Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka tillverkar nya kameror för film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Losecontrol

Aktiv medlem
Hej!

Snabb fråga, som gärna får generera snabba svar (eller ett trevligt samtal).

Finns det några tillverkare som fortfarande gör nya kameror för film. (år 2010/2011)
I så fall vilka?

-(leica?, cosina?)

(gillar precis som många andra här film till kameran. Köper gärna en helt ny filmkamera för att stödja tilverkare som fortfarande tillverkar sådana)

Svar uppskattas!

Mvh Emil Gustavsson

hej och tack för alla svar hittils. Dock är dessa kameror från senast 2004-2006.

Har det lanserats några nya kameor för film under 2009/2010?

Vad gäller storformat finns Tachihara i läckert rött körsbärsträ, Wista, Horseman och Toyo är andra märken.

ok, bra. Tack allihopa.

Hoppas bara att nikon, canon eller pentax släpper något nytt i filmväg snart. Så blir det lite nytt blod i filmflödet. Film säljer ju jättebra idag och kodak har noterat en ökning. Dock krävs det nya kameror (framförallt 35mm) för att folk ska kunna köpa film i framtiden. Analoga kameror håller ju enormt bra, men de går ju sönder någon gång. Ska mejla Nikon & Canon Sverige och framföra mina punkter!

Mvh Emil

Ifall du var ute speciellt efter 135-kameror, så tillverkar ju Seagull fortfarande SLR-kameror med Minoltas SR-fattning (som de hade innan de lanserade autofokus-systemet).

Seagull är kinas äldsta kameratillverkare, och det handlar i detta fall inte om pirattillverkning, dessa kameror tillverkas under licens. Ovanligt nog ... :)

ok, bra. Tack allihopa.

Hoppas bara att nikon, canon eller pentax släpper något nytt i filmväg snart. Så blir det lite nytt blod i filmflödet. Film säljer ju jättebra idag och kodak har noterat en ökning. Dock krävs det nya kameror (framförallt 35mm) för att folk ska kunna köpa film i framtiden. Analoga kameror håller ju enormt bra, men de går ju sönder någon gång. Ska mejla Nikon & Canon Sverige och framföra mina punkter!

Mvh Emil
Glöm det, det kommer inte att hända.

Det finns en enorm begagnatmarknad med jättefina kameror för en spottstyver.

Glöm det, det kommer inte att hända.

Det finns en enorm begagnatmarknad med jättefina kameror för en spottstyver.

Jag håller helt med. Det är jättepositivt för oss. Idag finns det dock ett jätteintresse efter dessa kameror också. Frågar är bara vilka kameror dessa männiksor kommer köpa när dåtidens kameror går sönder. Behovet kommer ju finnas kvar, men det måste in nytt blod på marknaden.

Synd detta. De var dock inte länge sedan som det kom nya filmkameror. Förhoppningsvis kommer det ut några nyheter under 2011/2012. Jag håller tummarna.
Kanske borde starta upp ett företag som tillverkar kamera för film. Hade jag kunskapen skulle det vara ett självklart alternativ! :D

Cosina tillverkar ju kameror under varumärket Voigtländer. Där kommer det väl lite då och då ut någon ny Bessa som är uppe i generation R4 nu eller vad de nu heter. Leica M-bajonett är det på dem iaf.

Vad gäller nya kameror för småbildsfilm så tvivlar jag på att jättarna (Nikon och Canon) sätter fart på produktionslinorna igen på ett bra tag. Suget är så enormt efter digitala spegelreflexkameror idag att det är där man lägger krutet för att kämpa om marknadsandelar.

På Nikonfronten var nog F6 den sista automatiserade systemkameran vi kommer att få se, och FM3A den sista manuella. Det låter så knäppt att säga någonsin, eftersom det inte går att förutse framtiden. Däremot vågar jag säga att det inte under överskådlig framtid (tiotalet år) inte kommer släppas nya filmbaserade småbildskameror från Nikon (eller Canon).

Vilket är väldigt synd såklart!

/Johan

Vad mer kan man begära av en kamera än EOS 1V, M6, Fuji 6x8 eller en F6?

Ljusmätarna är bra.
Kvalitén ypperlig.
Stryktåliga.
AF är snabb.
Optik är densamma i normalfallet, och det släpps ju nytt.

Så jag förstår helt enkelt inte vad "ni" saknar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto