Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

aweste

Avslutat medlemskap
För några veckor sedan hittade jag en Canon EOS 100 analogkamera med två objektiv och blixt på en loppis, jag köpte rubbet eftersom jag hört att objektiven skall passa till digitala EOS.

Nu är frågan vad jag skall köpa för kamera. Jag har kollat runt lite och har förstått att färre siffror i modellbeteckningen betyder bättre och att högre tal innebär senare modeller (eller det kanske inte är helt konsekvent?).
Passar objektiven och blixten (430EZ) till alla digitala EOS? Jag antar att objektiven (se bilder) inte är Canons top-of-the-line och då känns det lite overkill att lägga 5000 på ett kamerahus.
Och skall jag vara ärlig så har jag inte tänkt spendera ens så mycket. Jag VET att en systemkamera tar sjukt mycket bättre bilder än den kompaktkamera jag använt i flera år men jag är rädd för att man drar sig ännu mer för att släpa med en systemkamera och att den inte kommer till användning. Men visst, en tusenlapp eller två kan jag ju offra!

Funkar en 10D? Jag vet att det bara är 6,3 Mp eller nåt sånt men det kanske inte behövs mer för mina behov? 350D kanske?

Lite dåliga bilder (jag kanske behöver en systemkamera mer än jag tror ;-) ). Objektiven är 28-80mm1:3,5-5,6 respektive 100-300mm 1:4,5-5.6

Bilagor

• P5180074.jpg
    P5180074.jpg
    15.1 KB · Visningar: 435
  • P5180076.jpg
    P5180076.jpg
    15 KB · Visningar: 432
  • P5180077.jpg
    P5180077.jpg
    13.9 KB · Visningar: 429
Blixten fungerar inte med digitala hus. Objektiven fungerar, men är väl inga höjdare kvalitetsmässigt vad jag vet.

Personligen tycker jag det känns som en tveksam manöver att köpa ett lastgammalt kamerahus (typ 10D) och para ihop med dessa objektiv. Risken är att resultatet inte alls blir bättre än vad du får ut av din kompaktkamera (speciellt om du inte är van användare av systemkameror), och att den omoderna teknologin i det hus du köper ytterligare ökar på risken att du inte vill ha den med dig (är ju enormt mycket mer än antal MPX som skiljer mellan äldre och nyare modeller). Det kan bli som att slå spiken i kistan.

Om jag var du skulle jag lägga till ett par tusenlappar till budgeten och köpa ett lite nyare instegskit begagnat. Om det visar sig att grejerna inte blir använda (som du oroar dig för) så märker du det troligen rätt snabbt och då kan du sälja det begagnat för samma pris du köpte det för (givet att du inte betalt något överpris såklart).

Du borde kunna få en canon 500D med kitobjektiv för runt 3000 kr, exempelvis.

EF 28-80mm f/3.5-5.6 USM är faktiskt ganska bra, och hyfsat välbyggt. EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM är inte riktigt lika bra, men fullt användbart. Lite bättre än de flesta 70-300-zoomarna från Canon. Det har riktig ringformad USM vilket gör autofokusen snabb och tyst.

Blixten 430EZ kan kanske fungera i manuellt läge med en digital EOS. Min 540EZ fungerar i manuellt läge, zoomar när man vrider på objektivets zooming, samt ger en hint om lämplig bländare på sin display. Det går utmärkt att använda 540EZ med en digital EOS i kontrollerade situationer där man inte har bråttom.

OK, tack för svaren!

Känns ju lite som att det är bäst att satsa på ett komplett kit...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar