Annons

Vilken AF vid vilket tillfälle?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det finns en sak som inte riktigt fastnar i skallen , och det är det här med AF.
Jag har en D7100 med femtielva olika inställningar som ställer till det för mig.
Troligen är det därför jag inte får till bilderna riktigt som jag vill ha dem.

Var kan jag på ett pedagogiskt sätt läsa mig till vilken AF jag skall använda mig av vid olika tillfällen? Ibland blir bilderna helt fantastiska , men då handlar det om mer tur än begåvning tror jag.

Vissa saker fastnar helt enkelt inte...som tex parkeringsregler och AF. :)

Med vänlig hälsning Kent

Det finns en sak som inte riktigt fastnar i skallen , och det är det här med AF.
...

Jag tänker så här för de grundläggande AF-funktionerna: Stillastående motiv använd one shot focus och vid rörliga motiv ai servo båda tillsammans med en (1) fokuspunkt. Nu heter det inte riktigt samma på nikon som canon men du hittar säkert nåt nyttigt här: http://www.nikonusa.com/en/Learn-And-Explore/index.page

Nu använder jag tumfokus så jag slipper byta inställning i kameran. Ett tryck på knappen och jag får one shot och håller jag inne den så får jag servo :) Mvh Mikael

Jag har en D7100 med femtielva olika inställningar som ställer till det för mig.

Var kan jag på ett pedagogiskt sätt läsa mig till vilken AF jag skall använda mig av vid olika tillfällen? Ibland blir bilderna helt fantastiska , men då handlar det om mer tur än begåvning tror jag.

Med vänlig hälsning Kent

AF-S på stillastående motiv. AF-C på rörliga motiv (eller när du rör dig). Af-s fokuserar en (1) gång när avtryckaren trycks ner halvvägs. Af-c fokuserar hela tiden när avtryckaren trycks ner halvvägs.

Med vänlig hälsning Kent

Jag tycker Nikons manual beskriver detta helt ok, både de olika lägena och när man skall ha få eller många af-punkter.
Sidan 71 och framåt i den svenska manualen.

Finns hur mycket som helst om detta på Youtube. Den jag länkar till tycker jag är bra. Men bara du kan ju bestämma vad som passar dig bäst. Nikons AF är ju högeligen anpassningsbar efter egen smak. Öva öva öva :)

https://youtu.be/JbwvBe3Zxr4

Till sina mer avancerade kameror ger Canon ut speciella böcker om hur alla inställningsmöjligheter för autofokus ska användas. Finns inte motsvarande guider till Nikon?

Det finns antagligen en massa olika varianter på hur man kan konfigurera AF-systemet för olika situationer så det lämnar jag därhän, men en sak jag har lärt mig under många års AF-fotograferande är att AF-servo (följande AF, kontinuerlig AF, eller nåt sånt: kärt barn har många namn) är det lämpligaste i de flesta situationer. På rätt många kameror kan man ställa in så att AF bara aktiveras av AF-ON-knappen (eller en annan knapp på ungefär samma ställe) och att slutarutlösarknappen är helt frikopplad från AF. Med AF-servo (elller motsvarande) så kan man då välja att AF ska fokusera genom att trycka på AF-ON-knappen och låsa fokus genom att släppa knappen. Det finns ingen jättestor anledning att använda någont annan inställning.

Nu eftersökte jag ett pedagogiskt svar som berättar för mig på ett enklare sätt att använda rätt fokus vid rätt tillfälle. Inte vilka knappar man skall använda sig av. Jag har fått ett bra svar som jag skall försöka anamma.

Tack för att ni tog er tid!

Med vänlig hälsning Kent

Grejen med att använda AF-ON för att fokusera (och inte avtryckaren) är att du kan ha kameran inställd på kontinuerlig, följande AF hela tiden och behöver aldrig välja något annat.
Det är bara att släppa AF-ON-knappen om man vill låsa fokus (och därmed simulera "one-shot" AF).

Grejen med att använda AF-ON för att fokusera (och inte avtryckaren) är att du kan ha kameran inställd på kontinuerlig, följande AF hela tiden och behöver aldrig välja något annat.
Det är bara att släppa AF-ON-knappen om man vill låsa fokus (och därmed simulera "one-shot" AF).

Jag har nu testat det som du beskrev och det funkar klockrent.Tack för tipset! :)
Dessutom har jag tittat på youtubeklippet som någon länkade till här, och det var också ett lyft!

Tack alla!

Med vänlig hälsning Kent

Lånar denna tråd lite...

Dessutom finns ju även grupperad AF, 3D-AF, singel-punkts-AF, etc...
Byter ni inställning vid olika situationer?
Själv litar jag nästan enbart på enpunkts-af. Men jag har en äldre kamera (D7000). Kan man lita på t ex 3D-AF på modernare kameror?

Jag kör nästan enbart med AF-C och 3D numera. Det funkar i nästan alla situationer. Bara att sikta på det man vill ha fokus på och trycka ner knappen halvvägs. Sedan kan både motiv och kamera flyttas både hit och dit, så länge det objekt man låste fokus på syns i sökaren så fortsätter kameran att fokusera på det.

Får jag också låna tråden för en fråga.
Äger också en D7100

Jag har inställt på AF-s och 11 punkter som jag använder.
Men hur kommer det sig att då jag ställer in AF-S auto , alltså att kameran själv väljer fokus punkt, får jag bättre bilder än då jag själv väljer focuspunkt?

Borde det inte bli samma?

Får jag också låna tråden för en fråga.
Äger också en D7100

Men hur kommer det sig att då jag ställer in AF-S auto , alltså att kameran själv väljer fokus punkt, får jag bättre bilder än då jag själv väljer focuspunkt?

Fördelen med att fotografen väljer en fokuspunkt istället för att kameran ska välja vilken punkt fokus ska ligga på är att du som fotograf vet bättre vad du vill ha i ditt fokusområde.

Låt säga att du ska fotografera en person som står framför dig och dina elva fokuspunkter är spridda över bilden. Kameran kan välja en fokuspunkt som inte ligger över ditt objekt utan välja att fokusera på bakgrunden.

Detta problem får du inte om du alltid väljer att använda mittenpunkten.

Fördelen med att fotografen väljer en fokuspunkt istället för att kameran ska välja vilken punkt fokus ska ligga på är att du som fotograf vet bättre vad du vill ha i ditt fokusområde.

Låt säga att du ska fotografera en person som står framför dig och dina elva fokuspunkter är spridda över bilden. Kameran kan välja en fokuspunkt som inte ligger över ditt objekt utan välja att fokusera på bakgrunden.

Detta problem får du inte om du alltid väljer att använda mittenpunkten.

Jo jag vet det där, och jag har tidigare alltid valt fokus rutan själv, men nu blir det helt enkelt inte lika bra med nya kameran (D7100).
Ofta då kameran väljer så är det en himla massa rutor över hela bilden som är aktiverade och bilden blir knivskarp, men då jag väljer var den ska fokusera, tex en häst på höger sida som jag inte vill ha i mitten av bilden, då blir den inte lika knivskarp.
Undrar om det har med korsfokuspunkterna att göra? Att det är för långt ifrån?

Eller borde jag välja 21 eller 51 focuspunkter istället för 11? Tycker bara att det är så många att flippa mellan då bara och det tar tid..

För på gamla kameran hade jag bara 3 punkter att välja mellan och det var aldrig några problem.

Autofokusen är testad så det är inget fel på den.

Veronica...om du väljer en fokuspunkt så kan du ju flytta den vart du vill i sökaren, dvs hästen står till höger , och då flyttar du fokuspunkten till hästen. Då bör ju , om kameran funkar som den skall, hästen bli "knivskarp". Så har jag fattat det iaf. Det är bara praktiska prov som du kan utröna detta.

/Kent

Veronica...om du väljer en fokuspunkt så kan du ju flytta den vart du vill i sökaren, dvs hästen står till höger , och då flyttar du fokuspunkten till hästen. Då bör ju , om kameran funkar som den skall, hästen bli "knivskarp". Så har jag fattat det iaf. Det är bara praktiska prov som du kan utröna detta.

/Kent

Det är just så jag har gjort men skärpan har inte suttit.

---
Ofta då kameran väljer så är det en himla massa rutor över hela bilden som är aktiverade och bilden blir knivskarp, men då jag väljer var den ska fokusera, tex en häst på höger sida som jag inte vill ha i mitten av bilden, då blir den inte lika knivskarp.
Undrar om det har med korsfokuspunkterna att göra? Att det är för långt ifrån?
---
Det kan ha med båda att göra. Man ska i och för sig inte överdriva betydelsen av korsfokuspunkter, ofta har det ringa betydelse - bara i de fall där den enda kant eller linje med bra kontrast som ligger inom dess "synområde" råkar ligga parallellt med AF-linjesensorn - då kan förstås en andra och korslagd sensor göra nytta.

Sedan är det så att den centrala AF-punkten har bäst prestanda. Inte bara för att det råkar vara min personliga erfarenhet, utan orsakerna har grund i såväl naturlagar som teknik. Mätnoggrannheten blir lägre ju längre bort från mitten som AF-punkten sitter, eftersom vinkeln mellan de båda ljusknippen som jämförs blir mindre och mindre (ljusknippena kommer in brantare och brantare). Elektroniken har som bekant utvecklats mer och mer, men fortfarande brukar tillverkarna lägga mest beräkningskapacitet på den centrala AF-sensorn, och sedan göra "besparingar" för mera långt ut liggande AF-punkter. En kamera med bara 3 AF-punkter ställer ju avsevärt lägre krav på samtidig processorkapacitet än en kamera med t.ex. 51 AF-punkter. Dock har ju elektroniken som bekant utvecklats snabbt, vilket åtminstone delvis bör utjämna detta (3 AF-punkter tyder på en kamera med några år på nacken).

Men det kan ändå vara så att ifall du av de tillgängliga 51 AF-punkterna väljer en som ligger t.ex. längst ut till höger, så ligger den förmodligen längre bort från det optimala (centerpunkten) , än den högra AF-punkten på kameran där du bara hade tillgång till 3, eller?

Gör ett praktiskt prov genom att först välja en singel-AF-punkt långt ut åt sidan, och sikta med den på hästen (or whatever). Använd AF-S. Ta några bilder. Välj sedan center-AF-punkt, sikta på hästen, lås fokus, komponera om så att hästen kommer vid sidan på samma ställe som vid de tidigare bilderna, och fota. Det fungerar utmärkt att komponera om så länge skärpedjupet inte är väldigt litet.

Får du i snitt bättre resultat med användning av center-punkt och omkomponering, så vet du att problemet ligger i att de yttre AF-punkterna inte ger samma noggrannhet.

Det är inte lätt att hantera våra AF-systems alla konstigheter. Dessutom har varje kameramodells AF sina speciella egenheter som man får försöka att upptäcka och lära sig...
.

Lånar denna tråd lite...

Dessutom finns ju även grupperad AF, 3D-AF, singel-punkts-AF, etc...
Byter ni inställning vid olika situationer?
Själv litar jag nästan enbart på enpunkts-af. Men jag har en äldre kamera (D7000). Kan man lita på t ex 3D-AF på modernare kameror?

Hej!

Det finns fotografer som kör året runt, i alla väder, med en inställning som de gillar och trivs med. Och det finns sådana som jag som byter ganska friskt beroende på motiv, situation, ljus, vilken typ av bild jag vill ta, humör ...

Jag kör enpunktsfokus där och när jag verkligen vill ha koll på vilket motiv eller vilken del av motivet jag skall fokusera. Jag använder fler fokuspunkter när de blir för svårt att hålla en enda fokuspunkt på motivet eller när det mer är ett område jag är ute efter att träffa. Jag kör rent av 3D-fokus emellanåt (och då kör jag D3/D3s där 3D-fokus inte alls är lika bra som i nyare kameror). Ibland fokuserar jag helt enkelt manuellt.

Det är med autofokusalternativ som det är med olika mät- och exponeringsmetoder (spot, matris, tids-/bländarauto, manuellt): Ju mer träning och vana man har, ju bättre anar man vilken metod som funkar i vilka situationer. Ta 3D-fokus som exempel: När den funkar, då är den nära nog magisk. När den inte funkar gör den mer skada än nytta. Efter hand lär man sig när olika metoder fungerar bättre/sämre.

Det här med att växla metod eller benhårt hålla sig till en, det handlar nog lite om hur man funkar som person, de finns liksom inget uppenbart rätt eller fel.

Hej!

Där ser jag en källa till problem: AF-S fungerar generellt dåligt för rörliga motiv. Jag fotar mycket motiv av alla de slag, jag gillar att byta AF-inställningar beroende på motiv och situation. Men en inställning använder jag i praktiken aldrig: AF-S. Kör AF-C istället.

Förr, med äldre kameror, var det så att AF-S var snabbare och träffsäkrare med stillastående motiv och AF-C bättre för rörliga. Idag upplever jag ingen märkbar skillnad mellan AF-S och AF-C för stillastående motiv, medan AF-C fortfarande är överlägset för rörliga. Slutsats: AF-S har i mina ögon slutat fylla någon större funktion numera. I alla fall så länge man kör tumfokus (vilket ju ger en form av AF-S i AF-C-läge).

Nu misstänker jag att du menar AF-A, något AF-S Auto-läge finns inte så vitt jag känner till (men jag har haft fel förr). Med AF-A växlar kameran i praktiken mellan AF-S och AF-C beroende på om den uppfattar motivet som rörligt eller stillastående.

Om antal punkter: Det är en förenkling, men grovt sett fungerar det så att färre punkter gör autofokusen mer reaktiv, att den arbetar snabbare (mycket mindre mätdata att bearbeta). Medan fler fokuspunkter ger en liten aning långsammare, men träffsäkrare, fokus. Plus att det blir enklare att följa ett motiv som är svårt att sikta exakt mot (typ att det rör sig från sida till sida medan det färdas mot en).

Mitt råd: Funkar AF-A bra för dig, kör på det. Grundregeln är "whatever works" :)

Själv upplever jag AF-A som lite svårförutsägbart, ofta gissar det helt rätt, men ibland har det (i mina ögon) underliga idéer om var fokus skall vara.

Det jag tycker fungerar bra med D7100 är AF-C med antingen enpunktsfokus ("S") eller med multipunkt ("d9", "d21" eller "d51"). Plus förstås tumfokus, alltså att du avaktiverar fokus från avtrycket och har det enbart på AF-on-knappen.

Allmän observation (nedanstående är kopierat från en tidigare diskussion i samma ämne):

Ett autofokussystem kan aldrig veta exakt var du vill ha fokus. Vi har (tack och lov) ännu inte kommit dithän att kameran kan läsa våra tankar. Autofokusen är ett hyfsat sofistikerat mätsystem som i moderna kameror kan göra ganska begåvade gissningar om var vi vill ha fokus. Det är illa nog med ett stillastående motiv, men att följa ett rörligt och få ihållande korrekt fokus är tekniskt komplext. Alldeles extra i synnerhet om motivet inte rör sig i en bestämd hastighet utan knycker lite hit och dit - som en gående eller än värre, springande, människa.

Jag brukar säga att man skall sluta tolka förkortningen "AF" som "automatisk fokus" och istället tolka det som "assisterad fokus". AF kan hjälpa dig att sätta fokus, men kan inte göra jobbet helt själv. En hel del hänger fortfarande på dig, hur bra AF-system din kamera än har.

Kort sagt, att få många fokusträffar med AF är fortfarande något man lär sig, något som man tränar upp. Det oavsett hur bra AF-system din kamera har (och det i D7100 är bra). Skillnaden mellan ett bra AF-system och ett sämre är bara hur mycket de kan hjälpa till, inget av dem kan göra jobbet helt på egen hand. Kort sagt, hur bra AF funkar är mycket upp till dig, man måste träna en hel del för att lära sig utnyttja de till fullo.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar