Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken datorutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
Hej,

jag skall äntligen "bli digital" med en EOS 10D inkl. Photoshop CS och vore därför tacksam för råd om lämplig datorutrustning (har ej egen dator sedan tidigare). -Dvs. vilken processor, vilket minne, vilket grafikkort, hur stor hårddisk/bildskärm?

En begränsning är att jag kommer att köpa hos Dell (s.k. hem-pc via arbetet), samt att ekipaget får kosta max. 20'000 kr innan rabatter (=pris endast för fast arbetsstation med TFT-skärm, dvs. ej inkl. skrivare).

Tack på förhand + MVH

vilken modern dator som helst faktiskt
det har inte så stor betydelse som man kan tro
vettigt med minne i den
både ram och grafikkort
tja
minst 512Mb ram

:)

det enda som kan vara viktigt när du vill använda bildbehandling är att ha tillräckligt med RAM minne.

Jag skulle rekomendera 512 MB.

Annars bör du väl fundera på backup möjligheter där en CD brännare funkar ganska fint.

Själv har jag dubbla hårddiskar och ser alltid till att jag har dubbla kopior (en på var HD) tills jag brännt ner dom på CD varvid jag tar bort en av kopiorna på hårddisken för att spara utrymme.

Har du råd är det förstås smidigt att ha en DVD brännare som backup så slipper du bränna lika ofta.. men det är ju mest bekvämlighet.

Skulle tro att jag sitter med forumets äldsta dator.. En 400mhz med ett riktigt sunkigt gammalt grafikkort, 384mb RAM och dubbla sprängfyllda hårddiskar. Dock har jag en grymt bra 19" skärm från Samsung... =)

My point beeing - man behöver ingen monsterdator för att klara av bildhantering. Jag kör utan problem Photoshop, Quark, Dreamweaver, ftp-program, mailprogram och explorer samtidigt utan några som helst problem.

/Danne - som iofs skulle behöva en ny dator

nja.. inte den äldsta =)

Sitter med en pentium1, 200 MHz med 80 MB RAM.. inte så snabbt det inte.. men jag har kommit fram till att snabba diskar och mycket minne gör susen!

//Calle.. som klappar sin fiiina 21" skärm som visar sååå fina bilder..

Har hört att man kan hotta upp sin gamla dator.

Vad är det man kan "hotta upp" och är detta svårt och dyrt?

Nya program mm verkar ju vara betydligt mer hungriga på bl a RAM-minne!!

Vilken tråkig arbetsgivare som begränsar till enbart datorer från Dell.

Själv går jag och suktar efter Apples nya monstermaskin, PowerMac G5 med dubbla 1,8 gigahertz processorer, som jag ska lägga vantarna på så fort jag sålt min lägenhet. (Bara lugn, jag ska inte sälja lägenheten för att få råd med datorn, utan det blir några slantar över :)

Just nu använder jag en Power Mac G3, den beiga modellen som kom för över sex år sedan. Förutom att jag bytt hårddisk till en större har jag satt i 512 mb minne i den och satt i ett Radeon-kort från ATI (grafikkort). Då går det faktiskt ganska bra att scanna, retuchera och layouta 4-färg för tryck.

I ärlighetensnamn är det inte heller just den grafiska brachen som är den MEST pådrivande för snabbare monster-datorer. Många tryckerier och reklambyråer kör fortfarande Mac OS 9, för att då vet man i alla fall att det fungerar. Mac OS X är förvisso bättre, men ska man byta system innebär det oftast 1000 problem innan man hittat en ny stabil lösning. Och det är dyrt.

Så, så länge du inte ska spela spel eller göra avancerade 3D-renderingar är alltså inte gigahertz-talet det viktigaste.

Alltså hade jag gjort en prioritering som ser ut ungefär så här:

1. Välj en ganska snabb processor. Men köp inte den snabbaste, den är sällan prisvärd. Det är dock viktigare att själva arkitekturen är modern. Dvs att moderkortets standard inte är på utgående, utan gör det lätt att byta ut just processorn i framtiden. Busshastigheten och PCI och AGP-portshastigheten bör också vara hög, för annars utgör de flaskhaslar som gör att man ändå inte kan utnyttja en snabb och dyr processor.

2. Köp MYCKET mer minne. De flesta datorförsäljare verkar tro att man bara ordbehandlar med sin dator. Alltså är det viktigare med låga lock-priser istället för mycket minne som standard. Köp stora minneskretsar om du inte har i alla fall 8 platser för minne i burken. Då slipper du slänga ut dina gamla minneskretsar när du utökar i framtiden. Några har sagt 512 mb minne. Det är nog minimum tycker jag. Det viktiga är ju det lediga utrymmer EFTER att operativsystemet och mp3-spelaren i bakgrunden och allt annat fått sitt. Då borde du ha runt 350 mb om du har 512 i burken. Photoshop vill gärna ha hela den kakan. Använder du samtidigt Illustrator, QuarkXPress eller Indisign eller något annat tungt program börjar du nafsa på gränsen till att genast springa ner till sin lokala datorhandlare och köpa ytterligare 512 mb. Så slå till med 1 gig ram-minne redan från början.

3. Bra grafikkort. Strunt i hur många bilder/sekund ett kort presterar i Counter Strike. Du behöver ett kortsom kan avlasta processorn när du jobbar i t.ex. Photoshop. Naturligtvis måste kortets video-minne räcka för 16,7 miljoner färger vid den högsta upplösning som din skärm klarar / du vill jobba med. Men det gör nog alla kort idag. Kolla ATI.

4. Snabb hårddisk. Kanske raid. (Det är snabbt, men jag har aldrig provat).

5. Bra skärm. Kanske kommer före punkt 4, det är en smaksak. Satsa hellre på en vanlig gammeldags skärm från Sony än en platt från Daewhoo eller något annat Kina-Korea-Taiwan-budget-skärp-alternativ. Det finns visst flera bra märken från de länderna, men de har också många som BARA är billiga. En billig TFT-skärm är usel på att visa korrekta färger och du kan aldrig lita på den. Det kommer bli ett litets helvete om du vill ha full kontroll över dina bilder. Och det vill du ju.

6. Saker att bortprioritera för att få mer pengar till punkterna ovan:

*DVD-brännare. CD-brännare duger bra. DVD-film kan du hyra på hörnet.

*Modem (om du inte behöver det)
* Värsta surround-ljudkortet och jätte-högtalarpaketet.
*1000 Mbit ethernet. Bra och kul att ha. Men du har nog ingen egen server där hemma och du har nog inget lokalt nätverk där 1000 mbit är standard. Det kan du köpa senare för någon hundring. Priserna på 1000 mbit-ethernetkort pekar brant nedåt just nu.
* Blutooth. Behövs inte. Men kul.
* Trådlöst ethernet. Behövs inte.
* Extra lång och extra dyr försäkring. Hoppa över. (Ocker! På medeltiden hängdes de som sysslade med sådana affärer.)

Hmm, ja det var väl de idéer jag kom på på rak arm.

/Jens

Clasberg skrev:
Har hört att man kan hotta upp sin gamla dator.

Vad är det man kan "hotta upp" och är detta svårt och dyrt?

Nya program mm verkar ju vara betydligt mer hungriga på bl a RAM-minne!!

Jo, det kan du. Det är inte svårt. Det kan vara både billigt och dyrt. Det är inte alltid prisvärt.

Du kan göra följande:

* Ändra klockfrekvensen på din precissor. Ungefär som doping. Fast det är lagligt. Men kan skda processorn. Vilken takt en processor ska arbeta i bestämms av en liten krets. Ofta är det identiska processorer i en hel serie datorer som säljs under olika hastigheter. Men se upp för temperatirhöjningar. En nya och effektivare fläkt kan behövas. Förvänta dig inte heller någon revolutionerande prestandahöjning, det rör sig om kanske 10-20%.

* Du kan byta ut processorn. Det kan många gånger vara både effektivt och prisvärt. Då får du en rejält snabbare dator. Men! Alla andra delar är ju fortfarnade anpassade för de datorer som var moderna när du köpte datorn. Kommunikationen mellan datorns olika delar kan alltså utgöra en flaskhals för din nya processor. Med en ny dator får du snabbare arkitektur på köpet.

* Mer internminne. Nyare program vill ha mer minne än vad du trodde var tillräckligt när du köpte datorn. Att sätta i mer minne är att ta bort en flaskhals.

* Snabbare hårddisk. Ger märkbart bättre fartkänsla då segheten när datorn kommunicerar med hårddisken minskar. Men du kanske också behöver ett nytt kontroll-kort för din nya hårddisk. det kortet kommunicerar mellan hårddisken och datorn och måste vara anpassat för en snabb hårddisk.

* Nytt grafikkort. Ett bra grafikkort avlastar datorns processor så att den slipper hanterna det som har med grafiken att göra.

* Helt nytt moderkort. Du kan faktiskt myta hela det stor moderkortet i datorn. Då återstår bara burk och nätaggregat. På så vis får du tillgång till snabbare busshastighet, stöd för modernare processorer m.m. Men frågan är om det är samma dator då. Är en bil fortfarande samma bil om du byter alla delar utom däcken...?

Slutsats: Mycket kan göras. Allt kan bytas. Men när du bytt det mesta har du också långsamt skaffat en helt ny dator. Frågan är om det inte är mer prisvärt att göra det från början.

/Jens

Tips på datorpaket

Bra dator paket för "digitala" fotografer. Åttmistonne jag bygger själv ett sådant paket på en kurs.

P4 2,6GHz Processor
512Mb Ram minne
80-200Gb Hårddisk
256mb Grafik kort
CD brännare el. dvd brännare.
Hyfsat moderkort
19" Skärm helst crt

M.v.h
Sebastian Åstrand

Behöver du hjälp med dator val el. eventuelt vill bygga själv som är mycket billigare kontakta mig på e-post: [email protected]

En tumregel är att ha lika mycket ramminne som den största bildfilen du kommer att hantera gånger tre, själv har jag två 512:eek:r och två 128:eek:r i min G4:a. Minne e billigt, så köp minst två 512:eek:r om du har råd!

Är du tvungen att köpa genom Dell eller ser du det som det "billiga" alternativet ?
Jag skulle hur som helst satsa på eget-köp.
Att satsa stort istället för att snåla är A och O vid ett datorköp enligt mig. Utvecklingen går i en väldigt rask takt frammåt.
Jag skulle satsa på en 64-bitars processor och det grövsta RAM-DDR/RAMbus minnet som finns att tillgå. Gärna 1024++. Grafikkort är också något att tänka på eftersom det är en viktigt komponent för att minska trycket för övriga datorn.
21" CRT- skärm tror jag skulle passa bra eftersom en 21" TFT- skärm kostar skjortan och du får bättre "bild" kvalitet i en CRT. Det går att ha högre HZ på en CRT.
Moderkort osv kan du fråga om råd av dem du köper av, dom ser till att du får kompatibla grejor.
Mus är också en viktig del i en bra "multimedia" dator. MS IntelliEye 3.0 är en helt OK mus ! Och varför inte en "gamer matta" som så många vill kalla dem. Vill tillägga att musmattor avsedda för spel inte behöver användas till just spel. Det är smidigheten och den låga friktionen som man är ute efter oavsett om man ska jobba med te.x Photoshop, Maya, 3Ds Max osv osv eller bara spela spel. fUnc 1030 till musmatta. Lycka till !

räkna med att ha iaf 250 meg RAM för själva systemet om du kör winXP. Sedan kan du lägga på extra för att kunna köra program simultant, beroende på hur viktigt detta är. Låt säga att 512 MB är en bra start.

Sedan att räkna ut hur stora bildfilerna är spelar ingen direkt roll; Har du en bild på 500 meg så kommer den inte att ta upp så mkt i ramminne ändå.

Har du en processor över 1.5 GHz är ett bra (och billigt) mått att ha minst 1024 MB RAM.

Själv petade jag i 2048 MB RAM i min burk nyligen, men då arbetar jag ibland med flera bildfiler som är över 700 MB var.

Re: Tips på datorpaket

" P4 2,6GHz Processor"
Ja visst p4 kanske är mindre chans att den blir istabil men med tankte på att ett barton 2500 kostar halvpriset mot p4 2.6ghz

"512Mb Ram minne"

Ja och då ska man välja ett bra minne från corsair eller kingston exempelvis. Köp 2*512 så att du kan köra dualchannel och få mer prestanda

"80-200Gb Hårddisk"
Ja visst men köp en s-ata den beslästa processorn mindre och snart kanske ide är borta så det är mer framtidsäkert att köra på s-ata

"256mb Grafik kort"
Ett dyrt grafikort med mycket minne och 3d funktioner har man inte så stor nytta av i photoshop köp ett billigare eller ett matrox, och satsa på annat istället

"CD brännare el. dvd brännare."
Dvd brännare är nog att föredra efter som det kan bli mycket backup av bilder.

"Hyfsat moderkort"
hyfsat? varför inte ett bra? med p4 skulle jag köpa ett med i865pe eller i875p. Amd skulle det bli nforce2. Och kolla tester men abit,asus,epox brukar vara bra om du kör med någon av dessa kressytem.

"19" Skärm helst crt"

Jag det är väl hur noga man ska vara men en tft kan nog vara minst lika bra kolla senaste cap & desgin, fast å andra sidan dyrt!

Mitt tips...

...är en Apple PowerBook G4!
Komplettera med en stor, extern, FireWirehårddisk!
Men om du tvunget MÅSTE köpa Dell, så...(suck)...
Välj en bärbar med CD-brännare!

Re: Re: Tips på datorpaket

ohls skrev:
" P4 2,6GHz Processor"
Ja visst p4 kanske är mindre chans att den blir istabil men med tankte på att ett barton 2500 kostar halvpriset mot p4 2.6ghz

"512Mb Ram minne"

Ja och då ska man välja ett bra minne från corsair eller kingston exempelvis. Köp 2*512 så att du kan köra dualchannel och få mer prestanda

"80-200Gb Hårddisk"
Ja visst men köp en s-ata den beslästa processorn mindre och snart kanske ide är borta så det är mer framtidsäkert att köra på s-ata

"256mb Grafik kort"
Ett dyrt grafikort med mycket minne och 3d funktioner har man inte så stor nytta av i photoshop köp ett billigare eller ett matrox, och satsa på annat istället

"CD brännare el. dvd brännare."
Dvd brännare är nog att föredra efter som det kan bli mycket backup av bilder.

"Hyfsat moderkort"
hyfsat? varför inte ett bra? med p4 skulle jag köpa ett med i865pe eller i875p. Amd skulle det bli nforce2. Och kolla tester men abit,asus,epox brukar vara bra om du kör med någon av dessa kressytem.

"19" Skärm helst crt"

Jag det är väl hur noga man ska vara men en tft kan nog vara minst lika bra kolla senaste cap & desgin, fast å andra sidan dyrt!

Hej!

Med hyfsat moderkort menar jag ett ganksa standard moderkort. Bra märke är Msi.
Grafik kort kan man nog kosta påsig en del tycker jag. Jag vett ju inte hur många här som gillar att titta på DVD-filmer? Det grafik kort jag använder är Radeon Club 3d 256Mb kostar endast 98e. Som skärm kan det vara en vanlig tft men räkna inte med någon höjdar kvalitet. Vill man ha samma kvalitet i tft som crt måste man hosta upp ca tre gånger mera. Dell är inget märke att rekomendera. Öppnar du redan huven och (råkar) göra ett fel faller garatin bort. Köp el. bygg en "vitmans dator". Måste tillägga att Xp är ett kapitel försig. Med ram brukar dom flästa klara sig med 512mb. Jag brukar nämligen alldrig hantera bild filer över 200-500mb. I vilken prisklass tänker du dig?

M.v.h
Sebastian Åstrand

Re: Re: Re: Tips på datorpaket

sebbex skrev:
Dell är inget märke att rekomendera. Öppnar du redan huven och (råkar) göra ett fel faller garatin bort.
Dell har däremot den fördelen att den är tysssst.....Vi har nya Dell-maskiner på jobbet nu, och det känns helmysko.

För egen del resonerade jag utifrån att jag skulle ha den för just bilbehandling. Det blev en PC med hyggligt snabb processor (inte den allra snabbaste), ett grafikkort som är bra för 2D (d.v.s inte så dyrt) rejält med minne (1GB) och Disk (80 + 180 GB). Till det en CD-brännare.

För 20 000:- (inkl moms) får du ju en ganska bra DELL maskin.

DELL Dimension 8300 Performance
- Pentium 4 3GHz
- 1Gb RAM (jag skulle försöka få till 2Gb eftersom dessa snabba minne kan vara dyra att köpa till, ytterligare 1Gb till min dator kostar 7 200:- + moms, här kostar det 3 400:)
- Grafikkort med 128Mb minne
- Högtalare
- 19" TFT, mycket trevlig skär, kanske inte optimal för bildbehandlig (då blir TFT skärmar riktigt dyra).
- 200Gb disk
- 4x DVD brännare
- Dell Movie Studio = FireWire kort
- Skrivare/Scanner/Kopiator ingår (erbjudande, kan bytas mot MP3 spelare)
- 8st USB2 portar, nätkort, mus, tangentbord, ljudkort och annat bra är standard

(då har jag plockat bort 3år på platsen service, istället är det ett års inskick service).

wikman skrev:
1Gb RAM (jag skulle försöka få till 2Gb eftersom dessa snabba minne kan vara dyra att köpa till, ytterligare 1Gb till min dator kostar 7 200:- + moms, här kostar det 3 400:)

Kostar 1GB RAM-Minne 3 400kr hos Dell ? Det var det svinigaste ! Har aldrig hört om så dyra minnen ? -- "Kingston KVR400X64C3/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400 Hz -- 815kr "

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar