interpix
Aktiv medlem
Om jag inte tolkar graferna fel (SNR 18%), så presterar 5D nästan lika bra på ISO 3200 som A900 på ISO 1600...
Se mitt svar ovan!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om jag inte tolkar graferna fel (SNR 18%), så presterar 5D nästan lika bra på ISO 3200 som A900 på ISO 1600...
Nej det är den inte. Du måste markera "print" läget för att se hur en utskriven bild skulle te sig vid SNR 18 på DxO sidan.
Det hade jag helt missat Tack för att du påpekade det!
Lägg upp tre kameror på DxO och jämför; Sony a900, Canon 5D och Nikon D700. Du inser därefter lätt att Sony a900 vs. Canon 5D egentligen är helt fel för Dina preferenser - Du ska ha en Nikon D700.
Lägg upp tre kameror på DxO och jämför; Sony a900, Canon 5D och Nikon D700. Du inser därefter lätt att Sony a900 vs. Canon 5D egentligen är helt fel för Dina preferenser - Du ska ha en Nikon D700.
Visst vore D700 helt rätt för mig vad gäller brusegenskaperna, men nu är jag väldigt svag för Minolta och det är det jag vill tillbaka till, så snart som möjligt
Sen att det står Sony på dagens Minoltor, det får jag helt enkelt förbise
Är också duktigt sugen på a-900, men, som sagt, 29 000 är mkt pengar.
Eftersom jag har ett Zeiss 16-80 till min a-700 och som inte passar a-900 sneglar jag på Zeiss 24-70/ 2.8 som fått toppbetyg, men det är 18 000 pix till!
Alternativ? (yes, jag har två fasta Minoltaobjektiv, 50/1.4 och 85/1.4 och det sista älskar jag - men fast) alternativ till zoomen?
Khalad
Optiken blir det lite klurigt med. Vill ju helst hitta något som även fungerar på A900 eller annan FF, men som samtidigt är tillräckligt vidvinklig på D7:an...
Just nu har jag bara ett fast 50 1.7 och det är för långt. I zoomväg har jag ett 17-70 från Sigma som jag har för mig inte var sådär jättebra på dom kortare brännvidderna.
Funderar på ett 24-70 eller 28-70. Blir visserligen lite långt på D7:an, men det skulle bli perfekt på ett FF-hus
Zeiss är jag onekligen sugen på, men är den verkligen värd 18.000 riksdaler? Har för mig jag läste en recension i Tidningen Foto och där fick den inte speciellt bra betyg, eller har jag fel?
Vilken av zoomarna från 24 mm och uppåt är skarpast, med fast bländare 2.8 eller bättre?
På kameran satt nya Carl Zeiss T* 24-70/ 2.8 ZA, en stor och tung men mycket gedigen optik men höga optiska prestanda. Detaljrikedomen i bilden är häpnadsväckande hög"
DxO är nog den enda testet som håller bra klass och är helt objektivt. Man måste komma ihåg att det är rawdata så kamerans jpeghantering säger den ingeting om.
Analyserar man kurvorna från A900 och 5D framkommer att Sonyn är bättre upp till ISO 400. Sedan är det likvärdiga till ISO 1600 och på ISO 3200 blir 5D istället aningen bättre.
Eftersom jag har ett Zeiss 16-80 till min a-700 och som inte passar a-900
Khalad