Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är eran vanligaste inställning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ingen standardinställning utan jag ställer in kameran efter vad som skall plåtas och vilket objektiv som skall användas. Om man gör det till en regel så råkar man inte ha kameran i något "normalläge" som kan sabba bilderna.

A-läget (jag väljer bländare och låter kameran välja tid) ISO200,
af-på mittpunkten, multisegment ljusmätning, cRAW-format (compressed raw). Så är min kamera inställd för det mesta.

Det första jag gör efter jag slagit på kameran och kollat batteri och minneskort är att trycka på gröna knappen för att återställa kameran till sin grundinställning, därefter trycker jag på OK + gröna knappen för att återgå till auto-iso som är inställt till 100-640. Oftast använder jag Hyper-program eftersom den lätt går att överstyra till tidsautomatik eller bländarautomatik.

Tack för alla svar.

Gav mig en bra inblick i hur andra funkar och tänker. Har ingen i min närhet som fotar alls. Ja, förutom automänniskorna då. Så jag kände mig lite nyfiken på hur ni tänkte och funkade.

Skulle vara kul att veta vilken inställning ni jämt gör på eran kamera innan ni fotar?
Vad vrider ni/trycker ni på först och varför? Är ni som jag, helt förvirrade och får börja med att ta bort dom gamla inställningarna? :)
Berätta nu!

M som i manuellt,utom när kameran ligger i bilen på framsätet,då gäller tidsinställning 1/250 sek.

För foto i Studio ändrar jag till följande:

*RAW+Jpg-small
*ISO 200
*Manuellt läge med s 1/200 och f ca 5,6 lite beroende på vilket skärpedjup jag vill ha och hur jag sätter ljuset från blixtarna.
*Manuell vitbalans på ca5000Kelvin
*AF-ON knappen som enda aktivering av Autofokus.
*AF-C
*AF på enskild punkt.
*Samt att jag slår på IR-sändare vilket jag titt sim tätt missar första bilden..

/johan

Min vanligaste inställning, till fotandet, - det skall vara roligt. att fotografera!
Vad andra har för inställningar, vem bryr sig?

Kör oftast bländarautomatik, och går tillbaka till mina "normalinställningar" (auto-ISO, bländarautomatik, auto-vitbalans, största bländare) när jag lägger undan kameran så att jag i nödfall bara kan plocka upp den och knäppa om något dyker upp.

Har jag lite tid på mig innan jag plåtar mäter jag vitbalans, ställer in rätt bländare och ev exponeringskompensation. ISO brukar jag köra automatiskt, utom i studio, då gäller det ju att komma ihåg att stänga av den (Nikons kameror gör inte det själva i manuellt läge, vilket är en stor miss eftersom kameran försöker kompensera mina manuella inställningar genom att höja ISO...).

Mitt inställning är...

Läge grönt, autofokus, auto iso. Duger det inte, P. Duger det inte heller, väljer jag nån av de färdiga profilerna. Går inte det heller, då byter jag till nån av de lägen som passar bäst.

Jag tycker det skall gå fort att fotografera. Inget rattande utan det skall fotas i samma ögonblick man trycker på knappen. Jag gillar autofokus också. Blir oftast bättre än min taskiga syn. Jag kör sällan med raw heller. Jag ser ingen vits med att spendera en timme med att trimma en bild och sen ser den likadan ut som om kameran gjort det.

När det är lite extra lägen, då byter jag till manuell fokus och andra inställningar. Det beror på. Men oftast auto-lägen. jag tycker moderna kameror är bra på sånt. Helst skulle jag vilja ha en kamera som auto-byter objektiv också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar