ANNONS
Annons

Bästa ochbilligaste molnlagring?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min uppladdning till Tele2 Cloud tuggar på i snigelfart. Den stannar helt under dagen och måsta startas igen när jag kommer hem från jobbet. Kommer nog att ta en månad innan första nasen är skeppad. För min del är det så gott som uteslutande CR2-filer på nära 25 MB styck som åker iväg. Hittills har 600 GB funnit sin plats i arkivet.

Nu var det dags igen. NAS:arna hemma är fulla med Rå-filer- 6 TB. Slut på disk.
Har under årens lopp uppgraderat till större och större diskar. Disk är billigt. Men det är en tråkig process att trycka bilderna från gamla diskar till nya med jämna mellanrum. Och NAS:arna är så gamla så även själva burkarna bör uppgraderas. Då är det inte billigt längre.

Kollat lite på OneDrive och Google Drive. Där google toppar med 2 TB lagring. Hos Microsoft kan jag få sex terabyte om jag delar upp det i sex användarkonton. Men jag behöver ju troligen 12 TB om det ska hålla i några år till.

Vad har ni andra sett på marknaden. Vilka alternativ finns?

Jag har numera ett par 8 TB diskar för backup men är det här egentligen ett problem idag så länge vi lever och har hälsan? Disk är galet billigt idag.

Skulle aldrig drömma om att molnlagra idag när diskar är så billiga som de är. Har testat medmolnlgring av bakuper men det är ju renea skämtet prestandmässigt. Varför skulle det vara ett vettigt alterntiv?

Dessutom när det har hänt så har det visat sig att restore tiden från dessa molntjänster varit allt annat än imponerande. I mitt fall har det handlat om EaseUS-backuper som var rena katastrofen är jag testade det.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.