ANNONS
Annons

Vilken digitalkamera????

Produkter
(logga in för att koppla)

m_junken

Aktiv medlem
Har insett hur grymt värt det är med digitalkamera men vet inte vilken man ska köpa. Fotar nu med en vanlig systemkamera och har en känsla att jag kommer tycka det är tråkigt att "gå tillbaka" till en kompakt digital, men vill inte lägga en förmögenhet på kamera. Vad göra???? Alla digitala systemkameror kostar ju fläsk.

Jag fotar det mesta men kommer lägga tyngden på sport typ MTB, Wakeboard, Vindsurfing, Skidor, Skateboard mm mm....

Allting beror väl på vilket system du kör på idag? Du sa att du plåtar med analog systemkamera idag? Canon? Nikon?

Det är ju vettigt att köpa en av samma märke då du kan använda din befintliga optik. Sen är det ju bara ta den modellen som plånboken tillåter?

Om du mest ska fota sport så tycker jag nog att det finns skäl till en systemkamera. Tänk vad mycket mera utrustning objektiv som det finns att välja mellan som gör det lättare att fota diverse sporter. Men det blir ju väldigt mycket dyrare förstås... men roligare.... och förhoppningsvis bättre ....

m_junken skrev:
Har insett hur grymt värt det är med digitalkamera men vet inte vilken man ska köpa. Fotar nu med en vanlig systemkamera och har en känsla att jag kommer tycka det är tråkigt att "gå tillbaka" till en kompakt digital, men vill inte lägga en förmögenhet på kamera. Vad göra???? Alla digitala systemkameror kostar ju fläsk.

Jag fotar det mesta men kommer lägga tyngden på sport typ MTB, Wakeboard, Vindsurfing, Skidor, Skateboard mm mm....

Vadå kostar fläsk, faan ska du plåta eller?
En beg Nikon D1:a får du för typ 4-8 tusen, D1H från 10 o uppåt. D1X utan gluggar kanske 20?
canon 1d eller va de heter får du ge typ 10-15 för. canon d30 eller d 60 mellan 2 till 7 tusen o d10 kanske 12. Fuiji S1 eller S2 får du loss för kanske 4 till 10 tusen.
Det är ju frågan om vad du prioriterar, foto eller något annat?
Ilkka

kronqvist83 skrev:
Om du kan få en Canon 1D-hus för 10 tusen så vill jag veta var du handlar.

Köp begagnat!

Blev erbjuden en 1d hus för 10+ moms för ett tag sedan, ej stulet säljaren visade kvitto! tackade nej för använder ej dettta märke!

Ilkka

ps: dröm att få ut fullpris på beg grejor, allt sjunker med 25 % per år i värde. ds.

Jo det fattar jag att det inte går att få ut fullpris. Men 1D (som bara har 4 megapixlar) kostar 31 000 i nyskick. 1Ds (med 11 megapixlar) kostar 61 000 och 1D II går lös på 40 000. Så hittar du någon av dessa för 10 plus moms så skulle jag nog slå till och sälja vidare..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar