Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken datorutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)
eller IBMs nya, IBM XT:

The new machine, the Personal Computer XT, or ''extended,'' will sell for about $5,000 in its basic model, which will include 128K bytes (more than 128,000 typed characters) of internal memory, a floppy-disk drive capable of storing 360,000 characters and a fixed hard-disk drive capable of storing 10 million characters. A system with printer and color video display screen would sell for $6,700, I.B.M. officials said.

müsli skrev:
eller IBMs nya, IBM XT:

Erhm, toppen dator för video/bild editering det müsli :)

NAME PC XT - Model 5160
MANUFACTURER IBM
TYPE Professional Computer
ORIGIN U.S.A.
YEAR 1983
KEYBOARD Full-stroke keyboard with numeric keypad and function keys
84 or 101 keys
CPU Intel 8088
SPEED 4.77 MHz
RAM From 64k to 640k, depending on models
ROM 64 kb
TEXT MODES 80 x 24 / 40 x 24
GRAPHIC MODES CGA modes : 320 x 200 / 640 x 200
COLORS 16
SOUND Tone Generator
I/O PORTS eight internal slots (five 8 bit ISA), RS232c, Centronics
BUILT IN MEDIA One 5.25'' FDD, 360k (3.5'' on later models)
10Mb or 20Mb hard-disk
OS MS DOS
POWER SUPPLY PSU built-in

Re: Re: Re: Tips på datorpaket

sebbex skrev:
Hej!

Med hyfsat moderkort menar jag ett ganksa standard moderkort. Bra märke är Msi.
Grafik kort kan man nog kosta påsig en del tycker jag. Jag vett ju inte hur många här som gillar att titta på DVD-filmer? Det grafik kort jag använder är Radeon Club 3d 256Mb kostar endast 98e. Som skärm kan det vara en vanlig tft men räkna inte med någon höjdar kvalitet. Vill man ha samma kvalitet i tft som crt måste man hosta upp ca tre gånger mera. Dell är inget märke att rekomendera. Öppnar du redan huven och (råkar) göra ett fel faller garatin bort. Köp el. bygg en "vitmans dator". Måste tillägga att Xp är ett kapitel försig. Med ram brukar dom flästa klara sig med 512mb. Jag brukar nämligen alldrig hantera bild filer över 200-500mb. I vilken prisklass tänker du dig?

M.v.h
Sebastian Åstrand

Men alltså det ända som kommer blir bättre med ett dyrare garfikort är 3d prestandan. Om vi jämför ett radeon 9000 med ett 9800 tex så varför lägga ner pengar på något sånt?

Synd att dom begränsar urvalet till ett fabrikat..DELL.som dessutom ligger med klena nätaggregat..Oj vad mycket dator man kan bygga ihop för 20 lakan och få Top of the Line..hela vägen..

Min rekommendation är eftersom du är låst till Dell..
Minst 1024 Mb Ram Dual Channel, gärna mer.
Windows XP och Adobe är kända för att sluka minne.

Minst 2 hårddiskar, en systemdisk och en "spara"disk, Systemdisken kan gärna vara lite mindre för där lägger du all programvara och temporära filer.
DVD brännarna sjunker i pris så det bör rymmas inom ramen.

Geforce4 Grafikkort kostar inte många hundralappar och har TV out den dan du vill kolla bilderna på TV:n, ingen orsak att begränsa sej i onödan
Win XP Home

/Göran

Satsa på bra skärm!

Som övriga redan sagt 512Mb Ram minne och stor hårdisk är viktigt men, jag tycker framför allt det är viktigt med en bra skärm. Själv har jag en 19 tums LaCie Blue IV, med kalibrator, annars gör Barco toppen bra skärmar.

Power mac G5 kostar ju strax under 20000:-

har 64bitars arkitektur vilket gör att den kan ha 8gig arbetsminne.
Vilket normalt är det sämsta skälet att välja en 64bits cpu. 2GB Dimmar kostar en del / styck. 2GB räcker för dom flesta om dom inte kör databas server. ( och bra burkar klarar upp till 4GB iaf). Dock har 64bitars CPU'er klart fler skillnader som inte har med RAMminnet att göra, men sen gäller det att all mjukvara stödjer det för att du ska kunna dra full nytta av det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar