Annons

Vilken blixt till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bofoto2 skrev:
Inte mycket vad jag kommer ihåg.
När det gäller trådlös styrning från inbyggda blixten på K10D så måste Sigman vara uppdaterad.
Pentax 540 är robustare (och det följer med ett "bordsstativ") har jag hört.
Jag köpte en 540 och det är en bra och robust blixt. Bordsstativet är dock en enkel plastbit som gör att du kan ställa blixten på ett golv eller bord. Kan inte kosta Pentax mer än 10 öre att tillverka, men är faktiskt riktigt praktisk. Jag skulle gärna sett att man skickat med några stycken så man kunde haft några sådana plastbitar i alla fotoväskor :) Men köp INTE 540 för stativets skull. Men Blixten är mycket bra och en fin väska följer med för att skydda blixten. 540 har samma material i väskan som objektivväskorna till * serien, medan 360 har någon läderimitation.
 
Apropå väskor...
Sigma skickade med en tygväska till blixten. Jag har fortfarande inte kommit på hur man får in blixten i väskan för blixten är mycket större, en del av blixten hamnar utanför hur jag än gör...

Det finns skäl till att Sigma är billigare än Pentax. :)

Hälsar
R
 
Måste man fortfarande skicka in blixten för uppgraderingen? Borde dom inte vara uppgraderade om man köper en ny nu?
 
Funkar Sigman trådlöst när man får den borde den vara att föredra framför FGZ360AF, den senare ska ju inte gå att vrida i sidled.

Funkar den inte trådlöst: Kostar uppgraderingen som Focus Trading utför något?
 
J.Paul skrev:
Funkar Sigman trådlöst när man får den borde den vara att föredra framför FGZ360AF, den senare ska ju inte gå att vrida i sidled.

Funkar den inte trådlöst: Kostar uppgraderingen som Focus Trading utför något?
=Bara frakt avgift.
 
lengmo skrev:
Måste man fortfarande skicka in blixten för uppgraderingen? Borde dom inte vara uppgraderade om man köper en ny nu?

Det beror på hur många osålda av den gamla de har i lager. De tar ju inte tillbaks det gamla lagreat och uppgraderar, utan de uppgaderar bara om kunden begär det. Det är bara K10D som kräver uppgraderingen, om man önskar använda trådlös blixtsync. Är man ej intresserad av trådlås blixtsync så fungerar blixten utmärkt.

Uppgraderingen kostar ingenting.
Man skickar blixten till Focus Trading, tillsammans med ett brev där man talar om att man vill ha blixten uppgraderad. Lämpligt är även att skicka med garantikvittot.

Efter en vecka eller max två så kommer blixten tillbaka. Du betalar frakten till Focus, Focus betalar frakten till dig.

Hälsar
R
 
Det låter riktigt bra. Det enda som talar emot Sigman då är problemet med att blixtexponeringen inte blir riktigt lika bra som den blir med orginalblixtar.
 
Det blev en Sigma EF-500 DG SUPER, tycker inte den va farligt plastig. Följde även med ett stativ till den som någon skrev att det gjorde till Pentax blixten.

Nu är frågan hur tar jag reda på om den klarar High-Speed Sync? Om jag ställer kameran i "Tv" och Blixten i "FP" bör jag väl kunna ställa slutar tiden mindre än 180 eller?
 
Sigman klarar höghastighetssync, det som Pentax kallar HSS. Jag minns inte hur man ställer in det i Sigman dock, det står i bladet som följer med.

Fick du ett stativ med??? Jag fick inget stativ med när jag köpte min.

Och jag tycker Sigman är väldigt plastig jämfört med Pentax egna blixtar som har en mer solid konstruktion. Å andra sidan så är Sigman billigare också.

Hälsar
R
 
Ja det står att man ska ställa blixten i "P-TTL" och trycka "+" tills det står "FP". Men hur ställer man in i kameran? Ska läsa manualen till kameran:)

Här är en bild på stativet, det finns även en stativgänga i botten.
 

Bilagor

  • sigma dg-500_l.jpg
    sigma dg-500_l.jpg
    71.3 KB · Visningar: 251
Vart ska jag skicka min blixt?

Kanske lite off topic, men onödigt att skapa en ny tråd..

Mailade Focus Trading för att höra hur jag skulle göra för att uppdatera min Sigma EF DG super så att den klarade trådlös styrning med min k10a. Det enda svar jag fick var att de inte säljer sigma blixtar.

Hur har ni som uppdaterat blixten gjort och framförallt vem har ni kontaktat för att få servicen utförd?

Johan
 
Re: Vart ska jag skicka min blixt?

johanni skrev:
Hur har ni som uppdaterat blixten gjort och framförallt vem har ni kontaktat för att få servicen utförd?

Tura Scandinavia AB
Energigatan 15
SE-434 37 KUNGSBACKA
Sweden
Phone 46 300-56 89 00
Fax 46 300-56 89 29
Orderphone 46 300-56 89 20
E-mail: [email protected]

Det är Tura man skickar till, inte Focus.
Jag blandade ihop dem tidigare (antagligen för det har varit sånt prat om Samsung här och Samsung importeras av Focus). Sorry för det. Det står t o m Tura på följesedeln till blixten.

Räkna med att jobbet tar en vecka.
Det borde gå att lämna in via den fotohandlare där man har köpt blixten också, om man lyckas få det som ett garantiärende så får man frakten till Tura gratis. *ler*. Prova kan man alltid...

Hälsar
R
 
Tack!

Perfekt!
Frakten betalar jag gärna om jag får en välfungerande blixt :) Skönt att få det som stört mig mest med blixten fixat.

Johan
 
Sitter nu med en 540 i min ägo. Hittade lite kontakter som hjälpte mig med köpet. Summa summarum och lite extra som tack för hjälpen kostade mig blixten 2500 kr.. Nu återstår att provskjuta kanonen =)
 
andematt skrev:
Sitter nu med en 540 i min ägo. Hittade lite kontakter som hjälpte mig med köpet. Summa summarum och lite extra som tack för hjälpen kostade mig blixten 2500 kr.. Nu återstår att provskjuta kanonen =)
Den som fick det... Det är så illa att man blir tvungen att köpa en 540 för 4000 kr om man vill ha en orginalblixt som går att vrida i sidled. De borde ha en modell mellan 360 och 540.
 
Ingen uppdatering för trådlöst!

Fortsätter diskussionen om uppgradering av Sigma EF DG super.

Tyvärr verkar inte Tura ha någon större koll på sina produkter. När jag frågade om uppdatering var det enda de sa att det inte var några som helst problem att köra blixten trådlöst med K10, och att jag redan hade senaste uppdateringen (Den uppdatering jag har är den som gör att blixten överhuvudtaget går att köra på k10an), dvs en blixt med serienummer efter 8063038.

Tänkte nu höra om det verkligen är någon som har fått sin blixt uppdaterad så att den går att köra trådlöst, eller om det hela bara är rykte?

Johan
 
Jag kör inte trådlöst så jag har inte brytt mig om den funktionen, men det är definitivt så att Sigma har en uppgradering till EF500DG Super som gör att den fungerar med trådlös funktion. Det finns alltså två uppgraderingar - en som gör att den överhuvudtaget fungerar med K10D, det är den som jag har installerat i min Sigma, och en ännu nyare som gör att blixten även fungerar trådlöst.
(trådlös höghastighetssync fungerar inte, men vanlig trådlös ska fungera!).

Brett S:t Pierre på Dpreview kör Sigma 500DG Super trådlöst med K10D, och flera till. Nu fungerar inte sökfunktionen på dpreview så det går inte att ta fram de trådarna där det står hur man får igång funktionen med Sigma, men absolut så går det.

Hälsar
R
 
Men det kanske är så att uppdateringen inte nått Sverige?
För det är ju lite underligt att de som ansvarar för service på märket inte har koll på att den finns... :(
 
Ja, jag vet inte alls hur Turas kommunikation är med Sigma. De kan ju ha fått otydlig information från Sigma. Det är ju underligt att de hävdar det ska fungera trådlöst med din blixt när den inte gör det, eller kan det vara frågan om användarfel? Jag vet inte, vad säger Tura då när du säger att den inte fungerar trådlöst? Har de provat själva mot en K10D?
Visst kan det vara så att senaste uppgraderingen inte har nått Sverige, den släpptes i somras.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.