Annons

Vilken canon som är fullformat ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

peshti

Medlem
Hej jag är ute efter en stillbildakamera som är fullformat och helst canon.

Anledning till canon är för att jag också håller på med film och de flesta filmkameror accepeterar ef fattning.

Faktum är att jag för ett par år sedan sålde min Canon 5d mark iii och en hel del canon L gluggar, ångrar det i dag. Sålde kameran mest för att gå över till filmkamera och gluggarna för att köpa till mig steglösa gluggar.

I framtiden kommer jag nog alltid behålla objektiv och endast sälja kamerahus.

Idag finns det så mycket olika canon kameror som är fullformat, så det är förvirrande. De extremt dyra varianterna, r5 eller vad det heter är inte ett alternativ.

Jag har också lekt med tanken att köpa en begagnad 5d mark 3 men är rädd för att den kanske inte är aktuell längre ute på fältet.

Jag kommer nog inte fota sport om det nu spelar roll, har iaf aldrig gjort det tidigare. Jag har mest fotat poträtt, barn, street, det har hänt att jag fotat oväntade stunder.

All insikt är guld värt, tack på förhand.

Mvh

Peshti

EOS R5 sorteras bort inte bara på priset. Den har inte EF-fattning som du vill ha.

Varför skulle inte en 5D mk iii vara ”aktuell på fältet”?
När jag är ”ute på fältet” ser jag yrkesfotografer med äldre utrustning än jag. Och då har jag bara det näst näst nyaste.

Här inne i diskussionstrådarnas värld finns det hela tiden något nyare och bättre som gör att allt det andra är passé, medan de lite äldre verkar duga alldeles utmärkt för fotografering i verkligheten.

Det kanske är bra om du beskriver dina krav lite mer precist så att kompisarna här på FS kan hjälpa dig att hitta något som passar.

Jag föreslår en Canon eos R. Du får i dagsläget väldigt mycket kamera för pengarna. Speciellt om du köper begagnat. Allt som var bra på 5dmkiii gäller även för R förutom på någon punkt. På R tillkommer sedan massa fördelar. Som du säkert vet fungerar adaptern från RF till EF alldeles utmärkt. Möjligheten att köpa RF glas om du skulle önska kan ju inte heller vara någon nackdel. Önskar du lite mer info om för och nackdelar utan att behöva googla så säg till :).

Jag har också lekt med tanken att köpa en begagnad 5d mark 3 men är rädd för att den kanske inte är aktuell längre ute på fältet.

Jag har en 5D mk IV och min gamla mk III är pensionerad och förflyttad till mitt lilla radhus i Spanien. Där använder jag den ca 3 månader om året. Funkar utmärkt och så om budgeten inte räcker till en beg mk IV så blir du säkert nöjd med en mk III.

Tack för alla svar 😊, har en hel del att tänka på. Man har blivit klockare men samtidigt svårt att bestämma sig.

Nu börjar fujifilm xt4 också bli aktuell 😅.

Tack för alla svar 😊, har en hel del att tänka på. Man har blivit klockare men samtidigt svårt att bestämma sig.

Nu börjar fujifilm xt4 också bli aktuell 😅.
Jag har fotat med Canon sedan 1972!!! När Fujifilm XPRO-1 kom köpte jag den. Därefter XPRO-2, men numera är jag hemma med XT-4. Den passar mig perfekt. Bilderna direkt ur kameran som jpeg är otroligt bra.

Jag har fotat med Canon sedan 1972!!! När Fujifilm XPRO-1 kom köpte jag den. Därefter XPRO-2, men numera är jag hemma med XT-4. Den passar mig perfekt. Bilderna direkt ur kameran som jpeg är otroligt bra.

Perfekt, tror det blir en xt4:a faktiskt 😊, har du nån erfarenhet av att handla av panprices, e-infinity etc?

Vill undvika scandivan Photos överpris om möjligt och om man inte förlorar mycket på det

Perfekt, tror det blir en xt4:a faktiskt 😊, har du nån erfarenhet av att handla av panprices, e-infinity etc?

Vill undvika scandivan Photos överpris om möjligt och om man inte förlorar mycket på det
Jag har köpt flera av mina Fujifilm av Scandinavian i Göteborg. Den butiken finns dock inte mer. Tyvärr eftersom personalen var mycket bra, kunnig och hjälpsam. Senaste inköpet var just en XT-4 och den köpte jag av Göteborgs sista (?) riktiga fotobutik, Götaplatsens Foto. De finns också på nätet.
Priser på internationella sajter kan ofta vara billigare om man struntar i moms och tull, men det är en samvetsfåga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar