Annons

vilken digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
underbart vilka svängar diskussionerna kan ta... borde finnas nåt sätt att avlänka diskussioner... bågskytte är en sport som gör sej mycket bra på bild och dessutom är det så mycket materialsport att fotosidans fotografer framstår som ett gäng snälla knypplare...

Sköt båge i skolan men tröttnade när det började smygas in stabilisatorer, ögonlappar, dioptrar och liknande prylar. Är av samma filosofi idag (skjutvapen), kan man inte skjuta bra utan pipvikter, formsnickrade kolvar, skygglappar, ögonlappar, tvättlappar, kom-ihåg-lappar och yadayada bör man ägna sig åt något annat eller skjuta så gott man kan ändå.
Fnissade gott åt "skyttarna" under OS som förutom ovanstående hjälpmedel till och med hade klämt in sig i styva skinnställ för att minimera skakningarna. Snart trycker det inte ens av själva. Kom att tänka på en sketch med Benny Hill som knatade runt i skinnkläder som knarrade så högt att det överröstade allt annat :))

/Johan

HDFS) (KGS skrev:
Det går inte att bortse från att det är ett genidrag av Minolta att bygga in det i huset. Det är så enkelt o så smart att de som tidigare legat före i utvecklingen måste rodna djupt.
Håller med till 100%, AS är en briljant lösning.

Logiskt tänktandet ger svar

hade samma fråga
tänk lite logiskt
Jag är van med canon.
hade samma fråga bara att jag har canon prylar
och är van med canon
du har minolta plyrar och är van med minolta
fortsätt med konica minoltan.
Var inne i butiken o klämde o kände på den
den var ruskit bra o kändes mer kamera ä canon men canon e lite vassare men det ser man inte direkt. Några år mste gå innan man ser skillnaden som är hårfin
dett vara bara min åsikt
lycka till med valet

Det smögs inte in... stabbar körde de med redan på sextiotalet, men stinkare har alltid funnits o finns än. De skjuter med rena bågar. Inga stabbar, inga siktmedel, inga klickers...

men de får inte tävla i OS. Jo, det kanske de får, men de kommer aldrig dit. Men kul har de! Ungefär som fotografer med enkla kameror som tycker att det är roligare att ta hyfsade bilder än att dominera ett Forum med värsta kameran

Edit: det var svar till Johan, två nya inlägg hann in medan jag plitade!

HDFS) (KGS skrev:
Det smögs inte in... stabbar körde de med redan på sextiotalet, men stinkare har alltid funnits o finns än. De skjuter med rena bågar. Inga stabbar, inga siktmedel, inga klickers...

Lite otydlig kanske. De smögs in i vårt sammanhang genom att konkurrenter på tävlingar kom dit med mer "påhäng" för varje gång.

Stinkare, kul benämning :) Var kommer ordet ifrån?

/Johan, stinker vidare

hansen2 skrev:
Är av samma filosofi idag (skjutvapen), kan man inte skjuta bra utan pipvikter, formsnickrade kolvar, skygglappar, ögonlappar, tvättlappar, kom-ihåg-lappar och yadayada bör man ägna sig åt något annat eller skjuta så gott man kan ändå.

/Johan

Håller med till 100%

Skjuter 47p i snitt med .22lr utan hjälpmedel. Går lite sämre med 9mm:aren från 1954 men det är mest för att man gråter över ammo-kostnaden (3kr st med riktigt bra ammo) *skratt*

Mvh

hansen2 skrev:
Stinkare, kul benämning :) Var kommer ordet ifrån?

På "min" tid fanns det två klasser i bågskytte. Det var Fristil, där siktmedel o stabbar o en hel del annat skoj var tillåtet, (men inte draghjälpmedel eller kikarsikten t ex) och så var det Instinktivklassen där man sköt med en nästan helt ren båge.

Instinktivskyttar förkortade vi till stinkare... som att köra svartvitt med manuell fokus utan sökare... för att försöka koppla till foto ;-)

Numera finns även en compundklass där "allt" är tillåtet. Bågar som utvecklar enorm kraft utan att vara särskilt tunga att dra... kikarsikten o laser (!?) o avtryckare...

HDFS) (KGS skrev:
På "min" tid fanns det två klasser i bågskytte. Det var Fristil, där siktmedel o stabbar o en hel del annat skoj var tillåtet, (men inte draghjälpmedel eller kikarsikten t ex) och så var det Instinktivklassen där man sköt med en nästan helt ren båge.

Instinktivskyttar förkortade vi till stinkare... som att köra svartvitt med manuell fokus utan sökare... för att försöka koppla till foto ;-)

Numera finns även en compundklass där "allt" är tillåtet. Bågar som utvecklar enorm kraft utan att vara särskilt tunga att dra... kikarsikten o laser (!?) o avtryckare...

Aha, nä någon stinkare var jag inte. Vi körde med höj- och sänkbart korn som skulle läggas i linje med strängen + snäpp. Men sedan blev det värre hjälpmedel och jag ballade ur. Men det var kul så länge det varade. Speciellt jaktstigar där man fick ta hänsyn till 'kulbanan' som man inte behöver bry sig om när det rör sig om jaktstigar med skjutvapen :)

/Johan

Re: Re: Logiskt tänktandet ger svar

hansen2 skrev:
Det tar betydligt längre tid än så för KG att upptäcka att Minolta suger :))

Jag kan mycket väl komma att byta märke (fast just nu ser jag inte till vad) men jag kommer aldrig att tycka att mina Minoltor har sugit... lika lite som någon av mina Olympuskameror... de var helt okej för sin tid.

Faktum är att rent bildmässigt kommer jag nog aldrig att behöva en bättre kamera än Aette. Mina ögon blir svagare o bilderna blir inte sämre än vad är nu även om D7D mfl kan prestera något lite bättre.

Däremot kan jag önska snabbare AF, bättre sökarbild, fler bilder per sekund, vattentätare kamerahus, större minneskapacitet, mer brännvidd...

men bättre bildkvalitet önskar jag inte. Faktiskt. Den e helt okej.

Jo, förtusan, jag vill ha samma kvalitet på ISO 1600... där ligger Aette i lä.

Andas ut. Tänk om jag var helt nöjd. Brrr... mardröm...

de små skillnaderna mella dessa kameror
det är oehört jämt mellan dessa konkurenter
o DSLR kamerorna i denna klass är nästan lika
vad jag har hört läst mm är det mycket tyck i smak. Jag ville vara öppensinade men var mycket för canon. Tog kontakt med canon i mässan o det var ursel respons 2 gubbar som var dåliga
nikon okej men nästan som canon stilen
däriemot har jag super bra kontakt med butikschef o servicen i canon
sen på vägen ut gick jag förbi pentax
dera kamera verkade intressant men okey kommer inteupp i de andras nivå
sist konica minolta
deras sätt att prata lyssna dela erfarenhet vissa var super bra.
Kille sa tilloch med att om jag har redan canon prylar fortsätt med dem men om du skulle byta slå en signal o vi pratar mer.
Nu när jag läst att några säger minoltan suger och nikon o canon hitt o ditt ta allt med en nyppa salt. Allt går o ordna. En lite zoom problem som en kamera har betyder inte att de andra inte har. Tro mig detta är handel och alla e mutade. canon nikon har minst lika mycket problem. Jag har sätt o pratat med en del proffs fotografer som har canon nikon o konica minolta
(de flesta canon) o de har samma tycke. Nikon o canon e väldigt bra kameror samt konica minolta
Läs, tänk, förstå, meditera o följ hjärtat.
Ett ärligt svar till allt
Lycka till med köpet

Re: Re: Re: Logiskt tänktandet ger svar

HDFS) (KGS skrev:
Jag kan mycket väl komma att byta märke (fast just nu ser jag inte till vad) men jag kommer aldrig att tycka att mina Minoltor har sugit... lika lite som någon av mina Olympuskameror... de var helt okej för sin tid.

Retades bara lite ;)

Men jag håller med. Min analoga X-700 från 1984 är jag ¤#&¤%" nöjd med och den behåller jag. Var även nöjd med min förra digitala D7Hi tills jag såg hur brusfritt det kunde bli med t.ex en systemare från Canon eller Nikon samt diverse andra fördelar. Att Minolta sket i att förse oss med riktiga manualer plus deras knaggliga bemötande skyndade på bytet rejält.

/Johan

Jag har inte vart helnöjd med en kamera tidigare.

Jag har tyckt att kameran jag köpta varit den bästa på marknaden till det priset, men det är en annan sak.

HDFS) (KGS skrev:
Hoyt fristil här... T/D... med v-bar, stabilisatorer o stötdämpare förstås... allt av samma märke o utförande som världsmästaren Darrel Pace. Måste ha varit runt -75 *s* sen fick jag ett återfall i slutet av 80-talet o köpte likadana grejor igen, fast kolfiber förstås... o de pryttlarna ligger i källaren...

eh... Minolta... javisst ja... nä det är nog inte riktigt samma sak, men att dämpning är bra är vi överens om.

Alkohol kan också fungera i mycket små mängder. I stora mängder hjälper nog inte ens AS

Pilbågar med stabbar:
http://www.natbilagan.se/bagskytte/pages/parskott.htm

Ja en sup eller två skadar aldrig riktpilen i en serie ;)

Körde bara med Cartel's kortstabb... + att det var viktigt att skjuta instinktivt... dvs utan frökensikten... releaser var också 'strängt' förbjudet :) Ja man var reaktionär redan då ;)

sagan skrev:
Jag har inte vart helnöjd med en kamera tidigare.

Inte ens 10D´n? nåja jag ids inte kolla allt du skrivit men du har låtit mäkta belåten både med din Dimage 7i och din 10D. Var så säker på att du kommer att hitta nackdelar med din 20D också inom ett år eller två...

Kanske sökaren går att förbättra? Kanske AF´n går att få mer exakt? Bättre mörkersikte? tja vad vet jag... mer upplösning kanske? För inte tror du väl att din 20D är din sista kamera?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar