ANNONS
Annons

vilken digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den har ju inte ens L-status, dessutom tecknar den inte ut fullformat, så den fungerar inte för småbild.
Den tillhör canons mellanklass.

Så sant som det var sagt, men trots detta och m t p brännvidderna tycker jag att den är billig. Speciellt mot bakgrund av att det inte behövs L-optik på aps-sensorer.

sagan skrev:
Den har ju inte ens L-status, dessutom tecknar den inte ut fullformat, så den fungerar inte för småbild.
Den tillhör canons mellanklass.

Förstår inte heller varför den skulle kosta närmare 8000 kr. Den passar väl dessutom bara till 300D och 20D?

/Johan

Precis, den passar bara till kamerahus som har EF-S fattnig, vilket i dagsläget är 300D och 20D.

Egentligen är det ganska dumt att köpa EF-S objektiv. Eftersom de bara passar kameror med brännviddsfaktorn (brännviddsförligningen, cropfaktorn etc) 1.6 gånger och Canon själva säger att de inte ska fortsätta med sensorstorlekar i APS-format, va jag har förstått. Om man dessutom (mot all förmodan) någon gång tänker börja fota analogt så finns det ju ingen nytta alls med dem. Det är nog ett säkrare kort att köpa vanliga EF-objektiv då de (förmnodligen) går att använda under lång tid framöver.

/A\

Javisst är det så, problemet är att det inte finns något EF-zoomobjektiv med brännvidderna 10-22.

1.6x sensorerna lär nog finnas kvar rätt länge (X antal år) även på nya kameramodeller, dock.

Fördelen med EF-S objektivet är annars att den är betydligt lättare och smidigare än Sigmas 12-24 som täcker fullsize.

Canon själva säger att de inte ska fortsätta med sensorstorlekar i APS-format, va jag har förstått.
Det där är nog bra om du kan hitta lite länkar på. I pressreleaser har dom ju sagt precis tvärtemot. Alltså att dom kommer fortsätta med 1.6x ett bra tag för konsumentkameror, och siktar mot att låta proffskamerorna vara fullformat. Så 1.3 som 1D mk2 har är bara en tillfällig lösning tills fullformatsenorerna kommer ner lite i pris och upp i snabbhet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar