dock inte saknar det minsta. Skulle däremot bli väldigt hämmad och mycket långsammare i många avseenden om jag var tvungen att byta.

japp..det skulle vara lika relevant som om jag skulle skriva en rec..av analogkameror.
vi är helt överens.

vilken tycker ni verkar vara bäst?

Nikon CoolPix 5000

*Kompressions-standard JPEG, TIFF
*Objektiv 7,2-21,4mm vilket motsvarar 28-85mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-4,8
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Filterdiameter Ja via adapter UR-E5 (46mm)
*Närgräns 2cm
*Minnestyp CompactFlash typ I och II, stöder MicroDrive
*Minne som ingår32MB
---
Minolta Dimâge 7i

*Kompressions-standard JPEG, TIFF, RAW
*Objektiv 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-3,5
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minne som ingår 16MB

7i utan tvekan, betydligt mer zoom, ljusstarkare, har filtergänga..(utan att kräva adapter) manuell zoomring och fokusring.

För att vara...

Aningen mer diplomatisk och opartisk än Kim (inte så svårt ;) ) tycker jag att de två verkar vara så jämnbra och jämndyra att känslan får avgöra. Åk till affären, håll i kamerorna, tryck på knapparna och den som känns mest naturlig för dig väljer du.

Oscar skrev:
Kim .. det är skönt att du är saklig, opartisk och väl förankrad i fakta.

japp, självklart.

Linis skrev:
vad menas med filterdiameter

diametern på filter/konveter, i 7i fallet så är den på 49mm,
alltså passar filter med 49mm diameter..med step-upring så kan man använda filter/konverter med större diameter oxå.

Linis skrev:
vilka bilder i dina album är tagna med denna minolta 7i kamera?
det står under varje bild.
men några exempel.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=34602

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=46107

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=43376

bara för att precicera,

jag har Dimage 7i också och är rätt nöjd, men saknar kontakten med motivet jag har i min analoga kamera. Vissa saker är bättre i digitala sökaren, jag kan kolla ljuset direkt och förstorningen gör det relativt enkelt att fokusera i svagt ljus, men fördröjningen gör det svårt att jobba med snabba motiv. Mitt album 7i är tagen med den, samt de senaste musikinstrumentbilderna.

/Henning

Re: För att vara...

HenningE skrev:
Aningen mer diplomatisk och opartisk än Kim (inte så svårt ;) ) tycker jag att de två verkar vara så jämnbra och jämndyra att känslan får avgöra. Åk till affären, håll i kamerorna, tryck på knapparna och den som känns mest naturlig för dig väljer du.

när det gäller bildkvalité så är de likvärdiga, den stora skillnaden är inställningsmöjligheterna.
läs gärna om kamerorna här:

http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5000/

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/

Tack!

Och en än gång, det blir bra utskrivfter i A3 & A4 format? tack snälla Kim och alla andra för tips. Nu ska man bara ringa pappa och fråga efter ett litet lån *ler* Vad tycker ni annars om mina bilder?

Linis skrev:
vilken tycker ni verkar vara bäst?

Nikon CoolPix 5000

*Kompressions-standard JPEG, TIFF
*Objektiv 7,2-21,4mm vilket motsvarar 28-85mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-4,8
*Optisk zoom 3x
*Digital zoom 4x
*Filterdiameter Ja via adapter UR-E5 (46mm)
*Närgräns 2cm
*Minne som ingår32MB
---
Minolta Dimâge 7i

*Kompressions-standard JPEG, TIFF, RAW
*Objektiv 7,2-50,8mm, motsvarar 28-200mm på 35mm kamera
*Ljusstyrka optik 2,8-3,5
*Optisk zoom 7,1x
*Digital zoom 2x
*Filterdiameter 49mm
*Närgräns 13cm
*Minne som ingår 16MB

3x och 7x zoom är en väsentlig skillnad. Personligen tycker jag 3x är för lite. Och batterierna, om jag inte minns fel har coolpixarna special batterier. Återigen personligt tyckande, jag vill kunna köpa nya i närmaste kiosk om dom uppladningsbara är slutkörda. Närgränsen är också stor skillnad på men du kanske inte tar macro?

Visst är det...

skillnader, men "objektiva" tester säger bra en del av sanningen, hur den ligger i min hand och om jag tycker om den är i slutändan kanske viktigare än vissa tekniska finlir angående inställinginar och väntetider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar