Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken är a900's största begränsning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fel Forum???

Jag ser inga brister än så länge med a900, ja kanske det att de skulle döpt den till a9 istället. Väntar med spänning att få titta in i sökaren. Minolta på sin tid hade de bästa sökaren och Dynax 7D var betydligt bättre en de tunnelsökarna som fanns på Canon och Nikon. Tyvärr blir det antagligen bara att titta på kameran, för det kostar för mycket att byta system, men visst är jag "lite" sugen på det
 
Nog är Du allt på "fel sida av staketet", men eftersom Du uttrycker Dig så smickrande om våra älsklingar tror jag inte att någon tycker illa vara.
 
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat. Vet inte riktigt hur det ser ut med priser. Var ju ganska dyra tidigare. Hur som helst blir ju gluggarna extra viktiga med den kameran. Då är ett stort utbud av kvalitetsgluggar bra att ha tillgång till. Sedan ska väl Zeiss släppa med minoltafattning. Men är det utan autofukus käns det väl lite sisådär. Numer har ju t o m samtliga mellanformatare AF gluggar.
 
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat. Vet inte riktigt hur det ser ut med priser. Var ju ganska dyra tidigare. Hur som helst blir ju gluggarna extra viktiga med den kameran. Då är ett stort utbud av kvalitetsgluggar bra att ha tillgång till. Sedan ska väl Zeiss släppa med minoltafattning. Men är det utan autofukus käns det väl lite sisådär. Numer har ju t o m samtliga mellanformatare AF gluggar.
Zeiss har redan släppt gluggar med a-mount och alla är autofokus, och så även de efterföljande Zeiss. Vad det gäller priser så har Minolta/Sony varit dyra (och är delvis fortfarande) men priserna börjar att stabilisera sig och lägga sig i Nikon nivå. Det är väl 300/2,8 som är en sjukt dyr historia om man jämför med Canon och Nikons motsvarighet. Jag tror ju inte att Sonys är 1/3 så mycket bättre.

mvh/Ove
 
Senast ändrad:
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat.
Det brukade vara så, men där är det genialiska med att Sony plötsligt dubblar upplösningen på kamerorna efter att i relativ tysthet ha släppt ut flera superskarpa Zeissgluggar på marknaden...

Canon har fortfarande flest gluggar totalt, men det är ytterst tveksamt om de fortfarande har flest gluggar (eller bäst utbud) som tecknar ut en 24 Mp sensor. Varken deras 24 - 70 och 16 - 35 verkar ju t.ex. ge 1Ds mkIII-köpare full valuta för pengarna...

Däremot saknar ju Sony fortfarande lite ljusstarka längre telen, och det är därför kanske inte så förvånande att Canon valt att lyfta fram Brutus fågelfotograferande i sin marknadsföring... kan dock tänka mig att Sony väntar med att försöka konkurrera i det segmentet tills de släpper en egen press/action-kamera.
 
Senast ändrad:
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat. Vet inte riktigt hur det ser ut med priser. Var ju ganska dyra tidigare. Hur som helst blir ju gluggarna extra viktiga med den kameran. Då är ett stort utbud av kvalitetsgluggar bra att ha tillgång till. Sedan ska väl Zeiss släppa med minoltafattning. Men är det utan autofukus käns det väl lite sisådär. Numer har ju t o m samtliga mellanformatare AF gluggar.

Tror du just bevisade att du är väl ute och fotograferar istället för att hänga på forum. :)
Zeissgluggarna har numera till och med SSM (USM på canon språk).
 
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat. Vet inte riktigt hur det ser ut med priser. Var ju ganska dyra tidigare. Hur som helst blir ju gluggarna extra viktiga med den kameran. Då är ett stort utbud av kvalitetsgluggar bra att ha tillgång till. Sedan ska väl Zeiss släppa med minoltafattning. Men är det utan autofukus käns det väl lite sisådär. Numer har ju t o m samtliga mellanformatare AF gluggar.
Snälla Niklas, läs på innan Du yttrar Dig. Att linda in det i formuleringar i stil med "väl" och "vet inte riktigt", gör bara Dina förutfattade meningar framstår som patetiska påhopp. Jag skulle aldrig drömma om att kommentera det samlade objektivutbudet för Mamaya 645, ens om jag blev tillfrågad - jag har inte koll, och avstår därför.
 
Största begränsningen är väl att det är en Sony....... D v s systemet med objektivurval är ganska begränsat. Vet inte riktigt hur det ser ut med priser. Var ju ganska dyra tidigare. Hur som helst blir ju gluggarna extra viktiga med den kameran. Då är ett stort utbud av kvalitetsgluggar bra att ha tillgång till. Sedan ska väl Zeiss släppa med minoltafattning. Men är det utan autofukus käns det väl lite sisådär. Numer har ju t o m samtliga mellanformatare AF gluggar.

I testet av a100 från 2006 nämns - förutom de gamla Minolta-objektiven - tre nya Zeiss-objektiv för Sony a100: http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra100/page3.asp.

Zeiss har f ö gjort optik för Sony länge, här en artikel från 2001: http://www.dpreview.com/news/0103/01031301sonycarlzeiss.asp.
 
Det brukade vara så, men där är det genialiska med att Sony plötsligt dubblar upplösningen på kamerorna efter att i relativ tysthet ha släppt ut flera superskarpa Zeissgluggar på marknaden...

Och de reserverar den häftigaste sensorn till sin egen toppmodell, Nikon får ställa sig i kö och vänta lite på den...
 
Bruset vid ISO 3200

För mig är det bruset. Jag vill ha större sensor just pga den bättre brushanteringen men A900 ser ut att ha en brusnivå lik A700. Helt oacceptabelt på en FF-kamera år 2008.

Som vanligt har Imaging-resource testbilder så att man kan jämföra med tex 1DS mark 3 (21 megapixel). Vid ISO 3200 är de inte så olika. Vid ISO 6400 är A900 betydligt sämre men 1DS Mark 3 saknas. För att jämföra med Nikon bör man gå till 13 megapixel och såna bilder har vi inte sett, eller hur? Titta gärna på Proportional Scale vid 13, 21 och 24 megapixel- det är tydlig skillnad!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.