Annons

Vilken budgetzoom ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bear

Aktiv medlem
Till D70 18-70 tänkte jag komplettera med en budgetzoom(max 4000). Har gjort ett urval efter vad jag har råd med och vilka som verkar bra/passa. Lite fundersam över dem som börjar på 28mm då det kanska känns lite onödigt att överlappa med 18-70?

Vad tycker ni om dessa?

Nikon 70-210/4.5-5.6
Nikon 70-300/4-5.6 (G)/ED

Sigma 70-300/4-5.6

Soligor 70-210/2.8-4

Tamron 28-200/3.8-5.6
Tamron 28-300/3.5-5.6

Tokina 24-200/3.5-5.6

Tokinan verkar bra. Jag har hört att folk tycker att den har bättre skärpa och mer känsla av bra glugg än övriga.

Eftersom ni radar upp linser som alla har stort omfång så antar jag att ni till stor del är ute efter en allround och kompletterande lins. Men eftersom ni har en fin "normalzoom" så tycker jag att det känns fel att välja en som går ned och över det omfånget..

Jag har lång erfarenhet av Sigmas 70-300 apo Macro, den valde jag just för sin allrounda funktion.

Den är enligt mig den stora vinnaren pga bra och stort omfång, hyffsad skärpa på öppen bländare, bra pris och en oslagbar närgräns.

Mvh Niclas.

Jag har också ett Sigma 70-300 apo Macro, man får mycket för pengarna i detta billiga objektiv. Jag kan absolut rekommendera det.

Jodå...

Sigman är en trevlig uppenbarelse och jag kan också varmt rekommendera den.

(Förra gången jag gjorde det här i forumen var det dock en viktigpetter, som klassificerade den som "pappersrulle". Jag betvivlar dock i högsta grad att vederbörande varit i närheten av gluggen och tycker att omdömet slår tillbaka på den som fällde det.)

Objektivet är lättarbetat och har en bra färgåtergivning. I den prisklass du nämner är det ett kap!

mvh Janne

Köper du Nikons 70-300G(toppenbra) beg för en dryg tusing eller ny på e-bay, så har du tre tusen kvar till en riktigt bra "normal-zoom".

Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super
har jag!
finns en nackdel med det, det släpper inte in nått ljus i 300 läget.
därav 5,6.

men har man god tid på sig att fotografera och
stillastående objekt så duger hur bra som helst.

Skulle fotografera min bror i skåne cupen.
Planen var väl upplyst.(tyckte jag)
Ladda kameran med 800 film. Satte mig tillrätta.
Zooma in lite , fick slutartider på 1/60 - 1/90
med full blädarööpnig.
blev såååå ledsen.

Men utomhus en solig dag så räcker det till.
Skärpan är okej.

Expert säljer det idag för 1 995kr.

barret skrev:
Köper du Nikons 70-300G(toppenbra) beg för en dryg tusing eller ny på e-bay, så har du tre tusen kvar till en riktigt bra "normal-zoom".

Fast jag har ju redan 18-70:n som jag fick med paketet... Eller menar du att jag ska skaffa nån annan?

RawBeer skrev:
Sigma 70-300mm f/4-5.6 DL Macro Super
har jag!
finns en nackdel med det, det släpper inte in nått ljus i 300 läget.
därav 5,6.

men har man god tid på sig att fotografera och
stillastående objekt så duger hur bra som helst.

Skulle fotografera min bror i skåne cupen.
Planen var väl upplyst.(tyckte jag)
Ladda kameran med 800 film. Satte mig tillrätta.
Zooma in lite , fick slutartider på 1/60 - 1/90
med full blädarööpnig.
blev såååå ledsen.

Men utomhus en solig dag så räcker det till.
Skärpan är okej.

Expert säljer det idag för 1 995kr.

För din del hade ett begagnat Nikon 80-200mm/F2,8 AF ED varit bra...Ruskigt bra objektiv!

Skall du bara använda den till D70 så kan ju faktiskt även Sigma 55-200/4-5,6 DC vara ett alternativ. Fördelen är att det är lätt och smidigt och ger hyffsad kvalitet för pengarna (1895:- på cyberphoto). Nackdelen är givetvis att den inte går att använda på analoga kameror (eller de mned full stor sensor).

Mvh Christer

APO står för apokromatiska linselement för minskad kromatisk abberation.
Det här objektivet har fått även något bättre betyg på skärpan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar