Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken dator för Photoshop CS5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten E

Aktiv medlem
Hej,

Jag har Photoshop CS5 och använder Adobe Camera RAW (ACR). Jag har rätt att installera Photoshop på två datorer. Fotar mest med Pentax K-5 och får RAW-filer på 20-25 MB.
För ett par dagar sedan gick min dator sönder. Det var en HP Pavilion av hyfsad modell från 2008, Windows Vista, 4 GB internminne och 320 GB hårddisk varav 149 GB tillgängligt för data (bara 58 GB utnyttjat). Jag använde den datorn mest som stationär dator med locket nedfällt och extra mus, tangentbord, skärm, högtalare, extern hårddisk för backup etc. Jag tyckte att det funkade rätt bra. Jag har kontaktat Adobe så att de har tagit bort (inaktiverat) min Photoshop för datorn som gick sönder.
När datorn pajade så köpte jag en ny HP Pavilion DV6-6B60 med processorn i5-2430M med hastigheten 2.4 GHz och separat grafikprocessor av märke Radeon, 6GB internminne och 640 GB hårddisk (ca 570 GB tillgängligt för data). Nu har jag installerat det mesta i denna nya dator (dock ännu inte Photoshop).
Det borde ju funka ännu bättre med den nya datorn med snabbare processor, större internminne och mera hårddisk. Men jag funderar ändå på att kanske köpa en riktig stationär dator. En sådan dator borde väl hålla längre än de 3,5 år som min förra bärbara (=stationära) gjorde? Kanske en bärbar slits fortare i energiläget hög prestanda och nerfällt lock? Och en stationär kan ju förses med mer minne än 6GB. Skulle jag dra nytta av mera minne?
Vidare funderar jag på att byta den separata skärmen som idag är en Samsung Syncmaster 22".
Jag tycker att den skärmen funkar bra och ger bilder som blir fina även vid utskrift (har jag tur?).
Vad skulle jag vinna med en bättre skärm, kanske en (billig) Eizo?
Som sagt, jag tycker att min nuvarande utrustning är bra, men vill gärna ha synpunkter på tänkbara vinster vid ny stationär dator och med bättre skärm.
 
Det finns ju billiga 24" IPS-skärmar som borde vara ett bra steg upp jämfört med din nuvarande skärm utan att det kostar som en bra Eizo. Med en stationär kan du ju dessutom köra bägge skärmarna, ha paneler och sådant på den gamla skärmen och bilden på den nya. Photoshop kan ju dessutom utnyttja en del nya grafikkort för att snabba upp sitt arbete.

Minne får man aldrig för mycket av.
 
Nu har jag tittat lite vidare.

Två skärmar till samma dator kräver Mac eller PC med extra grafikkort (som inte går att få på min PC), så det blir inte aktuellt. SSD-disk kräver i praktiken eSATA-kontakt, som jag inte har. Mer minne i PCn kanske kan vara aktuellt, en uppgradering från 6 GB till 8GB kostar bara 229 kronor på Kjell & Co, men jag har fått höra av en expert att 6 GB räcker långt för Photoshop CS5.

Återstår då kanske ny skärm? Min nuvarande Samsung Syncmaster 226BW med tn-teknik, kontrast 1:3000 och 2 ms svarstid tycker jag är bra, men kanske skulle jag uppleva en ny skärm som bättre?

Igår tittade jag på två Eizo-skärmar, S2243WFS 22" med va-teknik, 6 ms svarstid och 95% färgstöd för 5500 kronor inkl separat kalibrering, och SX2462WF 24" med IPS-teknik och 98% färgstöd för 10000 kronor inkl separat kalibrering. Dessa två Eizo-skärmar känns nog för dyra för mig, i varje fall den största.

Idag kollade upp skärmen DELL 23'' LED U2312HM på Dells svenska hemsida. Den har IPS och priset är mycket attraktivt, ca 2200 kronor rabatterat. En sak som jag funderar på är färgstödet som enligt den tekniska specifikationen är 82%, och om man kan köpa till kalibreringsutrustning (om det behövs?).

Vad innebär skillnaden i färgstöd mellan Dell-skärmen och Eizo-skärmarna? Är det viktigt med mycket hög procent i färgstöd för att man ska kunna behandla bilderna med Photoshop CS5 och ACR på ett bra sätt och få bra bilder?

Räcker svarstiden 6-8 ms svarstid i Dell-skärmen för streamad TV?

Vilken kalibreringsutrustning passar till Dell-skärmen (om det behövs?).
 
Det finns ju billiga 24" IPS-skärmar som borde vara ett bra steg upp jämfört med din nuvarande skärm utan att det kostar som en bra Eizo. Med en stationär kan du ju dessutom köra bägge skärmarna, ha paneler och sådant på den gamla skärmen och bilden på den nya. Photoshop kan ju dessutom utnyttja en del nya grafikkort för att snabba upp sitt arbete.

Minne får man aldrig för mycket av.

Jag svarar och citerar för att du ska få en signal om att nytt inlägg finns (se ovan).
 
En sådan dator borde väl hålla längre än de 3,5 år som min förra bärbara (=stationära) gjorde? Kanske en bärbar slits fortare i energiläget hög prestanda och nerfällt lock? Och en stationär kan ju förses med mer minne än 6GB. Skulle jag dra nytta av mera minne?

Personligen skulle jag säga att anledningen till att laptops (som regel) har kortare livslängd än stationära har mer att göra med mekaniska påfrestningar då man flyttar dem än rent termiska anledningar.

Man kan ALLTID använda mer minne ;)

Det är inga problem att ha >6GB i en Laptop... jag har 32GB i min ena.

En fördel med enstationär av "standardmodell" är att 3.5"-diskarna är mycket snabbare än 2.5"/1.8"-diskarna i bärbara. Kör man SSD så är ju dock inte det en faktor.
 
Räcker svarstiden 6-8 ms svarstid i Dell-skärmen för streamad TV?

Vilken kalibreringsutrustning passar till Dell-skärmen (om det behövs?).

Eftersom plattskärmar som regel enbart har 60Hz uppdatering så är i princip allt som behövs 16ms svarstid (Ja, under förutsättning att det är 16ms gray-to-gray och inte on-off-on).
Så, ALLA skärmar duger för streamad TV.

Dellskärmen kan inte kalibreras (i pricnip kan bara "proffsskärmar" kalibreras), men den kan profileras (vilket de flesta felaktigt kallar för att kalibrera dem), och du kan använda i princip vilken utrustning som helst (Huey, Spyder, EyeOne osv osv).

Om det _behövs_ kan bara du svara på, fundera på hur stor del av dina bilder som skall ses av folk som _själva_ har profilerad utrustning, hur stor del som skall skrivas ut och slutligen hur stor del som enbart kommer att beskådas på skärmar som tillhör "vanligt folk".
 
Personligen skulle jag säga att anledningen till att laptops (som regel) har kortare livslängd än stationära har mer att göra med mekaniska påfrestningar då man flyttar dem än rent termiska anledningar.

Man kan ALLTID använda mer minne ;)

Det är inga problem att ha >6GB i en Laptop... jag har 32GB i min ena.

En fördel med enstationär av "standardmodell" är att 3.5"-diskarna är mycket snabbare än 2.5"/1.8"-diskarna i bärbara. Kör man SSD så är ju dock inte det en faktor.

Tack j2^!

Jag ska nog beefa upp min bärbara från 6 GB till 8 GB internminne.

Tror att jag nöjer mig med min nya bärbara ett tag och ser hur det går. Bra att veta att diskarna i stationära är mycket snabbare. SSD får jag väl i praktiken vänta med, eftersom min bärbara saknar eSATA kontakt.
 
Eftersom plattskärmar som regel enbart har 60Hz uppdatering så är i princip allt som behövs 16ms svarstid (Ja, under förutsättning att det är 16ms gray-to-gray och inte on-off-on).
Så, ALLA skärmar duger för streamad TV.

Dellskärmen kan inte kalibreras (i pricnip kan bara "proffsskärmar" kalibreras), men den kan profileras (vilket de flesta felaktigt kallar för att kalibrera dem), och du kan använda i princip vilken utrustning som helst (Huey, Spyder, EyeOne osv osv).

Om det _behövs_ kan bara du svara på, fundera på hur stor del av dina bilder som skall ses av folk som _själva_ har profilerad utrustning, hur stor del som skall skrivas ut och slutligen hur stor del som enbart kommer att beskådas på skärmar som tillhör "vanligt folk".

Tack j2^!

Jag lutar nog åt Dell-skärmen tror jag, fast jag funderar fortfarande på om dess 82% färgstöd är tillräckligt. Om jag köper Dell-skärmen så kommer jag nog att skaffa utrustning för profilering.
Bra att veta att Dell-skärmen duger till streamad TV (ett krav från min fru :)
 
Tack j2^!

Jag lutar nog åt Dell-skärmen tror jag, fast jag funderar fortfarande på om dess 82% färgstöd är tillräckligt. Om jag köper Dell-skärmen så kommer jag nog att skaffa utrustning för profilering.
Bra att veta att Dell-skärmen duger till streamad TV (ett krav från min fru :)

Fast nu när jag har kollat att priset på profileringsutrustning är ca 1200, så blir totalkostnaden 3400 kronor för Dell-skärmen med 82% färgåtergivning, att jämföra med 5500 kronor för en Eizo-skärm med 95% färgåtergivning. Inte så stor skillnad, i alla fall. Så där står jag igen med skägget i brevlådan, särskilt som jag egentligen tycker att min gamla tn-skärm Samsung 226BW är bra (fast då har jag ju erfarenhet bara av den skärmen).
 
Japp, du kan antagligen sätta in en intern SSD men de är rätt dyra..köpte min 240 GB sata-3 för 2990 och ska sätta in den i veckan på min hp-laptop - de är ju typ 10 ggr snabbare än även stationära 3"-diskar och dessutom tysta, stötokänsliga och strömsnåla.
Själv kör jag förnöjt Dell U2410 för 4-5' och som har IPS och stor färgrymd (nära Adobe-RGB) tillsammans med en spyder 3 profilering.
Lycka till. /K
 
eSATA används för att ansluta externa hårddiskar, du behöver "bara" SATA-gränssnitt för att ansluta en ssd internt.
En så pass ny laptop som din har garanterat SATA.

Tack adl!
Jag vill nog i alla fall vänta lite med att eventuellt byta ut den interna hårddisken mot SSD. Det kanske kan bli aktuellt senare, om jag först skaffar en extern hårddisk för datat.
 
Japp, du kan antagligen sätta in en intern SSD men de är rätt dyra..köpte min 240 GB sata-3 för 2990 och ska sätta in den i veckan på min hp-laptop - de är ju typ 10 ggr snabbare än även stationära 3"-diskar och dessutom tysta, stötokänsliga och strömsnåla.
Själv kör jag förnöjt Dell U2410 för 4-5' och som har IPS och stor färgrymd (nära Adobe-RGB) tillsammans med en spyder 3 profilering.
Lycka till. /K

Tack nutte!

Jag får fundera på intern SSD-disk. Det får nog bli ett senare steg i så fall.

Först får det bli skärmfrågan och lite mer internminne. Jaså, Dell 2410 är bra? jag ska titta på den också.
 
Tack adl!
Jag vill nog i alla fall vänta lite med att eventuellt byta ut den interna hårddisken mot SSD. Det kanske kan bli aktuellt senare, om jag först skaffar en extern hårddisk för datat.

Du kan ju använda den f.d. interna disken externt. Själv kör jag en extern docka för ett par hundra kronor med ett gäng växlingsbara diskar men det beror ju på att jag har rätt många foton.

Jag tycker U2410 är mycket prisvärd och stor färgrymd väldigt njutbart att se bilder på.
 
Du kan ju använda den f.d. interna disken externt. Själv kör jag en extern docka för ett par hundra kronor med ett gäng växlingsbara diskar men det beror ju på att jag har rätt många foton.

Jag tycker U2410 är mycket prisvärd och stor färgrymd väldigt njutbart att se bilder på.

Tack igen, nutte!
Det är väldigt bra att få tips på det här sättet.
Jag får väl ta en sak i taget nu. Det är lätt att få mycket ideer, och det gäller att genomföra det viktigaste först. I flera år har jag haft samma utrustning, så gick datorn sönder så att jag fick skaffa en ny, och då fick jag funderingar på att rusta upp min utrustning lite till.
 
Nu har jag beställt en bildskärm HP ZR24W från Dustin.
Jag ska också köpa en minnesmodul på Kjell&Co så att jag får 8GB i datorn, och kanske ett nytt USB tangentbord om det finns något bra.

Sedan får det nog vara för ett tag, och jag får se hur det går, innan jag eventuellt gör något mer.
 
ANNONS