Vilken tråkig arbetsgivare som begränsar till enbart datorer från Dell.
Själv går jag och suktar efter Apples nya monstermaskin, PowerMac G5 med dubbla 1,8 gigahertz processorer, som jag ska lägga vantarna på så fort jag sålt min lägenhet. (Bara lugn, jag ska inte sälja lägenheten för att få råd med datorn, utan det blir några slantar över
Just nu använder jag en Power Mac G3, den beiga modellen som kom för över sex år sedan. Förutom att jag bytt hårddisk till en större har jag satt i 512 mb minne i den och satt i ett Radeon-kort från ATI (grafikkort). Då går det faktiskt ganska bra att scanna, retuchera och layouta 4-färg för tryck.
I ärlighetensnamn är det inte heller just den grafiska brachen som är den MEST pådrivande för snabbare monster-datorer. Många tryckerier och reklambyråer kör fortfarande Mac OS 9, för att då vet man i alla fall att det fungerar. Mac OS X är förvisso bättre, men ska man byta system innebär det oftast 1000 problem innan man hittat en ny stabil lösning. Och det är dyrt.
Så, så länge du inte ska spela spel eller göra avancerade 3D-renderingar är alltså inte gigahertz-talet det viktigaste.
Alltså hade jag gjort en prioritering som ser ut ungefär så här:
1. Välj en ganska snabb processor. Men köp inte den snabbaste, den är sällan prisvärd. Det är dock viktigare att själva arkitekturen är modern. Dvs att moderkortets standard inte är på utgående, utan gör det lätt att byta ut just processorn i framtiden. Busshastigheten och PCI och AGP-portshastigheten bör också vara hög, för annars utgör de flaskhaslar som gör att man ändå inte kan utnyttja en snabb och dyr processor.
2. Köp MYCKET mer minne. De flesta datorförsäljare verkar tro att man bara ordbehandlar med sin dator. Alltså är det viktigare med låga lock-priser istället för mycket minne som standard. Köp stora minneskretsar om du inte har i alla fall 8 platser för minne i burken. Då slipper du slänga ut dina gamla minneskretsar när du utökar i framtiden. Några har sagt 512 mb minne. Det är nog minimum tycker jag. Det viktiga är ju det lediga utrymmer EFTER att operativsystemet och mp3-spelaren i bakgrunden och allt annat fått sitt. Då borde du ha runt 350 mb om du har 512 i burken. Photoshop vill gärna ha hela den kakan. Använder du samtidigt Illustrator, QuarkXPress eller Indisign eller något annat tungt program börjar du nafsa på gränsen till att genast springa ner till sin lokala datorhandlare och köpa ytterligare 512 mb. Så slå till med 1 gig ram-minne redan från början.
3. Bra grafikkort. Strunt i hur många bilder/sekund ett kort presterar i Counter Strike. Du behöver ett kortsom kan avlasta processorn när du jobbar i t.ex. Photoshop. Naturligtvis måste kortets video-minne räcka för 16,7 miljoner färger vid den högsta upplösning som din skärm klarar / du vill jobba med. Men det gör nog alla kort idag. Kolla ATI.
4. Snabb hårddisk. Kanske raid. (Det är snabbt, men jag har aldrig provat).
5. Bra skärm. Kanske kommer före punkt 4, det är en smaksak. Satsa hellre på en vanlig gammeldags skärm från Sony än en platt från Daewhoo eller något annat Kina-Korea-Taiwan-budget-skärp-alternativ. Det finns visst flera bra märken från de länderna, men de har också många som BARA är billiga. En billig TFT-skärm är usel på att visa korrekta färger och du kan aldrig lita på den. Det kommer bli ett litets helvete om du vill ha full kontroll över dina bilder. Och det vill du ju.
6. Saker att bortprioritera för att få mer pengar till punkterna ovan:
*DVD-brännare. CD-brännare duger bra. DVD-film kan du hyra på hörnet.
*Modem (om du inte behöver det)
* Värsta surround-ljudkortet och jätte-högtalarpaketet.
*1000 Mbit ethernet. Bra och kul att ha. Men du har nog ingen egen server där hemma och du har nog inget lokalt nätverk där 1000 mbit är standard. Det kan du köpa senare för någon hundring. Priserna på 1000 mbit-ethernetkort pekar brant nedåt just nu.
* Blutooth. Behövs inte. Men kul.
* Trådlöst ethernet. Behövs inte.
* Extra lång och extra dyr försäkring. Hoppa över. (Ocker! På medeltiden hängdes de som sysslade med sådana affärer.)
Hmm, ja det var väl de idéer jag kom på på rak arm.
/Jens