Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken blixt till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.L

Medlem
Hej,

Är nybörjare på fotografering men har ganska snabbt insett att en extern blixt kan vara mycket användbar. Söker därför rekommendationer på en sådan till min K10D.

Är Pentax AF-360 FGZ ett bra val? Går det att sätta en omni-bouncer på den?

Finns det några tredjepartsblixtar som är att föredra framför Pentax egna?
 
Själv väntar man på en Soligor DG-420 Z, verkar va mycket blixt för pengarna.
 
Har själv en Sigma EF-500 DG SUPER till min K10 och är egentligen inte helt nöjd med den... Skulle nog satsat på pentax egna om jag köpt ny blixt idag, dock den större modellen eftersom jag vill ha en kraftfull blixt... Hade fortfarande valt sigman framför 360 pga mer möjligheter till vinkling och högre ledtal.

Det jag inte gillar med Sigman är dels att komunikationen mellan blixt och kamera inte alltid verkar funka helt som den ska, trots uppdaterad blixt. Är dessutom lite ledsen att jag inte kan använda den trådlöst, vilket pentax egna ger en möjlighet till...

Är man inte i behov av en massa funktioner kan nog soligor vara ett allternativ
 
Pentax AF-360 FGZ

Ja det finns omni-bouncer till den. Jag kan inte kolla nu men jag tror att den heter MZ-8. Samma som till Minoltas lilla blixt (3600?)
 
Omni-Bounce för Pentax AF-360FGZ är PZ8 (passar även Minolta 3600HS och Sony HVL F36). Finns på Scandinavian Photo för 270 kr.
 
Hej,

Jag köpte själv en Soligor DG-420Z från Cyberphoto inklsuive Omnibouncer och laddare för strax under 2.000 kr och visst är det mycket blixt för pengarna :)

Kanske känns inte blixten lika gedigen som kameran (K10D) men den fungerar utmärkt och ger - så vitt jag kan bedömma - bra resultat. Jag är nöjd med mitt köp.

Andreas
 
Jag har Pentax egen lilla 360 blixt. Jag tycker den funkar utmärkt förutom att man ibland känner sig begränsad när det kommer till att slå blixten i vägg/tak. Ibörjan saknade jag inte att man kunde vilnkla den i sidled, men med tiden vill man kunna detta också. Det funkar med att bara kunna vilnka den i höjdled men risken finns att du blir missnöjd.

Jag tycker själv inte att jag har känt några begränsningar när det gäller hur stark blixten är. Nån gång har man saknar lite ljus, men det är sällan. Jag klarar mig fullt ut med det ledtalet (32?) som finns att tillgå.

Byggkvaliten är hyffsad, spärren i foten på blixten känns väldigt bräcklig och plastig. Tex på Canons 430ex skruvar man i blixten i foten på kameran, på denna är det något form av snäppfäste, som funkar mycket sämre tycker jag.
 
Lånar tråden lite.
Funderar på att köpa en blixt till min K10D och har tittat på: "Soligor DG-420 Z", "Sigma EF-500 DG Super". Å undrar lite vad det skiljer dom? Sigman verkar ju ha lite mer finneser eller är det dumt å köpa Sigman?

Sigma har high speed sync vad är det bra för tex.?
 
Soligor blixten är nog slut(tillfälligt?).
HS synk innebär att man kan använda slutartider kortare än 1/180dels sekund. Man kan använda tex 1/1000sek och bländare 2,8 utomhus när man vill ha kort skärpedjup och blixt (blixten för upplättning).
 
Fick just mail från Cyberphoto att de skickat min Soligor, som beställdes i början av mars. :)
 
Jag står i begrepp att inhandla en blixt till min K10D. Valet föll på en 540FGZ tack vare möjligheten att vrida sidledes samt självklart fler funktioner även om jag kanske inte kommer använda dem alla. Visst är det en skön känsla när det inte är utrustingen som är begränsande? =)

Nåväl, jag tittar lite på www.bhphoto.com där de säljer denna för ca $381 inkl frakt till sverige. Med en kurs på 6.70 ungefär idag och ett pris hos scandinavian photo på 3995 spar man ändå en hel del slantar på att beställa från BHphoto (3995-2550 = 1445 kr). Eller? Min fundering är om det tillkommer tull och ev även svensk moms på detta köpet?

Uppskattar verkligen ifall någon har erfarenheter att dela med sig av alternativt hänvisa till någon tråd där detta behandlas.
 
andematt skrev:

Nåväl, jag tittar lite på www.bhphoto.com där de säljer denna för ca $381 inkl frakt till sverige. Med en kurs på 6.70 ungefär idag och ett pris hos scandinavian photo på 3995 spar man ändå en hel del slantar på att beställa från BHphoto (3995-2550 = 1445 kr). Eller? Min fundering är om det tillkommer tull och ev även svensk moms på detta köpet?

Vid köp från länder utanför EU så ska du betala tull och moms ovanpå det priset. Men sen kan man ju ha tur med att paketet slinker igenom utan dessa avgifter. Vet inte hur stor chans/risk det är men det beror nog lite på vilken leverantör samt vilket fraktbolag som används.

Vill du vara säker på att slippa en eventuell dyr extrautgift så leta inom EU, kanske Tyskland eller England?
 
Tyskland bör du titta på eftersom England är lite efter som vanligt. Exv hemsidor som radar upp alla produkterna i en enda lång lista....
Eller "policy we don´t export outside UK".
Störst? i Tyskland är http://www.technikdirekt.de/main/en/page.html
Jag skickade efter där förra året, mycket skysst och korrekt men frakten kostade mer så jag majlade och dom hade inte uppdaterat...men riktiga frakten syns när du går igenom beställnings proceduren. Blixtar:
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/blitzgeraete-zubehoer/page.html
Andra:
http://www.foto-palme.de/shop/default.php/cPath/62_64
Vissa saker är billigare och det finns även produkter som inte säljs i Sverige, min Yamaha HDD spelare kostade ca 2000 mindre på Technikdirekt än hemma(fanns bara på en firma i Sverige).
 
Skiljer det mycket i funktionalitet på Pentax egen 540FGZ och Sigman EF-500 DG SUPER? Tycker den är för dyr i allafall så det får nog bli en sigma.
 
Tack Johan och Bo Erik.

Så det var som jag misstänkte innerst inne, tull och moms på varor utanför EU tillkommer. Om något ser för bra ut för att vara "sant" så är det troligtvis det oxå ;o)

Hos Foto-Palme fanns blixten för 381 euro + frakt. Det blir inte många hundralappar sparade jmf svenska priser med aktell växelkurs. Hos Techdirekt var priset än högre.
 
lengmo skrev:
Skiljer det mycket i funktionalitet på Pentax egen 540FGZ och Sigman EF-500 DG SUPER? Tycker den är för dyr i allafall så det får nog bli en sigma.
Inte mycket vad jag kommer ihåg.
När det gäller trådlös styrning från inbyggda blixten på K10D så måste Sigman vara uppdaterad.
Pentax 540 är robustare (och det följer med ett "bordsstativ") har jag hört.
 
Jag har Sigman och det är en ful plastig historia med fula glipor och ett helt omöjligt batterifack och rätt besvärlig att ta på och av kameran, det känns verkligen att det är ett billigt bygge på alla sätt och vis, men den fungerar helt ok och det är ju det som är det viktiga. Den enda funktion som saknas jämfört med Pentax egen 540FGZ, det är kontrastkontrollblixt.

(och för trådlös blixtstyrning med inbyggda blixten i k10D får man skicka blixten till Focus Trading för uppgradering).

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.