ANNONS
Annons

Vilka tidningar läser du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mette B

Aktiv medlem
Vilka fotorelaterade tidningar läser du?

Varför?

Vad tycker du är bra och dåligt med tidningarna?
 
Allt om digitalfoto för att , man får sig ett gott skratt mellan varven

Foto: för att den inte bara tar upp tradionellt foto utan även grafisktfoto

Fotosidan: för att man får sig ett gott skratt mellan varven


/Adam
 
Franska PHOTO för att den är fullmatad med fantastiska bilder, Dokumentärt, konstfoto, mode och reklam...Jag kan inte ett ord franska men bilderna gör det värt att köpa den.

Svenska Foto, Tycker den suger gansak ofta, alldeles för lite bilder, och ofta bilder som jag tycker är ganska ointressanta, men än finns det inga andra bra alternativ.


Vice Magazine, för att få ett gott skratt och ibland bli inspirerad. ingen foto tidning, men mkt bilder Tex Av Terry Richardson.


Plaza och Bon, ibland köper jag dessa när jag är sugen på att kolla snygga modebilder.
 
Något enstaka nummer av alla möjliga tidningar, om det står något lockande på omslaget. Det är dock rätt långt mellan köpen, det finns otroligt mycket att hämta på nätet istället. Dom flesta produkttester t.ex. är hopplöst gamla och tunna när de väl kommer ut i en tidning.
 
Läsvärda fototidningar

Läser svenska Foto på biblioteket när det dyker upp. Emellanåt bra tidning med intressanta artiklar och bilder, men jag tycker att den har blivit tråkigare och lite ointressantare med åren. Har hittat en absolut favorit i engelska Practical photography som täcker in det mesta och det som intreserar mig (bl.a.film, digitalt och natur), det är den tidning jag köper mest. Väldigt bra och intressanta reportage och en tilltaladen layout.
Ibland blir det även den tyska Fotomagazin som oxå är en hygglig tidning.
 
tycker våra svenska fototidningar överlag fokuserar på köpandet av kamera, vilket är ganska trist när man är på jakt efter inspiration...
 
iZØ skrev:
tycker våra svenska fototidningar överlag fokuserar på köpandet av kamera, vilket är ganska trist när man är på jakt efter inspiration...


För inspiration

Vouge, Elle, Flari, Plaza, i alla språk och varianter jag kan komma över + ett par till som brukar finnas hos tidningshandlaren.

När det gäller foto så blir det allt möjligt, dock mest på nätet då jag anser informationen där håller högre klass än diverse foto tidningar som finns.
 
teamfoto skrev:
Allt om digitalfoto för att , man får sig ett gott skratt mellan varven

Foto: för att den inte bara tar upp tradionellt foto utan även grafisktfoto

Fotosidan: för att man får sig ett gott skratt mellan varven


/Adam

Samma som jag, fast av lite andra anledningar....

// Anders
 
Black & White Photography, bra tidning för den svartvita analogen, fina bilder.

FOTO, jag tycker det är en bra tidning som verkligen försöker att visa ett brett spektrum av fotografer.

Tyska (foto Magazin?), bra bilder men väljer hellre en Engelskspråkig tidning.

Franska PHOTO brukar jag tjuvtitta i. Mycket bra bilder men jag köper den inte pga av min obefintliga franska.

Lösa nummer ibland:
Practical Photograpy
Photograpy Monthly
 
Practical Photography, Outdoor Photography, inspiration, tips och mycket fina bilder..

Foto läste jag förr, men inte nu längre. Den har blivit lite trist...

Har dessutom vid ett par tillfällen köpt några "specialnummer" av Digital photography user. Första numret var inriktat på landskap och nu senast Svart/Vitt.. massa matnyttiga tips.
 
Läser först och främst Camera Natura. Där får man insperation. Då och då köper jag FOTO men det är för att hänga med i teknikutvecklingen.

Jo jag saknar Aktuell Fotogri. När mitt intresse vaknade 91-92 så var detta den klart bästa svenska fototidningen. Efter att den har "gått i graven" så är det ingen svenk fototidning som har kunnat matcha Aktuell Fotografis höga klass av intressant läsning.
 
Senast ändrad:
National Geographic!

Har läst FOTO ett par år men har mer och mer glidit över till National Geographic. Främst pga att FOTO nästan alltid bara skrapar på ytan. I NG sätts bilder och budskap samman på ett helt annat sätt. Nu har ju dessutom NG bytt redaktör så vi får väl se om det börjar ske några förändringar på fotosidan. För att bläddra lite i så är dock FOTO ok, dock så ställer jag mig lite tvivlande till deras tester ibland...

Vill jag snabbt ta del av andras bilder så loggar jag bara in på fotosidan.se och frotterar mig bland allt som finns här!
 
Jag prenumererar på Black&White Photography då den är någorlunda smal runt mitt nuvarande fotointresse. Att köpa en fototidning med fullbredd känns bortkastat då det bara i regel är några få sidor som är intressanta (läste tidigare svenska Foto) men med B&W photography (icke att förväxlas med B&W photographer dess amerikanska motsvarighet) så läser jag den från pärm till pärm varje nummer.

Prenumererade ett tag på National Geographic (ej svenska varianten) men jag tyckte bilderna blev mindre och mindre intressanta samtidigt som den kändes mer och mer som amerikansk präktighet.
 
Jag har:

- Camera Natura (grymt magasin, på grymt papper)

- FOTO (tja, en fototidning, bra blandning av teknik och bilder)

-EOS Magazine (Engelsk tidning, uteslutande för Canon-geeks ;))

- Outdoor Photographer (Typiskt amerikansk, mycket annonser, "dåligt" papper, men lite annorlunda innehåll och en annan vinkel på foto)

- Allt om digitalfoto (Allt det senaste, sen är man ju skribent för den oxå ;))

- Sveriges Natur (Tidning från Svenska naturskyddsföreningen (Fina bilder, trevliga och intressanta artiklar)
 
Jag prenumererar på EOS magazine därför att den EOS-relaterad och de tips som finns är relaterade till Canonspecifika prylar. Man slipper alltså en massa ovidkommande tester om andra kameramärken som man för tillfället inte är intresserad av.

Vill jag läsa tester om andra kameramärken, gör jag det på Internet eller när jag någon enstaka gång tar en prenumeration på någon annan tidning, när det är något billighetserbjudande, typ 59:- för 3 nummer inklusive ett ministativ...

För övrig kan jag säga att jag aldrig har betalat ordinarie pris för någon tidningsprenumeration (förutom min prenumeration på min dagstidning). det finns alltid något billighetserbjudande som ramlar över en...

Tidningen Foto, som jag anser inte vara värd pengarna, läser jag gratis på biblioteket.

Den nya tidningen Proffsfoto från IDG, är trots alla kameratester riktigt lovande. Fick mitt exemplar igår, och den känns faktiskt proffsig på något sätt...

:) Håkan
 
Jag irriterar mig ibland på Allt om digitalfoto, tidningen är inplastad så det är svårt att veta vad man köper. Senast jag provade var det för en stor bild på fronten och braskande rubriker om "förhandstitt" på nya 350D. Inne i tidningen misslyckades jag först att överhuvudtaget hitta testen, och insåg sedan att det som avsågs var ungefär en halv sida uppgifter i princip ur produktbladet. Det skulle möjligen ha platsat på nyhetssidan. Jag mailade mitt missnöje med detta och fick som svar att det var tidningens huvudnyhet, men att man inte hade möjlighet att skriva mer. Då skulle heller inte framsidan varit full av 350D anser jag, falsk marknadsföring.

Det tar nog ett tag innan dom lurar på mig ett ex igen.
 
Anders Östberg skrev:
Jag irriterar mig ibland på Allt om digitalfoto, tidningen är inplastad så det är svårt att veta vad man köper. Senast jag provade var det för en stor bild på fronten och braskande rubriker om "förhandstitt" på nya 350D.

Du måste syfta på fel tidning. Allt om Digitalfoto är inte inplastad och hade inte 350D på omslaget, även om vi skrev en hel sida om kameran i senaste numret.

Däremot är våra konkurrenter inplastade och en av dem motsvarar din beskrivning gällande 350D.

Inne i tidningen misslyckades jag först att överhuvudtaget hitta testen, och insåg sedan att det som avsågs var ungefär en halv sida uppgifter i princip ur produktbladet. Det skulle möjligen ha platsat på nyhetssidan. Jag mailade mitt missnöje med detta och fick som svar att det var tidningens huvudnyhet, men att man inte hade möjlighet att skriva mer. Då skulle heller inte framsidan varit full av 350D anser jag, falsk marknadsföring.
Det tar nog ett tag innan dom lurar på mig ett ex igen.

Vi gjorde som sagt tvärt om. Vi hade en riktigt förhandstitt på en hel sida - en försmak av testet. Så det gäller att välja rätt tidning... :)

Magnus Fröderberg
journalist
Allt om Digitalfoto
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.