Hej!
Jag har inställt på AF-s och 11 punkter som jag använder.
Där ser jag en källa till problem: AF-S fungerar generellt dåligt för rörliga motiv. Jag fotar mycket motiv av alla de slag, jag gillar att byta AF-inställningar beroende på motiv och situation. Men en inställning använder jag i praktiken aldrig: AF-S. Kör AF-C istället.
Förr, med äldre kameror, var det så att AF-S var snabbare och träffsäkrare med stillastående motiv och AF-C bättre för rörliga. Idag upplever jag ingen märkbar skillnad mellan AF-S och AF-C för stillastående motiv, medan AF-C fortfarande är överlägset för rörliga. Slutsats: AF-S har i mina ögon slutat fylla någon större funktion numera. I alla fall så länge man kör tumfokus (vilket ju ger en form av AF-S i AF-C-läge).
Men hur kommer det sig att då jag ställer in AF-S auto , alltså att kameran själv väljer fokus punkt, får jag bättre bilder än då jag själv väljer focuspunkt?
Borde det inte bli samma?
Nu misstänker jag att du menar AF-A, något AF-S Auto-läge finns inte så vitt jag känner till (men jag har haft fel förr). Med AF-A växlar kameran i praktiken mellan AF-S och AF-C beroende på om den uppfattar motivet som rörligt eller stillastående.
Om antal punkter: Det är en förenkling, men grovt sett fungerar det så att färre punkter gör autofokusen mer reaktiv, att den arbetar snabbare (mycket mindre mätdata att bearbeta). Medan fler fokuspunkter ger en liten aning långsammare, men träffsäkrare, fokus. Plus att det blir enklare att följa ett motiv som är svårt att sikta exakt mot (typ att det rör sig från sida till sida medan det färdas mot en).
Mitt råd: Funkar AF-A bra för dig, kör på det. Grundregeln är "whatever works"
Själv upplever jag AF-A som lite svårförutsägbart, ofta gissar det helt rätt, men ibland har det (i mina ögon) underliga idéer om var fokus skall vara.
Det jag tycker fungerar bra med D7100 är AF-C med antingen enpunktsfokus ("S") eller med multipunkt ("d9", "d21" eller "d51"). Plus förstås tumfokus, alltså att du avaktiverar fokus från avtrycket och har det enbart på AF-on-knappen.
Allmän observation (nedanstående är kopierat från en tidigare diskussion i samma ämne):
Ett autofokussystem kan aldrig veta exakt var du vill ha fokus. Vi har (tack och lov) ännu inte kommit dithän att kameran kan läsa våra tankar. Autofokusen är ett hyfsat sofistikerat mätsystem som i moderna kameror kan göra ganska begåvade gissningar om var vi vill ha fokus. Det är illa nog med ett stillastående motiv, men att följa ett rörligt och få ihållande korrekt fokus är tekniskt komplext. Alldeles extra i synnerhet om motivet inte rör sig i en bestämd hastighet utan knycker lite hit och dit - som en gående eller än värre, springande, människa.
Jag brukar säga att man skall sluta tolka förkortningen "AF" som "automatisk fokus" och istället tolka det som "assisterad fokus". AF kan hjälpa dig att sätta fokus, men kan inte göra jobbet helt själv. En hel del hänger fortfarande på dig, hur bra AF-system din kamera än har.
Kort sagt, att få många fokusträffar med AF är fortfarande något man lär sig, något som man tränar upp. Det oavsett hur bra AF-system din kamera har (och det i D7100 är bra). Skillnaden mellan ett bra AF-system och ett sämre är bara hur mycket de kan hjälpa till, inget av dem kan göra jobbet helt på egen hand. Kort sagt, hur bra AF funkar är mycket upp till dig, man måste träna en hel del för att lära sig utnyttja de till fullo.