Annons

Vilken budgetzoom ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma APO
Detta objektiv är mycket bra på närbilder.
Som de flesta budgetzoomar så blir kvaliteten lite sämre på lång brännvidd 300 mm och då på längre avstånd. Mellan 70-200 mm så tecknar det fint.

Soligorobjektivet är inte så bra på full öppning och då tycker jag att det faller bort. Deras 70-300 är dock bra på 300 mm vilket är ganska ovanligt. Jag hade ett sådant till min Minolta tidigare och landskapsbilderna blev klart godkända (när man undvek skakningsoskärpa)

Vad kan ni säga om..

Vad kan ni säga om D Ed varianten av Nikon 70-300/4-5,6? Vad är skillnaden jämte G varianten?
(ca 1700 mer i priset)

ED:n har bättre linser, ED är Nikons beteckning för Apokromatiska linser om jag inte missminner mig.

Jag har en sådan själv (till salu) och den är mycket skarp mellan 70-200 mm. och blir lite mjukare i kanterna mellan 200-300.

den har ingen distortion och den är mekaniskt gedigen för att vara en plastglugg.
Jag har en Tamron 28-75:2,8 XR DI och den är inte lika bra mekaniskt som Nikongluggen.

svårt val

Det här blir svårt, ska man välja Nikon 70-300G eller Sigma 70-300 Super APO II? (Det är en D70 jag ska ha den till)
Hjälp en nybörjare att välja! ;)

Satsa på nikons 80-200/2.8 som nån snackade om tidigare i tråden. Jag tror att du kommer uppskatta dels bildkvaliteten men framför allt ljusstyrkan. Push-pull-versionen säljs väl inte för mer än 4000 begagnad?

Har inte läst ngt om den nyaste....

Jag hade själv den första 70-300 Apo Macro som kom och den vara BRa för pengarna,,

Skulle tro att den inte är så mycket sämre i alla fall:) SÄKert bättre!

Även om Sigmat ser ut att kosta lite mer så hade jag inte tvekat, båda är allroundlinser som fungerar bra MEN det där med "allround" får en ytterligare betydelse med Sigmats suveräna närgräns!

Mvh Niclas.

Detta tror är nytt på tvåan: "It also has a switch for changeover to macro photography at focal lengths between 200 mm and 300 mm."

Adam74 skrev:
Detta tror är nytt på tvåan: "It also has a switch for changeover to macro photography at focal lengths between 200 mm and 300 mm."

OJJJ ja, det var en stor förbättring! Tidigare har det varit Macro endast vid 300mm.

Att den är lättare ser jag inte som ngn direkt fördel, snarare blir man lite skeptisk mot kvaliteten men det återstår väl att se:)

Mvh Niclas.

Ja, det var faktiskt en typiskt 70-300 APO Macrobild! Även om jag sålde mitt till fördel för Canonobjektiv så återvänder jag till denna zoom inom en kortare tid:)!
Det korta skärpedjupet kan vara en fälla men också en förlösande och stimulerande faktor!
Det stimulerade mitt fotografiska seende enormt, ngt som inte den dyraste lins senare har gjort:)!!

Mvh Niclas.

Här kommer ett exempel fotograferad med den första generationen 70-300 APO Macro..
Vinjetteringen bjuder jag på:) Visst kan den vara märkbar men knappast mer än på "nikons eller canons dito".

Bilagor

• 29www.jpg
    29www.jpg
    17.5 KB · Visningar: 269
Jag lade in några bilder på min sida som jag tog under påsken med mitt nya Sigma Super APO II och Canon EOS 10D. Kvalitetskänslan är bra, inte jämfört med mitt 17-40L t.ex. men i förhållande priset känns det rejält och bra. Lite bättre ljusstyrka kunde man ju önska sig men det kostar ju och så väger det väl lite mer också. Bilderna som jag lagt in är inte knivskarpa men det beror nog mest på att de är tagna utan stativ.

/Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar