Annons

Vilken är bästa kompakta digitalkameran?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fuji F200 vs LX3

i) det är inte så stor skillnad mellan dem i ISO-tester
ii) LX3 har ljusstarkare objektiv

-> LX3 är en vinnare vid fotografering vid svagt ljus

Men och ett stort men: LX3 är ingen direkt kompakt, så den är kanske inte med i jämförelsen.
 
Att läsa tester och fundera på vilka egenskaper man själv tycker är viktigast är nog en bra början.

Vad som är bäst beror nog på flera faktorer.

Många påstsår att något är bra men de ger sällan hänvisning till något objektivt test som stöder deras egen uppfattning.


Ett test är mer objektivt än någon som gör reklam för sin kamera som de köpt.

Inom beteendevetenskapen finns begreppet bäkräftelsebias, om någon investerat i en produkt så framhålls alla fördelarna och nackdelarna sopas under mattan.


Om någon köpt en viss kamera som de påstår är bäst = subjekivt

Någon som äger kamera av visst märke men rekomemnderar annat kameramärke som man sett fått bra testresultat = objektivt

Test där personer testar mängder med kameror = objektivt


Sen är det nog olika kamera egenskaper som är olika viktiga för olika personer, t.ex liten kompakt, zoom, vidvinkel, lågt brus, RAW, dynamiskt omfång m.m.


Fuji F31 och F200, Panasonic LX3, Coolpix 6000 är alla bra kameror, vilken som är bäst beror på behovet.


MVH
.
 
Jag stod inför samma val för ett tag sedan. Det skulle bli en kamera som alltid skulle följa med. Dvs. kompakt, tålig, ergonomisk, raw, och producera så bra bilder det går att göra med en kompakt. Valet föll på en Ricoh GR Digital II. Jag är otroligt nöjd med kameran, men tillbehören kostar skjortan, så jag har bara kompletterat med extern sökare.
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen


Jag föreslår Ricoh GX 200 som jag tagit ca 1000 bilder med i alla situationer. Bildresultatet är otroligt bra. Kan ej minnas att kameran ej lämnat en teknikt dålig bild. Kameran är mindre och kompaktare än Nikon och Canon som diskuteras. Ska man har en extra kamera ska den vara kompakt och lätt att ta med. Min kamera följer alltid med och har användts i dagliga situationer överallt. Den nästan ersätter spegelreflexkameran. Bilderna blir lika skarpa och bättre exponerade än med min tre åriga spegelreflex. Notera att objektivet är ordentligt vidvinkligt 24 m.m och ljusstark, Andvänder man dessutom vidvinkeladaptern får man 19 m.m med fint resultat.Denna kombination räcker fullständigt för mig i alla situationer.
Priset på kameran har nyligen sänkts så nu är den extremt prisvärd.
Vissa tester klagar på brus, visst finns brus det gör det på samtliga nämnda kameror. .Bildstablisatorn gör det möjligt att på frihand få bra bilder på en halv sekund. Jag har flera förstoringar på 30x40 med otroligt resultat trots full blädaröppning i nämnda fall 24m.m bländare 2,5.
Efter 40 års fotograferande utnämner jag Ricoh CX 200 till min bästa kamera. Dessutom är kameran rolig att använda men ställer ändå krav på fotografen.
CD
 
Jag skulle vilja ha förslag på "bästa" kompakta digitalkameran. Jag har spekulerat i Nikon Coolpix 6000. Vad finns mer för förslag?
Villy Hansen
Bildmässigt e dom jy ok alla som nämnts här redan,men som nån sa "va e bäst för dej" åk till M-markt eller nåt o känn o klämm sen e det jy bara o fundera på vad du är ute efter eller kommer att använda,,Jag hadde Lx3 innan och den tar fina bilder men saknade zoomen så jag har inhandlat en Panasonic Lumix DMC-FZ28 som jag kan rekommendera,dock lite klumpigare än Lx3 men inte mycket klumpigare än G10.Men är du ute efter en kamera o ha i fickan får du nog kika lite på dom mer ultrakompakta kamerorna som tex Canon Digital Ixus 110 IS
//Christer
 
Ja, den Fuji'n låg högt upp på listorna hösten 2006.

/B

hej när man ska utse bästa kamera måste göra relevant jämförelse.Fuji 31 verkar ha bra mörkeregenskaper (användbar på höga ISO. Med detta är en parameter bland flera.Söker man en kamera med extermt vidvinkligt objektiv så bör man jämföra dessa .Det är väl i stort endast Ricoh RX 200 och Panasonic som har 24 m.m vidvinkel.
Vi utgår från att vi diskuterar kameror som säljs idag. Mycket har hänt de senast åren med kamerautbecklingen.

MVH
 
Ett tips för att börja klura ut vilken kamera som är bäst för just Dig (nej, det finns inte EN kamera som är bäst för alla) är att först klura ut vad vilka egenskaper och funktioner som är viktiga för Dig och sen besöka www.prisjakt.se och börja plutta i. Kalasbra för att sålla i den oändliga skaran av digitalkompakter! Per
 
Vad är bra i en kamera för dig?
Jag tror att Sigmas DP1 eller kommande DP2 med fullformats sensor i kompaktkamerakropp ger den bästa bildkvaliteten. Men den gör avkall på sådant som zoom, bildstabilisering, bra AF, snabbhet etc etc.

har DP2 fullformat sensor?

nu är jag lite lost
vad räknas som fullformat?
jag trodde det var när sensorn var lika stor som ett 35mm negativ?
har jag fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.