Annons

Vilka tillbehör?

Produkter
(logga in för att koppla)

StellanJ

Aktiv medlem
Jag är en nybörjare, med en Nikon D3000 och nu när jag håller på att lära mig så mkt som möjligt via Fotosidan har jag kommit underfund med att det finns vissa mer eller mindre viktiga "små" tillbehör.

Blixt och andra objektiv har jag vetat om sedan innan. Nu funderar jag mer kring olika filter, motljusskydd samt tillbehör för kamerans skötsel.

Vad tycker ni man ska införskaffa? Behövs det rengöring för linsen såhär i början? Vilka filter?

Kom med alla tips om tillbehör ni kan tänka er.

MVH
 
En mikrofiberduk är det du ska använda för att rengöra objektivens linser, det bör man alltid ha, man vet ju aldrig när man råkar sätta ett finger på frontlinsen. Jag brukar bara andas på linsen och sen torka av den med min mikrofiberduk, sen är den ren och fin igen.
 
Vad tycker ni man ska införskaffa? Behövs det rengöring för linsen såhär i början? Vilka filter?
Det här är ett evigt debattämne, men jag (och en hel del andra) tycker att det är bra att ha ett uv-filter på objektivet. Det fungerar som ett fysiskt skydd för objektivets frontlins och tar upp stötar, smuts osv. Det är bättre att repa ett filter för några hundringar än frontlinsen på ett objektiv för några tusen, tycker jag som inte är överdrivet försiktig med grejerna.

Fast man ska förstås inte köpa det billigaste filtret. B+W och Hoya brukar hålla god optisk kvalité.
 
Blir kanske ett UV-filter då med. Kvalitén på bilderna bör väl inte försämras nämnvärt?

Vad säger ni om tips kring motljusskydd, polfilter?

Vad är gråfilter?
 
Blir kanske ett UV-filter då med. Kvalitén på bilderna bör väl inte försämras nämnvärt?

Vad säger ni om tips kring motljusskydd, polfilter?

Vad är gråfilter?

Bildkvaliteten kommer alltid att bli något sämre med ett filter monterat. Hur mycket sämre beror på vilken situation och vilket filter det är som sitter monterat. Ett filter av bra kvalitet påverkar mindre och ett av sämre kvalitet påverkar mer. Skillnaden kan vara allt mellan försumbar/näst intill obefintlig till påtaglig. De situationer där man ser störst skillnad är i motljus och/eller när det finns starka ljuskällor i bild. Har man ett filter på som man inte behöver kan det därför vara bra att skruva bort dem i sådana situationer.

Motljusskydd är bra och påverkar inte bildkvaliteten negativt om det är anpassat för det objektiv man har. Om man har ett skydd som inte är anpassat så kan man få vinjettering i olika grad, så att man får mörka(re) hörn. Själv fotar jag bara utan när jag använder polfilter och då skuggar jag ibland med handen istället.

Polfilter är bra för att ta fram "vykortsfärger" i bilderna, eller för att ta bort reflektioner i vatten, glas eller andra ickemetalliska ytor. Eftersom himmeln blir mörkare blå kan man åxå använda det för att få mer dramatiska himmlar.

Gråfilter är som att sätta solglasögon på kameran. Man tar bort en del av ljuset som annars skulle nått sensorn/filmen och kan på så sätt använda längre slutartider. Det är användbart tex om man vill få rörelseoskärpa i vatten mitt på dagen, eller om man behöver använda stora bländare i starkt solljus.
 
Beror väl lite på vad man vill göra egentligen? Är man lite köpsugen och det är prylar man vill ha, så finns det väl ingen övre gräns för mycket man kan spendera.
Om det är foto man verkligen vill hålla på med och få ut bilder som kan få folk att tappa andan skulle jag köpa lite fotoböcker för pengarna, kanske en prenumeration på nån tidning, ev medlemskap i en fotoklubb, entrebiljetter till fotoutställningar.
Med tiden lär man sig vad som är kul grejor att köpa och jag tror att man som nybörjare (inom vilken hobby som helst) gärna köper grejor som man inte säkert vet att man behöver.
 
Tack för tipset om ett filter, skulle det du länkade till fungera till ett 18-55 mm objektiv? OM jag förstått rätt så bör det göra det va?
 
Ja, det passar. Det enda man ska tänka på när man använder polfilter på 18-55/3.5-5.6 är att frontlinsen roterar, så man får fokusera först och justera polfiltret i efterhand. Men jag tycker inte det är något som stör mig speciellt mycket.
 
Stativ?

UV- och/eller polfilter har redan behandlats och jag håller med om att det är mer eller mindre nödvändigt. Håller också med personen som skrev något om fototidningar osv.

Sen tycker jag att stativ är rätt bra att ha, så att man kan få skarpa bilder även under dåligt ljus. Gorillapod-stativen tycker jag är helt OK för vardagsbruk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gorillapodSLRII. Smidigt och går att fästa på typ allting.

Om du ska ut och resa med din kamera kan det ju vara bra med extra minneskort och/eller -batteri också.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.