Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken AF vid vilket tillfälle?
- Trådstartare Kent Helgesson
- Start datum
TBone
Aktiv medlem
Jag har tidigare försökt med tumfokus och inte kommit överrens med det rent motoriskt, det har inte "känts bra". När jag skaffade mig en D600 så testade jag att sätta "AF ON" till funtionsknappen på framsidan som jag har höger långfinger på. Helt plötsligt funkade det utmärkt, det var som om det satt i ryggmärgen direkt utan att tänka på själva knapptryckandet. Har inte ändrat den inställningen sedan första testet
AWid
Aktiv medlem
På D7000 och förmodligen även på övriga i 7000-serien finns det (tyvärr) något som heter "Automatiskt AF-område" i både AF-S-, AF-A- och AF-C-läge. Kameran väljer då själv fokuspunkt och sägs då prioritera "mänskliga motiv". Den inställningen är nog det säkraste läget om man vill misslyckas med fokuseringen.Nu misstänker jag att du menar AF-A, något AF-S Auto-läge finns inte så vitt jag känner till (men jag har haft fel förr). Med AF-A växlar kameran i praktiken mellan AF-S och AF-C beroende på om den uppfattar motivet som rörligt eller stillastående...........................
Men det är klart - ska man låna ut kameran till någon som kan nada så kanske det är bra med "Automatiskt AF-område". Slumpen kan ju göra att någon exponering träffar rätt med fokus.
Anders W
matti
Aktiv medlem
Mjo. Det är ju onekligen lite av ett 'dummyläge'. Dock sägs ju ansiktsprioriteringen funka riktigt bra vid 'Automatiskt AF-område' på D750 (och andra) som har den värsta ljusmätaren med ett 'ohyggligt antal' punkter. Upp t.o.m D7200 (och D610?) är det ju den lite sämre mätaren med 'bara' runt 2000 punkter.
Mekitaton
Aktiv medlem
Tack alla för era fina förklaringar. Älskar verkligen Fotosidans forum, är så tacksam för att man kan vända sig hit då man behöver hjälp.
----
Men det kan ändå vara så att ifall du av de tillgängliga 51 AF-punkterna väljer en som ligger t.ex. längst ut till höger, så ligger den förmodligen längre bort från det optimala (centerpunkten) , än den högra AF-punkten på kameran där du bara hade tillgång till 3, eller?
------
Ja, så måste det vara, för det är den fokuspunkt som är längst till höger som jag använt.
Jag antar att jag får aktivera 21 punkts läget och välja någon som ligger närmre. Ska testa och se
Ja, Kamerans Automatiska AF är något som jag annars inte använder utan jag har bara använt den nu eftersom jag ville testa skillnaden, jag föredrar ju självklart att välja fokus punkt själv.
Jag fotar mest stillastående motiv så därför kör jag en punkts fokus. (AF-S), byter till AF-C då jag fotar rörliga motiv, vilket är ganska sällan.
Tum fokus?
Kan någon förklara var man finner den på Nikon D7100? Har hört om Backbutton fokus och antar det är samma, men det finns ingen sådan knapp på min.
Skulle vara intressant att testa, då kan jag ju, som någon skrev, köra på AF-C och sedan använda tum fokus, i alla fall vore det intressant att testa sig fram.
-----
Det jag tycker fungerar bra med D7100 är AF-C med antingen enpunktsfokus ("S") eller med multipunkt ("d9", "d21" eller "d51"). Plus förstås tumfokus, alltså att du avaktiverar fokus från avtrycket och har det enbart på AF-on-knappen
------
Kan du specifiera det där? Jag har länge undrat hur "d9, d21 och d51" funkar, hittar ingen vettig förståelig förklaring i manualen så vad gör de i praktiken?
I AF-S läge finns bara 5 och auto att välja mellan,
medan det i AF-A och AF-C finns 5, d9, d21, d51 och auto och 3d i C läget.
Kan tillägga att jag alltid haft 5 på den inställningen, kan detta ha något att göra hur skarpa bilderna blir?
----
Jag använder fler fokuspunkter när de blir för svårt att hålla en enda fokuspunkt på motivet eller när det mer är ett område jag är ute efter att träffa.
------
Hur funkar det i praktiken? Hänger inte riktigt med där, hur jag än gör så ser jag bara en fokus punkt jag kan flytta, inte flera.
----
Men det kan ändå vara så att ifall du av de tillgängliga 51 AF-punkterna väljer en som ligger t.ex. längst ut till höger, så ligger den förmodligen längre bort från det optimala (centerpunkten) , än den högra AF-punkten på kameran där du bara hade tillgång till 3, eller?
------
Ja, så måste det vara, för det är den fokuspunkt som är längst till höger som jag använt.
Jag antar att jag får aktivera 21 punkts läget och välja någon som ligger närmre. Ska testa och se
Ja, Kamerans Automatiska AF är något som jag annars inte använder utan jag har bara använt den nu eftersom jag ville testa skillnaden, jag föredrar ju självklart att välja fokus punkt själv.
Jag fotar mest stillastående motiv så därför kör jag en punkts fokus. (AF-S), byter till AF-C då jag fotar rörliga motiv, vilket är ganska sällan.
Tum fokus?
Kan någon förklara var man finner den på Nikon D7100? Har hört om Backbutton fokus och antar det är samma, men det finns ingen sådan knapp på min.
Skulle vara intressant att testa, då kan jag ju, som någon skrev, köra på AF-C och sedan använda tum fokus, i alla fall vore det intressant att testa sig fram.
-----
Det jag tycker fungerar bra med D7100 är AF-C med antingen enpunktsfokus ("S") eller med multipunkt ("d9", "d21" eller "d51"). Plus förstås tumfokus, alltså att du avaktiverar fokus från avtrycket och har det enbart på AF-on-knappen
------
Kan du specifiera det där? Jag har länge undrat hur "d9, d21 och d51" funkar, hittar ingen vettig förståelig förklaring i manualen så vad gör de i praktiken?
Kan tillägga att jag alltid haft 5 på den inställningen, kan detta ha något att göra hur skarpa bilderna blir?
----
Jag använder fler fokuspunkter när de blir för svårt att hålla en enda fokuspunkt på motivet eller när det mer är ett område jag är ute efter att träffa.
------
Hur funkar det i praktiken? Hänger inte riktigt med där, hur jag än gör så ser jag bara en fokus punkt jag kan flytta, inte flera.
matti
Aktiv medlem
På D7100 är det AF-L/AE-L knappen, som du kan ställa in i custommenyn att funka som AF-ON. 'Bättre' hus...t.ex D750, D800, F810...liksom de äldre D200, D300...har en separat dedikerad AF-ON knapp. På din D7100 kan du också välja att lägga AF-ON funktion på någon av de två knapparna på högra framsidan av huset (Fn knappen och förhandsgranskningsknappen)
matti
Aktiv medlem
"5" som du skriver är eg 'S'...och står för 'single'...dvs en ensam absolut punkt. I läge AF-S och S...fokuserar kameran endast i den punkten och ingen annanstans...och låser AF där om du behåller avtryckare halvnedtryckt.
d9, d21 och d51...kan du se som lägen där kameran primärt använder den punkt du väljer och ser i sökaren*...men att du genom valet av ett 'd' läge (dynamiskt), givit kameran tillstånd att leta efter fokus i de närliggande 9, 21 eller 51 punkterna...om kameran skulle tappa fokus i den valda punkten.
*även om du i nåt av de dynamiska lägena ser enbart en punkt...så kommer kameran ändå leta fokus i kringliggande 9, 21 eller 51 punkter, om fokus förloras i den punkt du ser (kolla youtube-klippet längre upp i tråden en gång till)
d9, d21 och d51...kan du se som lägen där kameran primärt använder den punkt du väljer och ser i sökaren*...men att du genom valet av ett 'd' läge (dynamiskt), givit kameran tillstånd att leta efter fokus i de närliggande 9, 21 eller 51 punkterna...om kameran skulle tappa fokus i den valda punkten.
*även om du i nåt av de dynamiska lägena ser enbart en punkt...så kommer kameran ändå leta fokus i kringliggande 9, 21 eller 51 punkter, om fokus förloras i den punkt du ser (kolla youtube-klippet längre upp i tråden en gång till)
djungel
Aktiv medlem
På D7100 kör jag 1 punkt så mycket jag kan framförallt på fåglar på marken. Sen ändrar jag snabbt till 9,21 eller 51 punkter vid flygande fåglar. Tyvärr sitter reglaget fel på 7100 för att ändra antal punkter. Programerbar knapp är väl kanske lösningen. Men i vilket fall som helst är det alltid 1 punkt som gäller om man kan och hinner. AFC naturligtvis förutom stilleben.
risse
Aktiv medlem
På D7100 är det AF-L/AE-L knappen, som du kan ställa in i custommenyn att funka som AF-ON. 'Bättre' hus...t.ex D750, D800, F810...liksom de äldre D200, D300...har en separat dedikerad AF-ON knapp. På din D7100 kan du också välja att lägga AF-ON funktion på någon av de två knapparna på högra framsidan av huset (Fn knappen och förhandsgranskningsknappen)
Tror inte att D750 har en specifik AF-ON knapp... (Eller har den det?)
FlyerOne
Aktiv medlem
Hehe, självfallet!
Mitt eget favoritmärke har varit ännu senare med att införa AF-ON-knapp. Fast nu finns den å andra sidan även på ett kamerahus som kostar under 10 papp, vilket jag är mycket nöjd med, även om jag i och för sig inte har "skådat ljuset" ännu, utan använder andra metoder som jag är van vid och som varit/är tillgängliga i stället.
Mitt eget favoritmärke har varit ännu senare med att införa AF-ON-knapp. Fast nu finns den å andra sidan även på ett kamerahus som kostar under 10 papp, vilket jag är mycket nöjd med, även om jag i och för sig inte har "skådat ljuset" ännu, utan använder andra metoder som jag är van vid och som varit/är tillgängliga i stället.
Jag skulle säga så här, du vinner i princip inget på AF-S, i äldre kameror gav det läget tydligare fördelar, men numera fungerar det lika bra att köra AF-C för jämnan och så har man sak mindre att fundera över.
Tum fokus?
Som Matti påpekade så är det AF-L/AE-L-knappen du använder på D7100.
Du ställer in det så här:
- Gå till i Anpassningsmenyn ("penn"-menyn)
- Gå till a Autofokus
- Gå till a4 "AF-aktivering"
- Välj "Endast AF-ON"
Nu har du sett till så kameran inte fokuserar om när du trycker på avtrycket. Nästa steg är att se till så AE-L/AF-L-knappen får funktionen "AF-ON"
- Gå tillbaka till Anpassningsmenyn
- Gå till f Reglage
- Gå till f4 "Tilldela AE-L/AF-L-knapp"
- Välj "Tryck" och tryck på "Ok"
- Välj "AF-ON" i listan"
Klart!
Nu fokuserar kameran enbart när du trycker på AE-L/AF-L-knappen. Det eleganta nu är att om du valt AF-C (med vredet snett nedanför objektivet framtill) så har du kontinuerlig fokus så länge du håller AE-L/AF-L-knappen intryckt, vill du låsa fokus där skärpan just nu är så är det bara att släppa upp knappen. Avtrycket påverkar inte längre autofokusen.
Som också Matti påpekade, det är bokstaven "S" inte siffran "5"
Det är alltså enpunktsfokus (S=Single), det läge där autofokusen reagerar som snabbast, men också det läge där det är svårast att sikta rätt med den enda fokuspunkten. Det läget fungerar jättebra med lite träning, men kan kännas kontraproduktivt i början, man missar lätt motivet.
Det vanligaste alternativet till "S" är dynamisk fokuspunkt (d9/d21/d51), där väljer du fortfarande en fokuspunkt, men nu tar den hjälp av kringliggande punkter vilket gör det mycket enklare att sikta rätt med autofokusen. Att välja mellan d9, d21 och d51 handlar om dynamisk fokuspunkt skall dra nytta av nio punkter (d9), 21 punkter (d21) eller alla 51 punkterna (d51). Ju fler punkter du låter dynamisk fokuspunkt dra nytta av, ju lättare har den att följa ett motiv som fladdrar runt hit och dit i sidled, men i gengäld tappar du lite i reaktionssnabbhet ju fler punkter du använder. Vilket antal punkter som fungerar bäst varierar med motivet. Har du något som rör sig mot dig med måttlig hastighet (eller rent av står still) är d51 bäst. Men med ett snabbare motiv kan det löna sig att jobba med färre fokuspunkter eftersom det ökar reaktionsförmågan hos autofokusen.
Mitt förslag, börja med AF-C + d51 eller d21.
Det jag syftar på är att jag växlar mellan d9, d21 och d51 beroende på huyr motivet rör sig. Oavsett vilket av dem som du väljer så ser du fortfarande bara en punkt lysa upp, men den punkten som visas tar hjälp av kringliggande punkter (hur många den kan ta hjälp av beror då på om du valt d9, 21 eller d51). Vill jag vara riktigt noga hur jag siktar väljer jag "S" då du verkligen bara använder en enda punkt utan hjälp av kringliggande punkter.