Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken digitalkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

OneWeak

Guest
hejsan!

jag ska köpa en digitalkamera men jag är osäker på vilken jag vill ha. jag vill ha:
- en ganska liten kamera som inte blir liggandes hemma.
- bra kvalité på bilderna och ett ganska rymmligt flash-kort.
- manuella inställningar för bland annat bländare, slutartid etc.

jag tittade på Canon Digital IXUS 500 och den är ju väldigt fin men har dock väldigt begränsade manuella funktioner.
sedan tittade jag på Canon PowerShot G5 och den hade mycket kromatisk abberation, den optiska sökaren skymmdes.
nu funderar jag på Canon PowerShot G3...
vad tycker ni?
tacksam för svar :)

Vad G3 och G5 anbelangar är väl de inte direkt små. En kompromiss mellan IXUS 500 och G3/G5 är ju A80. Optik och bildsensor från IXUS-serien (har jag för mig) och manuella inställningar och möjlighet att sätta på filter osv, men i ett något kompaktare format än G3/G5. Den optiska sökaren skyms förstås om man använde filteradaptern. Det finns dock en adapter som är mindre från tredje part som skymmer mindre. Den optiska sökaren i dessa kameror är väl mest av typen "bra att ha" och något som man helst inte använder om man inte måste.
Vill du ha en (pytte)liten kamera med manuella inställningar kan ju Minolta G400/G500 vara alternativ åxå.

nja

jag tycker inte den verkar nå vidare. visst har den manuella inställningar men den presterar ganska medelbra... och medel är ju inte så kul. annars är ju autofokusen på den (liksom hos många andra digitala kameror) ganska diffus.

men storlekarna hos Canon G3/G5 och Olympus C-8080 är ok. några, speciellt C-8080 är på gränsen till för stora att ha som kompaktkameror men det väger upp i bildkvalité och de manuella inställningarna. jag vill ju inte ha en liten kamera att fota partybilder med, utan något relativt halvlitet som man kan ta ganska proffsiga bilder med.

Bilagor

• inhand02.jpg
    inhand02.jpg
    37.1 KB · Visningar: 206
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar