Annons

Vilka objektiv till resa med D700!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan67

Aktiv medlem
Hej !

Har nu bytt upp mig från en D90 till en D700 och fick mycket av den gamla "analoga" fotoglädjen tillbaka.
Vilken kamera !

Jag haft planerna på en fullformat ett tag och således handlat optik därefter så jag har nu följande FX gluggar:

Nikkor 28-105 (3,5-4,5)
Nikkor 80-400 (4,5-5,6)
Sigma 20 (1,8)
Nikkor 50 (1,4)
Tamron 90 (2,8)

Men nu ska jag tillbringa 3 månader i Australien och vill helst inte lämna några gluggar hemma men inser att det kanske bilr mycket att släpa runt på. Så jag har eg. 2 frågor:

1) Duger 28-105:an , funderar som alternativ att köpa Tamron 28-75 (2,8) eller Nikkor 24-120 (4), kommer skillnaden att vara stor. Autofokusen är lite seg på 28-105 men omfånget och makron gör att jag kanske kunde lämna 90 mm Tamron hemma ?

2)Vilka gluggar skulle ni rekommendera att jag tog med mig ? Jag plåter en del djur ocn natur så 80-400 får jag nog släpa runt på....

mvh
Johan

Det beror nog lite på ditt ex av 28-105. Jag har två och det ena är klart bättre i kanterna på FX, men jag skulle nog ändå säga att det helst bör användas på f/5,6 och mindre, särskilt i ändlägena. En fördel framför nästan alla andra normalzoomar är dock den förvånansvärt låga distorsionen. Makrofunktionen är ändå en nödlösning och knappast ett alternativ till ett riktigt makro. Passa dig för att ställa den på 105 och fokusera på närgränsen (i makroläge). Båda mina ger då en minst sagt brutal vinjettering av typen tunnel. Ställ objektivet på en något kortare brännvidd, det gör en marginell skillnad på faktisk förstoringsgrad.

Ett rätt hyfsat objektiv trots allt, som jag använder emellanåt. Bilderna i det två senaste inläggen i min FS-blogg är tagna med den kombination du funderar över. Just nu lågvatten i bloggen på grund av vissa omständigheter, så uppgiften lär gälla en stund. ;) Det finns fler, men jag orkar inte gräva från telefonen.

Var själv i ungefär samma situation innan vi reste iväg (Grekland i två månader). Först tänkte jag ta med mig både d700, 85mm 1.4 och ett par andra objektiv. Till sist bestämde jag mig för att bara ta med min gamla d90 och 50mm 1.8.

Skönt beslut eftersom jag inte riktigt kunnat slappna av med alla dyra grejer med mig. Du kanske är välförsäkrad och så, men för mig känns det bra att bara ha prylar med mig för ett par tusenlappar. Min rekommendation är m.ao. ditt 50mm 1.4 för alla vardagliga bilder, och 80-400 för riktiga fototurer om du behöver det för din typ av foto.

Mina senaste 5-6 inlägg på bloggen är bilder härifrån.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Var själv i ungefär samma situation innan vi reste iväg (Grekland i två månader). Först tänkte jag ta med mig både d700, 85mm 1.4 och ett par andra objektiv. Till sist bestämde jag mig för att bara ta med min gamla d90 och 50mm 1.8.

Skönt beslut eftersom jag inte riktigt kunnat slappna av med alla dyra grejer med mig. Du kanske är välförsäkrad och så, men för mig känns det bra att bara ha prylar med mig för ett par tusenlappar. Min rekommendation är m.ao. ditt 50mm 1.4 för alla vardagliga bilder, och 80-400 för riktiga fototurer om du behöver det för din typ av foto.

Mina senaste 5-6 inlägg på bloggen är bilder härifrån.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Hej, låter kanske vettigt! Tack för svar, härliga bilder på din blogg !!!

Johan

När jag var i Seoul tidigare i år så var det D700 och 50mm som gällde hela tiden. Funkade hur bra som helst inne i stan. Så du bör klara dig fint med den och 80-400, kanske slänga med ditt 20mm för att få lite vidvinkliga bilder ute i naturen.

Titta på Tamrons nya stabiliserade 24-70/2,8 VC kanske, kostar inte mer än Nikon 24-120 VR!

Av det andra skulle jag ha lämnat 20/1,8 och 50/1,4 hemma, tror du att det blir mycket macrofoto kan du ta med 90 mm? Annars tycker jag du kan lämna den också. Med en D700 och ett stabiliserat 24-70/2,8 kan du i stort sett ersätta 50/1,4 utom när det gäller skärpedjup och rörliga motiv.

Att åka med bara ett 50 mm skulle jag aldrig kunna tänka mig, det skulle göra att alldeles för många bilder skulle bli omöjliga att ta.

En sak som minskar behovet av makro är ju att 28-105 faktiskt klarar 1:2 avbildningsskala, vilket ofta räcker bra för blommor och liknande. Därför tror jag du bra kunde lämna makrot hemma utan problem. Nackdelen är att det saknar stabilisator förstås, vilket jag gärna har i mina objektiv. Tele tycker jag att jag klarar mig fint utan på resor, det är snarare vidvinkel som jag har behov av. Så 20:an skulle jag ta med. Men i många fall är det lite för vidvinkligt, om man t.ex. tar miljöporträtt, så därför kan 50:an vara bra att ha med. En bra kompromiss skulle dock vara ett fast AF 35/2, jag har rätt ofta enbart det här objektivet med mig. (På APS-C-tiden var det Sigma 24/1,8 som oftast åkte med som enda objektiv då jag ville ha med minimalt med utrustning).

Jag har ägt AF-S 24-120/4 och jag tyckte mycket om det objektivet bortsett från distorsionen som var ganska kraftig, och storleken. (Då jag fotar mycket landskap störde jag mig på distorsionen och sålde det då jag behövde pengar till annat). Det är annars riktigt skarpt, har jättebra stabilisator och lagom stort zoomomfång. Ska man ha zoom får det gärna nå längre än blygsamma 70mm enligt mig, det räcker inte speciellt långt... Nu använder jag ett AF 28-105/3,5-4,5 som är en hyfsad ersättare, även om det inte alls är lika bra känsla i det objektivet och jag märker att jag saknar stabilisatorn. Skönt att kunna få skarpa bilder med t.o.m. längre än 1/10s slutartid då ljuset tryter, även på 120mm brännvidd. Då jag igen skaffar ett nytt zoomobjektiv tror jag det blir AF-S 24-85 VR, som är lite mindre till storleken men också riktigt bra av vad jag förstått.

Hej !

Har nu bytt upp mig från en D90 till en D700 och fick mycket av den gamla "analoga" fotoglädjen tillbaka.
Vilken kamera !

Jag haft planerna på en fullformat ett tag och således handlat optik därefter så jag har nu följande FX gluggar:

Nikkor 28-105 (3,5-4,5)
Nikkor 80-400 (4,5-5,6)
Sigma 20 (1,8)
Nikkor 50 (1,4)
Tamron 90 (2,8)

Men nu ska jag tillbringa 3 månader i Australien och vill helst inte lämna några gluggar hemma men inser att det kanske bilr mycket att släpa runt på. Så jag har eg. 2 frågor:

1) Duger 28-105:an , funderar som alternativ att köpa Tamron 28-75 (2,8) eller Nikkor 24-120 (4), kommer skillnaden att vara stor. Autofokusen är lite seg på 28-105 men omfånget och makron gör att jag kanske kunde lämna 90 mm Tamron hemma ?

2)Vilka gluggar skulle ni rekommendera att jag tog med mig ? Jag plåter en del djur ocn natur så 80-400 får jag nog släpa runt på....

mvh
Johan

Redan på 70talet var jag väldigt förtjust i 24:an. Med aps-c kamerorna hade jag objektiv med motsvarande bildvinkel och är förtjust i dem. Nu med D600:an har jag Nikkor 24-85 mm som "normal". Det skulle ju få åka med. Däremot skulle jag nog inte välja 300mm:tern. Det finns ju massor med bilder på "hoppdjuren". Då vill jag mycket hellre ta med Micro Nikkor 105 mm. Det finns väldigt mycket intressanta saker på armlängds avstånd. Alltså två objektiv. Med 105:an kan man ju fotografera både växter och djur. På nära håll och även på längre avstånd. 105:an är en stor och tung pjäs, men resten av utrustningen är mera måttlig.Jag brukar nämna vinkelsökare, ett bortglömt tillbehör som är väldigt bra. Den vill jag gärna ha med mig. Det är mina tankar runt fråga 2.
Det är precis som du säger att med 24x36-kameran kom glädjen tillbaka. Man är ju hemma igen.//K

Grattis till en helt underbar kamera. Fick precis samma känsla då jag började plåta med den. Bästa kamera köpet jag gjort tror jag. Hmm, kan rekomendera en vidvinkel jag verklgen börjar trivas med mer och mer ju mer jag använder det. nikon 28 f 1,8 G. Om jag får välja en prime att ta med nästa gång jag reser så blir det den.
När det kommer till tele har jag tyvärr inte något speciellt att rekomendera. Kör på ett 180 men det är av äldre modellen och fungerar utmärkt för mig. Men när man är på resande fot kanske man behöver något lite snabbare:)
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar