Annons

Vilken blixt till 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har ingen koll alls på blixtar, tyckte väl det räckte med den inbyggda, men har nu börjat förstå att det är viktigt med en bra blixt.

Vad för blixt rekommenderas för fest i lokal? Skate eller bmx-åkare?

Tänkte köpa in ett Tamron 17-50/2.8 också om jag får råd.

Pris på blixt beroende på vad som rekommenderas. Funkar blixtarna till dyrare modeller senare om man uppgraderar?

Jag kör med en 430EX och den räcker till mycket men inte allt. Jag plåtar bara nyhetsfoto på natten och det är väl lite sisådär med täckningen på blixten. Högre ledtal är aldrig fel i mitt läge. Men till skate-bilder och festlokaler funkar 430:in alldeles utmärkt. Batterierna räcker LÄNGE. Jag har 4st 2600mAh batterier från Uniross och dom räcker gott och väl till att ladda blixten även vid sekvenstagningar i bra många bilder.

Jag körde 150 bilder ofta i sekvens, satte i batterierna i laddaren i bilen och efter 20 minuter var dom uppladdade igen. 90 minuter tar en full laddning i bilen på dom annars.

Sigma EF 500 DG SUPER är en trevlig blixt. Blixten fungerar utmärkt på Canon EOS 1000F, EOS 300D, 350D och 5D, samt sannolikt alla övriga EOS-kameror i och med att de har samma signaleringsprotokoll som blixten hanterar.

RolandM skrev:
Sigma EF 500 DG SUPER är en trevlig blixt. Blixten fungerar utmärkt på Canon EOS 1000F, EOS 300D, 350D och 5D, samt sannolikt alla övriga EOS-kameror i och med att de har samma signaleringsprotokoll som blixten hanterar.

Kan bara hålla med, riktigt trevlig blixt med bra effekt. Nackdelen är instruktionsboken (som inte är värd att kallas instruktionsbok...) samt att den är ganska stor. Men det sistnämnda lider jag inte av även om den såg lite konstig ut på min 350D innan jag skaffade batterigrepp...

J.J. skrev:
Kan bara hålla med, riktigt trevlig blixt med bra effekt. Nackdelen är instruktionsboken (som inte är värd att kallas instruktionsbok...) samt att den är ganska stor. Men det sistnämnda lider jag inte av även om den såg lite konstig ut på min 350D innan jag skaffade batterigrepp...

Jag tyckte den instruktionsbok jag fick med blixten, gav svar på de frågor jag hade om blixtens funktion.

Om du köper en Canon-blixt så måste det vara från den nyare EX serien. De äldre EZ-blixtarna fungerar inte.

Sigma och andra tredjpartstillverkare har andra benämningar på de som är kompatibla med digitala systemkameror, exempelvis "Digital Generation".

RolandM skrev:
Jag tyckte den instruktionsbok jag fick med blixten, gav svar på de frågor jag hade om blixtens funktion.

Jodå, allt finns med, inget snack om det. Tyckte bara den var väldigt svårläst, ihoptryckt text och ganska rörig. Hade svårt att läsa den för att lära mig blixten, men om man letar efter en speciell funktion så går det att lista ut hur man ska göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar