Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken:Canon 350d Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Spacetruck

Medlem
Hej!

Nu skall jag köpa kamera och står i valet mellan Canon eos 350d och Nikon D70s.
Kan nå'n snäll själ övertyga mig om vilken jag skall köpa och varför.

Tack på förhand
Örjan

Nikon D70s är den Nikon med sämst bildkvaltet. Nikon D50 är bättre.

I valet mellan Nikon D50 och Eos 350D är det mest tycke och smak.

Till D70s säljs ett grymt objektiv, 18-70/3,5-4,5. Försök få tag på det till en D50 så har du en superkombination. Tyvärr har inte Canon någon bra standardzoom.

Samma eviga dilemma

Jag hade samma dilemma ett kvartal bort.
1. Hur känns Nikon D70 (som finns nybegagnad på marknaden vilket jag köpte med uppdaterad firmware dvs. programvara), D70s, D50 eller Canon 350D i just Dina händer.
2. Hur känner Du att Du hanterar knappar och funktioner utan extra batteripack.
För mig var D50 klumpig, D70/ D70s lagom och Canon för liten.
Dessutom så var Nikon mer pedagogisk tyckte jag iaf.
Bildmässigt så finns massor tester på nätet att läsa med jämförelser mellan bl.a. Nikon D70/ D70s och Canon 350D.
Lycka till i valet men lita på Din magkänsla dvs. Vad är rätt för Dig!!
// Björn E.

jag tycker det inte är något fel på bildkvaliten.. kändes lite som du tog i där.. Eller vinklade det kanske är rätt ord :p
Men D70 har en del saker som D50 inte har som jag tycker är vettigt.. dvs 2 hjul, belysning på lilla displayen, skärpedjupkontroll.. eum, kommer inte på mer just nu, men bara det känns vettigt att ha.. sen att d70 kommer i ett bättre kit objektiv är också en bonus.

D50 har bättre bildkvalitet och bättre ljusmätning.

Det dynamiska omfånget hos D70s är mindre än de flesta systemkameror på marknaden, inklusive Olympus....

Men visst ger D70s bra bilder. Men D50 har förutsättningarna att ge ännu bättre.

Sen är ju D50 billigare, men inte långsammare.

Nikon D50 (enbart hus)
Nikon AF-S 18-70/3,5-4,5

Har sett att den kombinationen finns att köpa i kit i hos Jessops i England, något att tänka på kanske.

kent.

froderberg skrev:
Nikon D70s är den Nikon med sämst bildkvaltet. Nikon D50 är bättre.

Det beror väl på vad man menar med "bildkvalitet". D50 har ett starkare AA-filter än D70 och ger därför sämre upplösning. Den har, om man fotar JPEG, starkare brusreducerging vilket, på höga ISO-tal, ytterligare försämrar detaljupplösningen.

Att D50 skulle ha "bättre" ljusmätning kan man ju åxå tvista om. De har definitivt olika filosofi där D70 helst försöker bevara högdagrar medan D50 exponerar rikligare och dessutom har högre kontrast, vilket ger förlorad teckning i högdagrarna i betydligt större utsträckning. Gillar man detta utseende på bilderna så kan man, på sin D70, ge +0.3-0.7EV (vilket är var D50 gör som default, väljer en rikligare exponering) i exponeringskompensation och ladda upp D50:ns tonkurva i sin kamera.
Det är möjligt att D70 skulle ha mer inkonsekvent ljusmätning, men jag tror definitivt att skillnaderna är mycket små. Räcker D70:ns ljusmätning till proffshusen (D1, F100 osv osv), så räcker det nog till D70:ns målgrupp åxå.Själv använder jag till 90% spotmätning och den är 1% stor på D70, jämfört med 2.5% stor på D50. Där är alltså D70 definitivt bättre.

Och visst är D50 långsammare vad gäller sekvenstagning.

Sedan har ju D70 ett antal andra funktioner som D50 inte har.

D50 + 18-70 DX

Jag har kombinationen några nämnde. Ett nytt D50-hus med ett begagnat 18-70 DX 3,5-4,5.

Förutom några smågrejer jag gärna skulle ha från D70 är jag mycket nöjd. Den tekniska kvaliteten är grymt bra för pengarna. Handhavandet är bra och känns rejält. Det som spelar mest roll i klassen är handhavande. Menyer, knappar och hur den ligger i handen. Se till att få känna på dem alltså!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar