Annons

Vilka undevattenskompakter finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, frun önskar sej en kompaktkamera som tål vatten (så man typ kan fota babysim osov). Jag har sett att det finns några olika men minns inte fabrikat på dem, kan ni hjälpa mig att lista vilka som finns och gärna tips vilken man bör välja :)

/Fredrik
 
Vill man läsa lite mer så har DPreview gjort ett test. Deras slutsats tycks vara att man ska satsa på Canon D10 eller Pentax W60.
 
Jag har Panasonic FT1 (TS1 som den heter i testet) och jag är grymt nöjd med den.

Köpte den för att ha som stallkamera/sandstrands-fota-min-dotter-i-havet/fjällen-kamera. Slit-o-släng helt enkelt. Ville inte behöva vara rädd om den, den skall kunna ligga i min handväska bland nycklar eller bland sand i strandväskan utan att bli sliten eller gå sönder. Vill inte behöva ha en separat väska till den.

Kameran är stöttålig och känns verkligt gedigen! Som ett kassaskåp. Skärmen verkar vara i någon sorts glas då den är vääldigt svår att repa. Jag tycker att det är bra att den inte är pyttelite för det är mer stabilt när den har liiite tyngd och är lite större, man greppar den bättre med en hand.

Jag pillade på Canons D10 innan jag köpte FT1 och den är knubbig, plastig, känns billig och bräcklig. Den skulle jag inte våga tappa i golvet i badhuset.

Något jag är speciellt nöjd med hos FT1 är videokvalitén! Den ger så bra ful-HD filmer att jag lämnar den riktiga ful-HD-DV-kameran (Canon HV20) hemma allt oftare. Innan jag köpte denna kamera så var jag mer inne på stillbild, men tack vare denna så filmar jag allt oftare i stallet osv. Små värdefulla klipp som man annars skulle vara utan då man inte vill ta med sig sin HV20 till stallet. Håller man den bara stilla så blir det riktigt bra. Jag har filmat i dåligt ljus i ridhus och om man inte zoomar in så ger den ett klart godkänt resultat.

Jag har inte satt fotograferingen på prov ännu, får hem mitt bild-redigeringsprogram nu i dagarna så jag har inte brytt mig så mkt om bilderna jag tagit med den. Det enda jag kan säga är att inomhus i dåligt ljus så är den inte superbra. Blixen är rätt kass men mycket går att justera i bildredigeringsprogrammet. I bra ljus så har jag inget negativt att säga om den. Om man filmar i dåligt ljus så tänds en lampa för att ljusa upp motivet. Blir ganska ok - lite blå-aktigt ljus men här resonerar jag "hellre sämre bild/mer pill i iMovie" än ingen film alls. Detta gäller familjefilmer.

Kort och gott, FT1 är en väldigt bra och robust kamera som åtminstonde jag är mkt nöjd med.

Sen finns den i fina färger också... olivgrön och orange. Jag valde orange för att den skulle vara lätt att hitta om jag tappar den i snö el. likn.... :D
 
Köpte D10

Hej

Jag jämförde en del innan jag slog till. Det var mellan Panasonicen och Canonen som det stod mellan. Har använt Olympus tidigare men den har gett så dåliga bilder.

Tyckte att D10 gav något bättre bilder så jag föll för den även om den är gjord "ful" för att sticka ut. Förstår inte vad du menar med att den känns bräcklig!?!?!?

Det viktiga är att du är försiktig med packningen till luckorna. Minsta sand eller annat korn...och det är kört.

Lars
 
Hej

Jag jämförde en del innan jag slog till. Det var mellan Panasonicen och Canonen som det stod mellan. Har använt Olympus tidigare men den har gett så dåliga bilder.

Tyckte att D10 gav något bättre bilder så jag föll för den även om den är gjord "ful" för att sticka ut. Förstår inte vad du menar med att den känns bräcklig!?!?!?

Det viktiga är att du är försiktig med packningen till luckorna. Minsta sand eller annat korn...och det är kört.

Lars

Bräcklig, plastig och känslig - om man jämför med Panasonicen som är som ett kassaskåp i jämförelse. Det tyckte iaf jag och min man när vi fingrade på dem båda.
 
Nu såg jag att mediamarkt säljer olympus mju 550 wp för 1490 kr, har inte direkt hittat tecensioner på den, någon som vet vilken klass den är i? Är den bra?
 
Endast 3m

Fasiken vad smutt FT1 verkar, såg dock att den endast håller tätt ner till 3m, någon som vet om det finns någon uppgradering av denna som håller typ ner till 10m, eller har något liknande alternativ som förslag?
 
Tack

Det var verkligen fina bilder, jag ska läsa din recension :) Jag ska åka till Aruba och vill kunna fota när man snorklar i korallerna där, så den här kameran verkar ju helbra.

Tack för tips om butik, jag har suttit och funderat på att beställa utomlands, kollat på ebay och så, men mycket bättre med ett konkret tips på butik, tack! Ska kolla upp det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.