Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken brännvidd motsvarar två stitchade stående bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag undrar om det går att räkna ut vilken bildvinkel/brännvidd det motsvarar om man tar två stående bilder och lägger ihop dem sida vid sida?

Exempel: jag tar två stående bilder med 35mm och monterar ihop dem till en stor liggande bild som då motsvarar - låt säga - 24mm.

Jag är främst intresserad av kortare brännvidder som 24, 28, 35 och 50mm.

Hoppas någon kan hjälpa mig! :)

Jag undrar om det går att räkna ut vilken bildvinkel/brännvidd det motsvarar om man tar två stående bilder och lägger ihop dem sida vid sida?

Exempel: jag tar två stående bilder med 35mm och monterar ihop dem till en stor liggande bild som då motsvarar - låt säga - 24mm.

Jag tror att du kan ha användning för den här:
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/index.htm

33% mindre

Har du en sensor med förh 2:3 (t.ex 24x36mm) så får du 48x36 vilket blir en ökning på längden med 1/3= 33%. Ett 24 mm skulle då motsvara ett 16 mm ( 24x 2/3) och bilden blir ju lite mer kvadratisk med förhållande 4:3 vilket är samnma som på kompaktkamerorna. Alltså multiplicera med 0,67 så får du upplevd brännvid!

När man stitchar behöver man ett viss överlapp mellan bilderna, så det blir inte exakt 2 gånger bildytan, utan något mindre, beroende på hur mycket de överlappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar