Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är bästa 400 diafilmen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Jeppe. Å akta dig för Sensia 400. Värre färger än så är svårt att få även om man anstränger sig riktigt ordentligt.

Jag kan bara hålla med, provia 400 har bra naturliga färger och (enligt mig) förvånansvärt fint korn.

Fuji hade en trevlig film tidigare, MS 100/1000 som i mitt tycke var kanon vid asa 400 men i dagsläget är Provian enligt mig utan konkurrans.

Speedy skrev:
Håller med Jeppe. Å akta dig för Sensia 400. Värre färger än så är svårt att få även om man anstränger sig riktigt ordentligt.

Om man nu gått och köpt just denna film, vad rekommenderar ni mig att göra för att få ut så mycket som möjligt av den?

Det kommer bli min första serie DIA-bilder.

Speedy skrev:
Å akta dig för Sensia 400. Värre färger än så är svårt att få även om man anstränger sig riktigt ordentligt.

"Värre" färger? Är det för starka eller svaga fäger vi talar om här? Eller är de återgivna på ett tokigt sätt?

Provia 400F är lite blåkall i tonen jämfört med övriga Fuji-filmer. Funkar oftast bra ändå, men en del tycker om att sätta ett svagt värmande filter på objektivet. Inte fruktansvärt färgmättad, men starkare färger kan åstadkommas genom Jeppes knep, att underexponera 1/3 steg för att öka kontrasten och därmed intrycket av "klipp" och "bra tryck" i färgerna.

Provia 100F är en grymt bra film som går att pressa två steg till nästan lika bra resultat som 400:an. Såg en jämförelse och det var inte mycket skillnad. Bra om man bara vill ha en film med sig.

Lite off:
Någon som har testat att pressa nya Astia 100F till 400, och är det bekräftat att nya Sensia är samma emulsion?

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar