Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka objektiv tecknar ut 24x36?

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har en Minolta D7D, och vill nu skaffa fler objektiv. I framtiden vill jag gärna ha en kamera med större sensor ( i mm ). Eftersom jag har förstått att vissa objektiv tecknar ut gamla 24x36 mm och andra inte, undrar jag hur man vet vilka som gör det. Jag är främst intresserad av gamla Minoltaobjektiv och nya Sony, men även när det gäller "pirater" vore det bra att veta.

Alla "gamla" Minoltaobjektiv tecknar ut fullformat eftersom det inte fanns något annat när de tillverkades. Det är bara de nyare med beteckning DT som bara tecknar ut APS-C. Bland piraterna finns det speciella beteckningar hos respektive tillverkare för sådana objektiv.

www.dyxum.com finns en fullständig förteckning över alla autofokusobjektiv till Minolta/Sony. Där står också vilket format de tecknar ut. Många har också användaromdömmen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto