ANNONS
Annons

Vilken digitalkamera är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marishinka

Ny medlem
Hej!
Behöver experthjälp med att komma fram till vilken kamera som passar mig och mina syften bäst.

Jag tycker om att arbeta i fotostudio (porträtter) men också att fota utomhus (bröllop, skidåkning, naturbilder osv). Bilderna ska även kunna användas inom trycksaksproduktion (tidningar, böcker, affischer mm).

jag är beredd på att lägga ut mellan 10 000 - 20 000 kr.

Tacksam för svar.

Marie

Jag skulle valt en Nikon D70 eller en Canon EOS-10D.

Vilken man gillar bäst är väl en smaksak. Bägge lär i alla fall kunna fylla dina behov. Sen om dom lämpar sig så bra för skidåkning är ju en annan historia.

En 6MP DSLR...

Sen om det står Nikon, Canon, Pentax eller Olympus på, är mest en smaksak om kontroller och knappar.

Canon 10D
Canon 300D
Nikon D100
Nikon D70
Pentax istD
Olympus E-1

(ingen speciell ordning)

(Jag försökte via ICQ, men din och min klient verkar inte vilja sammarbeta)

Nu är jag inget proffs, men jag skulle nog mena att det är två helt olika kameror som är bäst när du tar porträtt i studio mot när du har med dig en kamera i skidbacken (om jag antar att du åker själv - tidningsbilder på slalomtävling i Åre är en annan sak).

I det första fallet ska det vara en seriös DSLR, och där låter jag de riktiga experterna ha åsikter.

I det andra fallet ska det vara en liten nätt sak som det inte tar en minut att få upp och igång och som inte kommer ivägen när du åker. Kanske en Olympus µ (My!), så tål den fukten också. Bilderna blir inte lika fina men du kommer inte att lämna den hemma för att den är i vägen.

Det är någon av de modeller jag räknade upp.. 6MP = 6 miljoner pixlar, eller tryckkvalité (300DPI) i 20x30 (A4).

DSLR = Digital Spegelreflex, eller egentligen på svenska DESR. Digital Enögd Spegelreflex kamera.

Helt enkelt en Digital systemkamera..

Vad har du använt innan för kamera? Eller är det ett helt nytt intresse ? ?

Välj först vilket system du vill använda dig av (märke) välj kamerahus sen.

Canon eller Nikon är att föredra med tanke på utbudet, både nytt och begagnat.

Ragnemalm skrev:
I det andra fallet ska det vara en liten nätt sak som det inte tar en minut att få upp och igång och som inte kommer ivägen när du åker. Kanske en Olympus µ (My!), så tål den fukten också. Bilderna blir inte lika fina men du kommer inte att lämna den hemma för att den är i vägen.
Varför SKA det vara en liten nätt sak?

Själv använder jag mitt 80-200/2,8.

Japp, jag skulle heller inte välja en my, om jag ville ta seriösa skidbilder...på tok för långsam och begränsande.

i prisklassen 10 000:- så är det väl hugget som stucket mellan Canon 300D & Nikon D100.
-dom är bäst på lite olika saker men ingen är den andra överlägsen.

i klassen 15 000:- så är det väl Canon 10D som är den modernaste, Nikon D100 har ett par år på nacken numera.

dom övriga märkena kan jag inget om.
har du några gluggar idag eller rör det sig om nyinvestering?

annars är mitt bästa råd: testa sig fram själv och gör dig en egen uppfattning om dom olika modellerna.

Finns ju begagnat också. Jag köpte min andra D100 med vertikalgrepp, extrabatteri och blixt SB-80DX i mycket fint skick nu i veckan för 12.000:-. Canons 10D och 300D har jag sett begagnade också. Då har du råd med fin optik och kanske lite extra-minne.

Nitobert skrev:
i prisklassen 10 000:- så är det väl hugget som stucket mellan Canon 300D & Nikon D100.
-dom är bäst på lite olika saker men ingen är den andra överlägsen.
Antar att du menar Nikon D70..jag tycker D70 är ganska överlägset bäst, enda som talar för 300D är vertikalgrepp som tillbehör, den något snabbare AF och det brusfria ISO 100 läget...(och givetvis Canonfattningen :).

En jämförelse:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

12.2

visst e det så...
Men, enligt fuji skall det ge detaljupplösning motsvarande den högre siffran...

Erik Schalin skrev:
Varför SKA det vara en liten nätt sak?

Själv använder jag mitt 80-200/2,8.
Jaja, "jag rekommenderar" menade jag. Du får så gärna åka skidor med, tja, rentav en antik lådkamera om halsen om du vill, men jag skulle inte rekommendera det. :)

Vad gäller Fujis påståenden om högre upplösning så är det nonsens. Om man arrangerar pixlarna som de gör får man mycket riktigt högre upplösning horisontellt och vertikalt, men man tappar lika mycket på diagonalerna. Detta trick var känt i bildanalyssammanhang (avsyning etc) redan på 80-talet.

Sigma är ju ännu mer kontroversiella, som vill räkna R, G, B som separata sensorer. De ger också mycket bild per pixel, men har andra skäl att vilja räkna sig högre.

Men med bra optik och lågbrusig sensor så spelar pixelräknandet inte så stor roll. Hellre 3 megapixel i en bra kamera än 8 i en dålig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar