Ska du köpa en wide gammut-skärm så duger inte Spyder 2:an längre. Då måste du ha en kalibratior som klarar wide gammut.
Jag använder själv DispcalGUI och underliggande Argyll som kalibreringsmjukvara. Att kalibrera en skärm tycks vara mer tro än vetande har jag förstått efter att ha följt Argylls mejllista i några år. Man kan ju ställa in DispcalGUI/Argyll hur som helst och få olika resultat. Bifogar en skärmdump som visar hur jag ställer in DispcalGUI/Argyll för att få "bästa" resultat med min NEC2690WUXi2.
Sammanlagt tar det fyra timmar att kalibrera...
En viktig detalj i sammanhanget är att först köra skärm och kalibrator varma. Jag brukar låta kalibreringen pågå en timme för detta, innan jag börjar om från början med själva kalibrerandet. Som du ser av skärmdumpen låter jag sedan profilerandet mäta 2386 olika färger. Det är väl cirka 100 gånger fler mätningar än de kalibreringar som de vanliga, på markande förekommande, kalibreringsmjukvarorna brukar göra. Och därför tar det tid. Själva kalibreringen och profileringen tar cirka 3 timmar med min Spyder 3.
Men förlita dig inte på min metod. Som jag skrev inledningsvis så tycks kalibrering var mer tro än vetande. Min metod ger mig och nämnda skärm bäst resultat när jag gör en verifiering av profileringen. Detta betyder inte att min billiga laptop får mycket sämre resultat i verifieringen (med samma kalibrerings/profilerings-parametrar) trots att bilderna där ser lite annorlunda ut...
Nä jag är inte bitter...