Annons

Vilken bländare vid fågelfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, jag undrar vad ni andra använde för bländare i vissa situationer som dagsljus och en slutartid på 1500/sek. Vad rekomenderar ni för bländare?

Mvh Markus Asp

Jag rekommenderar att använda den bländare som ger önskad exponering. Det kan vara allt mellan f2.0 till f22.

Du behöver verkligen läsa en grundkursbok i fotografering. Det är samspel mellan slutartid och bländarvärde. Man kan inte välja helt friskt, utan måste anpassa sig efter det rådande ljuset. Åtminstone om man vill ha korrekt exponerade bilder.

Läs här:

http://www.karl-ake.com/faq/foto/abc_om_foto_k-a_nilsson_02.pdf

Ja jo det ska jag nog göra. Men jag vet hur detta fungerar men jag ville bara höra med er vad ni använder. Man kan du ha andra bländare i helt enskila situationer, intesant?

Mvh Markus Asp

Du vet hur det fungerar? Okej..

Jag använder oftast så stor bländaröppning som möjligt, för att frilägga motivet. Men det beror naturligtvis helt på vilken typ av bild. Ibland känner jag för ett stort skärpedjup. Tiden har jag aldrig brytt mig särskilt mycketr om, den blir det den blir utefter mitt val av bländare.

Eftersom man ofta fotar fåglar med telen så blir det ofta stora öppningar för att få korta nog tider.

Jag använder nog personligen de flesta jag har tillgång till med undantag av de minsta 22 o 32,,

Som sagt det beror på vad man vill i bilden och det specifika ljuset där och då.

Mina flesta telebilder ligger nog på f4, f5,6 och f8.

/Mvh Niclas,

Ja, just det!
Ibland är det så också när jag fotograferar att jag använder t.e.x bl. 2,8 när jag vill ha litet skärpedjup mot en blå himmel!

Mvh Markus Asp

Jeppe skrev:
Jag rekommenderar att använda den bländare som ger önskad exponering. Det kan vara allt mellan f2.0 till f22.

Du behöver verkligen läsa en grundkursbok i fotografering. Det är samspel mellan slutartid och bländarvärde. Man kan inte välja helt friskt, utan måste anpassa sig efter det rådande ljuset. Åtminstone om man vill ha korrekt exponerade bilder.

Läs här:

http://www.karl-ake.com/faq/foto/abc_om_foto_k-a_nilsson_02.pdf

Jag rekommenderar den bländare som på ett snyggt sätt isolerar fågeln från bakgrunden. Alltså hyffsat stor i förhållande till avståndet

Digi skrev:
Ja, just det!
Ibland är det så också när jag fotograferar att jag använder t.e.x bl. 2,8 när jag vill ha litet skärpedjup mot en blå himmel!

Mvh Markus Asp

Ja, så kan man göra. Jag brukar ta till med ett litet ljusinsläpp genom ett litet hål som då har ett högt tal t ex 11 på bländarskalan och samtidigt se till att jag kan frysa rörelsen och inte få skakningsoskärpa när jag har fågeln i bild med en himmel som bakgrund, eftersom jag då får maximal skärpa på fågeln och det inte finns någon bakgrund att ta hänsyn till eftersom himlen ändå är jömnblå i dittexempel.

Jeppe skrev:
Du vet hur det fungerar? Okej..

Lugn och fin nu Jeppe. Killen är 13 år och undrar lite hur andra gör.

Du kan väl beskriva lite hur du gör Markus. Använder du programlägen eller bländarautomatik eller hur gör du? Så blir det lättare att säga om du kan förbättra lite eller få OK att du gör helt rätt.

Hej

Jag använder nästan alltid fullbländaröppning, delvis för att få en snygg bakgrund samt att få snabba slutartider. Sitter fågeln kvar (brukar sticka rätt snabbt) så kan jag blända ner lite ibland. Provar lite olika varianter, delvis vill man ha hela fågeln skarp samt vill man inte ha med för mycket störande i bakgrunden.

Jag använder AV på min Canon, bländarstyrd tidsautomatik.

Välj full exif på dessa bilder så visar det vilka bländare jag har använt http://www.pbase.com/omar_brannstrom/birds

Bästa hälsningar
Omar Brännström

Bilder

Wow vilka bilder har du dem också här på fotosidan? Skulle vilja kommentera varenda en!
Tack för ditt inlägg, och jag har också provat att få det som jag vill ha. Men oskarp bakgrund med mera. Jag ska prova mig fram!

Oj, så här sent fick minsann inte jag vara uppe när jag var, *host* vad var det nu igen, 13 år.

Tack det där behövdes Sven. Man är ju ny och så så det behövdes verkligen. Jo när jag fotograferar fåglar brukar jag använda full zoom på min kamera 200 mm. Jag kör ej Automatic eller Programautomatik. Jag brukar helst köra manuellt med bländare och slutartid. Kanske blir bilden inte tillräckligt bra och då går jagb ut och tar om bilden.
Ville du veta någonting mera?

Mvh Markus Asp

Ja just det 13 år, det är min födelsedag idag. Du kanske vill veta vad jag fick?
Jo jag fick ett zoomobjektiv från sigma från 70-300 DL MACRO. Och ett Sandisk Compact Flash ultra II kort på 1 gigabyte.

Mvh Markus Asp

Digi skrev:
Ja just det 13 år, det är min födelsedag idag. Du kanske vill veta vad jag fick?
Jo jag fick ett zoomobjektiv från sigma från 70-300 DL MACRO. Och ett Sandisk Compact Flash ultra II kort på 1 gigabyte.

Mvh Markus Asp

Fast.. jag ville inte veta.

Digi skrev:

Mvh Markus Asp

Vilken lycka! jag får bara kalsonger när jag fyller år.

MVH

Omar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar