Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilken bländare vid fågelfotografering?
- Trådstartare Digi
- Start datum
RolandM
Aktiv medlem
Digi skrev:
Ja just det 13 år, det är min födelsedag idag. Du kanske vill veta vad jag fick?
Jo jag fick ett zoomobjektiv från sigma från 70-300 DL MACRO. Och ett Sandisk Compact Flash ultra II kort på 1 gigabyte.
Mvh Markus Asp
Ber att få grattulera på födelsedagen
Gatufoten
Aktiv medlem
Digi skrev:
Tack det där behövdes Sven. Man är ju ny och så så det behövdes verkligen. Jo när jag fotograferar fåglar brukar jag använda full zoom på min kamera 200 mm. Jag kör ej Automatic eller Programautomatik. Jag brukar helst köra manuellt med bländare och slutartid. Kanske blir bilden inte tillräckligt bra och då går jagb ut och tar om bilden.
Ville du veta någonting mera?
Mvh Markus Asp
Att gå ut och ta om bilden om den inte var bra är en skön inställning. He he, gillas.
Men om du har manuellt, hur exponeringsmäter du då? Vet ju inte vad du har för kamera trodde det var en Minolta kompaktare du hade. Inget fel i att ta manuellt, tvärtom men då krävs det lite vana också tror jag. Enklare om du har tidsauto så du bara styr bländaren. Se sen vad tiden blir och är den för kort - vanligen under 1/100 eller så på frihand får du dra upp ISO fast det är nödlösning
Bländaren är oftast sämst i ytterlägen. Helöppen är sällan bäst. Lite mer mot mitten brukar vara bäst. Nästan helöppen om du absolut ska ha så kort skärpedjup som möjligt.
Grattis till prylarna - själv fick jag en radio när jag var 13 och var lycklig i ett år efter det. Fick jag kalsonger så har jag glömt det nu, de passar säkert inte heller längre. . .
.
Aton_
Aktiv medlem
Fina fågelbilder på sidan du länkar till! Hur får man fram Exif för dessa bilder? Sen undrar jag också vilken brännvidd du använt för bilderna med svalan och svanen på sid 1.Omar skrev:
Välj full exif på dessa bilder så visar det vilka bländare jag har använt http://www.pbase.com/omar_brannstrom/birds
Bästa hälsningar
Omar Brännström
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Låt oss inte underbygga myten om att bilderna alltid blir bättre med kameran ställd på M.
Jag menar att en kamera på tex tidsauto kan användas manuellt, spec om man dessutom har expon,kompensation.
Det Är enligt Mig fotografens hjärna som fotar manuellt, inte kamerans ljusmätare.
/Mvh Niclas, som fotar i alla lägen, där det känns mest logiskt för situationen.
Jag menar att en kamera på tex tidsauto kan användas manuellt, spec om man dessutom har expon,kompensation.
Det Är enligt Mig fotografens hjärna som fotar manuellt, inte kamerans ljusmätare.
/Mvh Niclas, som fotar i alla lägen, där det känns mest logiskt för situationen.
Omar
Aktiv medlem
Aton_ skrev:
Fina fågelbilder på sidan du länkar till! Hur får man fram Exif för dessa bilder? Sen undrar jag också vilken brännvidd du använt för bilderna med svalan och svanen på sid 1.
Hej
För de bilder som är från digitalkamera står exif under bilden, för mer info kan man klicka på full exif (blåtext). Tyvärr har det försvunnit exif för en del digitala.
Svalan är nog tagen med 500mm och Canon 300D, hade nog 1.4xTC.
Svanen på film 700mm.
MVH
Omar in a hurry
matnyttige
Aktiv medlem
I fotoaffären sa de att jag skulle ha den gröna fyrkanten jämt men Konrad säger att det blir bättre bilder med M. Stämmer inte det?
MaxZ
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
I fotoaffären sa de att jag skulle ha den gröna fyrkanten jämt men Konrad säger att det blir bättre bilder med M. Stämmer inte det?
Har Konrad sagt det så!
Jeppe
Aktiv medlem
matnyttige skrev:
Grön fyrkant är ju till för att kameran skall kunna anpassa sig efter solen.
Det bästa med M-läget, är att du själv kan välja slutartid och bländare. Sen är det bara att säga till solen att anpassa sig efter dina inställningar. Därför har Konrad helt rätt.
Men.. har verkligen 1V någon grön fyrkant?
Det har jag helt missat...
matnyttige
Aktiv medlem
Ja, och han vet vad han snackar om. Han tar riktigt fina bilder på uppstoppade fåglar.MaxZ skrev:
Har Konrad sagt det så!
Gatufoten
Aktiv medlem
Nej då Markus. Bry dig inte, det är bara tråden som löper iväg lite och du behöver inte ta åt dig.
Nu ber jag för andra gången forumvärden att skärpa sig och inte indirekt eller direkt drälla runt med ironier i unga medlemmars trådar. Att vi andra klantar oss någon gång må vara, men jag förväntar mig att forumvärden har en uppgift och ska sköta den.
Nu ber jag för andra gången forumvärden att skärpa sig och inte indirekt eller direkt drälla runt med ironier i unga medlemmars trådar. Att vi andra klantar oss någon gång må vara, men jag förväntar mig att forumvärden har en uppgift och ska sköta den.
Jeppe
Aktiv medlem
Sven: Jag bara svarade på Mats inlägg.
Markus ska nog ut och fotografera med oss på Söndag (om han känner för det)..
Då blir det fågelfotografering (med stor bländare)
Första gången du sa till mig, vet jag inte. Jag bara konstaterade att han känner till bländarens funktion, så då behövde jag inte förklara det. Sen svarade jag på hur jag arbetade.. eller hur?
Men okej.. lite väl mycket ironi kanske det blev. När jag var 13, så låg jag själv och sög in så mycket kunskap jag kunde, från allt material jag kunde komma över. Byggde mörkrum och gick ABF-kurser. Internet var ju inte alls något som fanns i samma utsträckning då.
Markus ska nog ut och fotografera med oss på Söndag (om han känner för det)..
Då blir det fågelfotografering (med stor bländare)
Första gången du sa till mig, vet jag inte. Jag bara konstaterade att han känner till bländarens funktion, så då behövde jag inte förklara det. Sen svarade jag på hur jag arbetade.. eller hur?
Men okej.. lite väl mycket ironi kanske det blev. När jag var 13, så låg jag själv och sög in så mycket kunskap jag kunde, från allt material jag kunde komma över. Byggde mörkrum och gick ABF-kurser. Internet var ju inte alls något som fanns i samma utsträckning då.